Page 252 of 317 FirstFirst ... 152202242250251252253254262302 ... LastLast
Results 2,511 to 2,520 of 3165

Thread: Come To Sweden 3

Det kan den mycket väl vara. Jag har som nämnt inte varit där på länge. Men deras tekniska beskrivning låter åtminstone imponerande. Får ta och gå dit någon gång igen. De verkar aldrig ha stängt.

Problemet var att när man gjorde vissa system på 70- och 80-talen så var man snåla var gällande minnet. Man representerade då bara åren som två siffror i maskinen. Så då skulle man vid millenieskiftet gå från 99 till 00, och således skulle maskinerna "tro" att man åkt bakåt i tiden. Det gällde däremot bara inbyggda system, eftersom persondatorer representerar tid som sekunder sedan 1 januari 1970. Då kan det bli liknande "problem" när det här heltalet slår över. På en 32-bitars dator representeras heltal som 32-bitarstal. Den kommer att ticka över 2038 men förhoppningen är att de flesta använder 64-bitarssystem då ändå.
    Det är frågan om man vill veta att världen ska gå under. Förmodligen kommer de i länder med tidskrifter, radio, tv eller Internetanslutning få reda på det. Men hur skulle folk reagera om det skulle hända om en vecka eller om flera år.

Det viktigaste är att man tränar inför tentan, räknar tal i fallet med matematik. Eftersom tentan ska reflektera vad som har undervisats så är det snarare att kunna identifiera problemen och lösa dem med lämplig metod. Det har hänt att man fått godkänt på tal fast att själva siffran i slutet har varit fel. Det händer ibland att siffror och andra tecken transformeras till något annat när man skriver hastigt, och inte kontrollräknar.

Jag trodde likadant. Såg först på Wikipedia att den skulle vara med. Verkar konstigt att ha en jullåt mitt i skivan. Det har i och för sig NOFX på sin senaste, Xmas Has Been X'ed. Ingen av dem är så väldigt "nu är det jul".

Det är okej. Jag hoppas att din jul var trevlig.
    Quote Originally Posted by Tijs View Post
    Sometimes I love Jojan <3
    Quote Originally Posted by Amiralanal View Post
    Jojan is not ignorant. He is the king. You are the enemy.
    Quote Originally Posted by PilZ-E View Post
    I appreciate Jojan.
    Quote Originally Posted by noodle654 View Post
    Jojan you are my favorite!!
    Quote Originally Posted by Bipolar Bear View Post
    Jojan fucking owns!
    Quote Originally Posted by Jebus View Post
    jojan's right boob = hawt
    Quote Originally Posted by Krojd View Post
    Jojan, you are awesome
    Quote Originally Posted by yarock View Post
    Jojan für den Sieg.
    Quote Originally Posted by KickHimWhenHe'sDown View Post
    I like Jojan's signature.
    Quote Originally Posted by Defender View Post
    Jojan for President!
    Quote Originally Posted by Sidewinder View Post
    I actually think Jojan is pretty funny in his own right.
    Quote Originally Posted by TheJakes84 View Post
    Jojan's signature is the longest and most beloved. <3
    Maybe because it came from Jojan, and Jojan rules.
    Quote Originally Posted by "Melyssa K" Kennedy View Post
    Jojan is right
    Quote Originally Posted by -Ignition- View Post
    Jojans planer låter bra.

Jaså, det hade jag aldrig förstått, att man trodde att datorn skulle tro att 00 var bakåt i tiden. Apropå datum och sånt, min dator fick virus eller något en gång som gjorde att datumet hoppade till 31 december 1979, kl. 23.nånting, och gick inte att ställa om. I samma veva slutade det trådlösa nätverket fungera. Det var en rätt spännande grej, för jag besökte en kompis för första gången i livet (en sån kompis man träffar på Internet och träffar IRL flera år senare) och hade med mig datorn. Den fungerade bra och hade gjort ett par år och hos kompisen startade jag den en gång för att koppla upp mig på deras trådlösa men hon kom inte ihåg lösenordet så då fick det vara. Jag lät datorn ladda sig en stund och sen packade jag ihop den igen för resten av vistelsen. Till saken hör att hon hävdar att det spökar i huset hon bor i, man har hört mystiska ljud och hennes egen dator har betett sig märkligt under perioder, ex. startat sig själv på nätterna. När jag kom hem igen startade jag min dator som vanligt och det var då datumet var fel och det trådlösa hade slutat fungera. Efter en ominstallation av datorn blev datumet rätt igen (trådlösa fungerade dock inte, trots massa felsökningar), men ett år senare så när som på ett par dagar hände samma sak när jag startade datorn, att datumet hoppade till 1979. Det var spännande, eftersom jag hade svårt att förstå var strulet kom ifrån eftersom datorn fungerat ända tills jag kom hem. Jag tror inte aktivt på övernaturliga saker och tror att det här går att förklara, men det var ett intressant sammanträffande. Nu har jag en annan dator.

Precis, man ska förstå grunden, sen bara applicera det i olika sammanhang. Men nu har jag glömt en hel del, det svåraste åtminstone. Det är lite tråkigt för jag tyckte det var kul att t.ex. derivera och lösa ekvationer.

Ja, tack, min jul var trevligt. Jag hann åka mycket längdskidor i både sol, snöfall och månsken innan snön smälte bort.. Hoppas det kommer tillbaka snö snart för jag vill hinna åka mer. Jag är inte så bra på det men det är kul. Längdskidåkning är oerhört jobbigt när man inte riktigt har tekniken men vill åka fort ändå:P Har du haft en bra jul och nyår?

Jaså, det hade jag aldrig förstått, att man trodde att datorn skulle tro att 00 var bakåt i tiden. Apropå datum och sånt, min dator fick virus eller något en gång som gjorde att datumet hoppade till 31 december 1979, kl. 23.nånting, och gick inte att ställa om. I samma veva slutade det trådlösa nätverket fungera. Det var en rätt spännande grej, för jag besökte en kompis för första gången i livet (en sån kompis man träffar på Internet och träffar IRL flera år senare) och hade med mig datorn. Den fungerade bra och hade gjort ett par år och hos kompisen startade jag den en gång för att koppla upp mig på deras trådlösa men hon kom inte ihåg lösenordet så då fick det vara. Jag lät datorn ladda sig en stund och sen packade jag ihop den igen för resten av vistelsen. Till saken hör att hon hävdar att det spökar i huset hon bor i, man har hört mystiska ljud och hennes egen dator har betett sig märkligt under perioder, ex. startat sig själv på nätterna. När jag kom hem igen startade jag min dator som vanligt och det var då datumet var fel och det trådlösa hade slutat fungera. Efter en ominstallation av datorn blev datumet rätt igen (trådlösa fungerade dock inte, trots massa felsökningar), men ett år senare så när som på ett par dagar hände samma sak när jag startade datorn, att datumet hoppade till 1979. Det var spännande, eftersom jag hade svårt att förstå var strulet kom ifrån eftersom datorn fungerat ända tills jag kom hem. Jag tror inte aktivt på övernaturliga saker och tror att det här går att förklara, men det var ett intressant sammanträffande. Nu har jag en annan dator.

Precis, man ska förstå grunden, sen bara applicera det i olika sammanhang. Men nu har jag glömt en hel del, det svåraste åtminstone. Det är lite tråkigt för jag tyckte det var kul att t.ex. derivera och lösa ekvationer.

Ja, tack, min jul var trevligt. Jag hann åka mycket längdskidor i både sol, snöfall och månsken innan snön smälte bort.. Hoppas det kommer tillbaka snö snart för jag vill hinna åka mer. Jag är inte så bra på det men det är kul. Längdskidåkning är oerhört jobbigt när man inte riktigt har tekniken men vill åka fort ändå:P Har du haft en bra jul och nyår?
    Innan skiftet hade jag inte heller så bra koll på varför. Men om det verkligen hade varit några problem så hade allmänheten i större omfattning blivit informerade om det. Såsom 21 december så är det bara en drös tokstollar som går för långt. Som sagt så testade jag på vår dator genom att ställa om klockan. Så vår dator skulle klara sig. Fast några småsaker händer faktiskt vid millennieskiftet.
    Det låter minst sagt som lustiga sammanträffanden. Elektronik är inte helt förutsägbart. En del elektronik går på av sig själv när de får ström i sig, så precis efter strömavbrott kan saker gå igång. Men kom det där 1979 tillbaka efter ett år? Att det var 23-någonting-tiden har med tidszonen att göra.

Förmodligen lär du väl kunna komma in i det ånyo om du börjar pilla med det. Man blir nöjd när man har glömt bort någon deriveringsregel, för logaritmer till exempel, men så kan man resonera fram och härleda vad det borde vara. Inte något formellt bevis kanske, men ändock. Det är roligt att lära sig nytt om man får veta varför det har varit problem, och hur det gick till för att man skulle hitta lösningen. Ibland är väl den sistnämnda litet för knepig för att man ska få hela bilden. Det är som när man lär sig något nytt från fysikens värld, som när nobelpriset ska ges ut, där de får förenkla vad de har kommit fram till.

Om det kommer snö måste det komma mycket då. Nu när det har smält och blivit halt är det föga roligt när man inte ser isen på marken. Det gäller att man inte går först då. Det kanske kommer något i mars eller så. :-P
    Julen var bra. Lugn med familjen som vi brukar ha det. Nyåret blev lite festligare. Var i väg till några vänner och hade en trevlig kväll. Lagom med alkohol, så att det blev en rolig kväll. Gick utomhus vid midnatt, någon hade raketer, några hade skumpa, några hade cigarrer. Sedan gick vi in igen. Var igång till åtminstone sex-sju på morgonen. Flertalet sov kvar, mer eller mindre frivilligt. Andra hade gått mycket tidigare. Jag var hemma vid halv sex dagen efter.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Ja, samma datum dök upp efter ett år. Datorn fungerade bra dessförinnan, efter ominstallationen. Det knepiga var att jag kunde ställa om datumet till rätt år och dag, men nästa dag när jag startade datorn var det fel datum igen. Så det var något mer som var fel. Elektronik kan vara lurigt ibland.

Jag tror det, eftersom jag har lärt mig det en gång så borde det gå att komma in i det igen. Jag har dessutom läst gymnasiets matte C-kurs två gånger, en gång på gymnasiet och en gång på universitet. Men på universitet gick vi igenom varenda sida i boken, på gymnasiet hoppades vissa delar över. Ändå glömmer man det, och sådan matte med derivator och logaritmer, håller man ju inte precis på med varje dag. Om man inte har det som sin sysselsättning.

Nu är det isigt, ja. Men det kommer säkert mer snö innan vintern är slut, vi får se när.
    Det låter trevligt. Vad länge du/ni är uppe på era aktiviteter:P Jag har gått hem i soluppgången en gång. Annars har festerna slutat vid runt två-tre på natten, sen brukar det avta. Men nu är jag sällan på fester längre alls.

Det kan ha varit något fel i vad som kallas BIOS. Det är det som startar innan operativsystemet startar och kan skriva ut massa saker. I den brukar man kunna justera klockan där. Operativsystemet kan hämta och skriva dit ny tid vid start respektive nedstängning. Men när det helt slutade fungera, alltså inte sparades vid omstart, så kan det ha varit batteriet i datorn som var orsaken. Det finns ett litet knappcellsbatteri i datorn för att klockan ska gå fast datorn är avstängd.

Var C-kursen inte obligatorisk för universitetsutbildningen? Jag läste E-kursen på gymnasiet, men tror att D var obligatorisk. Första kursen på KTH var ett axplock ur A-E-kurserna, fast på fem veckor istället för tre år. Sedan användes derivator och integraler i envariabel- och flervariabelanalyskurserna. Det enda som jag egentligen inte lärt mig på gymnasiet som jag läst nu är linjär algebra och matematisk statistik. (Visst höll vi på med statistik och sannolikhet, men det här är en annan femma.) Det viktiga med att lära sig matematik över huvud taget är att man ska kunna plocka fram det vid behov. Till exempel om man observerar något som ökar exponentiellt ska man förstå vad det är, innebär och kanske varför. Även om man kan få dra fram matteboken och kika.

Just nu ser det ganska bart ut på vägarna. Isen har till största delarna nötts och smällts bort. Då kan ny snö få komma.

Det är ju en liten skara som är uppe hela natten. Vi var nog fem kvar på nyårsdagmorgonen som var vakna, samt någon lätt avtuppad. Det var i alla fall 20-25 personer på kalaset som mest, och de flesta går faktiskt vid 2-3. Om man inte har något att ta sig till, man inte är trött, har kul och har inget att tänka på för morgondagen så är det inga problem att vara uppe. Jag är inte på fest så ofta heller, men nu när det jul finns det ursäkter.

Vi får se hur det blir när Dropkick Murphys spelar. Det är ändå en vardag. Jag hade fått för mig att skivan skulle släppas den 3:e, men det är nu på tisdag som den kommer. Jag hoppas att den dyker upp på Spotify innan konserten. De brukar vara snabba med det, så den syns förmodligen senast på onsdag.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Aha. Det låter som det var det. Vi får se om datorn är likadan nästa år, för min pappa hade lyckats ordna det trådlösa nätverket så att det fungerade, så kanske då även klockan är fixad. Om inte annat kanske man kan fixa klockan om man kan det som du skriver?

Oj, nej, det var den inte, för den universitetsutbildningen var på gymnasienivå, skulle jag ha skrivit också. Naturvetenskapligt basår, heter den, och finns på de flesta universitet. Så jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet och läste matte A, B och C, sen läste jag det naturvetenskapliga basåret på universitet i Örebro och då läste jag matte C och D. Också på kortare tid, vi läste både C och D på en termin, tillsammans med biologi A och B. Sen på våren läste vi fyisk A och B samt kemi A och B. Det blev intensivt men var kul. Förutom kemin. Det blev lite svårare dels för att vi läste kurserna snabbt och dels för att lärarna var professorer eller lektorer. De höll en högre nivå än på gymnasiet och som händer då och då inte alltid så pedagogiska.
    Sannolikhet och statistik borde alla människor läsa mera av. Jag träffar väldigt många som inte kan läsa ett diagram eller förstår hur en undersökning går till.

Det är klart, har man trevligt kan man sitta och prata. Det är kul om man har festen själv och folk inte vill gå hem haha.

Den 8:de ska skivan komma, det är på tisdag ja. Då hinner man lyssna lite innan, det är alltid kul. Jag tycker om att hitta favoritlåter som man hoppas de ska spela sen på konserten!

Det låter väldigt konstigt att det skulle bero på nätverket. Är det en bärbar dator så kan det vara lite pilligt att byta batteri. Jag tror att jag aldrig har behövt göra det på någon dator. De håller rätt så länge, precis som ett armbandsur och liknande. Förmodligen laddas den upp när datorn väl är i gång. Vi får se.

Jaså, okej. Men varför behövde du läsa Matte C två gånger? C var ganska kul på gymnasiet, för vi fick en nyexaminerad lärare (samma i fysik) som var pedagogisk och bra. Den vi hade innan lovet (i halva A och hela B) var bara vikarie för att den första blev sjuk. Han fick tarmcancer, vilket vi fick veta först i slutet av trean. Kemi A var en annan femma. Den läraren var i och för sig lugn och metodisk, men hade svårt att formulera sig mellan varven och kunde inte alltid ge raka svar på frågor.
    Oj. Att läsa diagram hör till vardagen, om man läser tidning eller ser nyheter på tv. Däremot kan folk kan ha svårt att tolka siffror, men det är kanske mer förståeligt.

Det är kanske inte så kul om man behöver slänga ut folk, eller om det går över styr. Då gäller det att ha rätt vänner.

Jag brukar inte hoppas så mycket. Åtminstone inte om man bara hittar en bra låt. Förhoppningsvis är de flesta tillräckligt bra för att man ska önska. Å andra sidan lär de komma fler gånger. För varför sluta nu? De har väl varit här de fem senaste åren, tror jag.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Det är en bärbar dator, som också var ganska ny så batteriet borde ha fungerat antar jag då. Jag återkommer i slutet av augusti i år, det var då det hände.

Jag vet inte om jag hade behövt läsa den kursen två gånger. Det råkade bli så bara. Jag minns inte om jag gick och sa till att jag redan läst den eller om jag bara gick kursen igen för enkelhetens skull. Vi hade en bra lärare så det var lika bra kanske. Jag upplever oftast att mina favoritlärare är de som ingen annan tycker är bra. När andra är nöjda med en lärare har jag inte fattat någonting. Men ibland är man överens också. Min kemilärare tyckte allt var superlätt och blev frustrerad när folk inte förstod. Han visade oss övningsuppgifterna i boken och sa att de markerade med rött ska vara lite svårare, "men det vet jag inte om de egentligen är..." lade han till sen. Klart det är lätt för en professor som lär ut kemi på gymnasienivå:P
    Ja, diagram och tabeller dyker ju upp då och då. Jag är inte alltid så supersmart heller, jag samlade t.ex. ihop 2 poäng på På Spåret i lördags, men ändå blir jag ofta förvånad av andra människor. Alla kan inte allt och inte jag heller men ändå

Under en period hade vi ofta fest hemma hos mig, men då kom mina kompisar tillbaka dagen efter och hjälpte till att städa. Då är det okej.

Jag brukar titta på setlist.fm inför konserter ibland, då kan man se ungefär vad man har att förvänta sig. De kommer nog igen, ja. Jag har på senare tid blivit sugen på att se Rise Against igen men de har tydligen tagit ett litet uppehåll nu inför att nästa skiva ska göras. Så det dröjer nog lite.

Då säger vi så.

Repetitionen är bra. Jag har nog tyckt att de flesta lärarna är bra, utom då den där vikarien. Sedan kan man ha småsaker som man tycker är konstigt av läraren. En lärare som plötsligt blev tyst när han märkte att en kille som satt längst bak i klassrummet läste tidningen. Då fick han en smärre utskällning och fick gå ut och läsa klart. haha. Vilken lärare då! Vår hade arbetat på AstraZeneca Min kusin gick samma linje (teknik) på samma gymnasieskola som jag, så jag gav honom alla mina prov. Han tränade på dem och fick VG i kursen, när jag fick G. Proven var nästan precis likadana hade han sagt. Min kusin spelade för övrigt i ett band och de skrev en låt som handlade om några av deras lärare. Det är ganska kul och bra beskrivet.
    Jag är inte så särskilt fakta-smart, och inte så allmänbildad, så jag får inte heller några poäng så vidare det inte är matematik, fysik, datavetenskap och möjligen biologi, kemi eller så. Jag tror det var i det förra programmet där de nämnde en österrikisk fysiker som upptäckte hur man kunde klyva atomkärnor, och en bok om henne och en annan svensk fysiker gav jag till min syster i julklapp. Frågan hade med något annat att göra.
    Jag kom att tänka på den här nyheten om att andelen lösta brott har gått från 16% till 15%. Det säger ingenting om antalet. Jag tror att de nämnde snabbt i nyhetsprogrammet att antalet lösta hade blivit fler och att antalet (anmälda) brott också har blivit fler. Men de fokuserade bara på andelen. Så problemet är egentligen att det har begåtts fler brott. Sedan kan man tycka att, oavsett om det är 15% eller 16%, att den siffran är låg.

Under en period hade vi ofta fest hemma hos mig, men då kom mina kompisar tillbaka dagen efter och hjälpte till att städa. Då är det okej.
    Det är hövligt av dem. Bara man slipper att fixa med allting själv. De senaste festerna som jag har varit på har folk varit duktiga på att plocka undan tomma flaskor och brukar och sådant. Men sedan behöver man ibland torka av bord, och eventuellt svabba golvet.

Det är rätt smart. De har åtta konserter innan den i Stockholm. Jag har nog oftast använt det efter att jag har varit på en konsert. Rise Against skulle ju komma till Groezrock i Belgien med Pennywise och Bad Religion i slutet av april. De får ta en sväng hos oss också, tycker jag.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Haha, snöpligt med proven du gav din kusin. Men kul för honom, och kul för dig som fick hjälpa till. Ja, de flesta lärarna är ändå bra. Sen är en del bättre och en del sämre.

Frågorna i På Spåret är ofta sådär att man kan ämnet de ska fråga om, men sen ställer de den slutgiltiga frågan och just den kan man inte. Antagligen för att ämnet kan de flesta, men frågan är lite svårare.
    Det med antalet och andelen lösta brott är lite ett sånt exempel. Om man inte är kritisk kommer man bara ta till sig att man löser färre brott, och så tycker man att hela systemet är dåligt just därför. Men om man funderar en gång till på vad de faktiskt sa, så inser man att det finns en förklaring till problemet. Man kan vara snabb på att tolka men det blir inte alltid rätt. Att andelen olösta brott nu är 16 % skulle kunna innebära att de löser fler brott idag är när andelen var 15 %.

Om folk spiller mycket kan det behöva städas golv ja, och det är det väl alltid någon som gör. Jag brukar hjälpa till att diska också. Ofta används mycket porslin till höger och vänster, framför allt om det beställs mat.

Ja tack, Rise Against, Pennywise och Bad Religion får gärna komma hit när de ändå har vägarna förbi.

Tags for this Thread