Ja, det är sant. Det är en bra startfråga. Men jag upplevde att de personer jag pratade om mest intressanta saker med var de som jag aldrig fick reda på vad de gjorde. Men det kan ju bero på andra saker, som t.ex. hur man är som person beroende på vad man börjar leda in samtalet på. Det kan verka otrevligt men jag är oftast ganska ointresserad av small talk och att berätta tusen gånger om samma sak, jag tycker det blir krystat och ganska falskt, men jag vet att det är så man gör så jag gör det om jag behöver, fast jag tycker det är svårt. Vad man pratar om kan också bero på faktorer som alkoholhalt i blodet. I början är folk nyktra och minglar runt och kallpratar artigt med varandra, frågar om jobb osv., senare minglar folk runt och börjar prata om det som faller dem in.
Jag hittar inget i boken i anslutning till just det stycket om varför de inte klänger sig fast. Jag kan inte minnas att jag läst det heller. Det stod dock om hur människor får svårare att greppa med fötterna, kanske kan det vara en anledning, att de bara hade händerna till att hålla i sig med? Men eftersom barnen har gripreflex som du beskrev, så skulle de ju i alla fall kunna hålla fast sig av den anledningen. Barn har många reflexer, de kan (bör) slå ut med armarna om man "tappar" dem bakåt i ett försök att greppa något att hålla sig i. Men det bör man nog inte testa..