Page 258 of 317 FirstFirst ... 158208248256257258259260268308 ... LastLast
Results 2,571 to 2,580 of 3167

Thread: Come To Sweden 3

Helt rätt angående prylar. Nja, jag tror inte att de kände igen yxan. :-P Antingen var polisen runt och frågade, eller så var det mina föräldrar som upptäckte att den var borta. Min bror lånade min cykel när han först flyttade hemifrån och en dag när han skulle hem från tunnelbanan var framhjulet borta. På den cykeln var framhjulet bara att plocka av. Enkelt litet spänne bara. Min bror visste det och låste därför cykeln i bakhjulet. Att sno en cykel låter underligt, för det inte som att alla cyklar en massa. Om alla cyklade skulle folk förmodligen ha var sin.

Det är inte någon jätteavancerad kamera som han har, men det blir alltid bra ljud och bild (i den mån miljön tillåter). Han har massor av videor från West Coast Riot som jag brukar gå in och titta på då och då. Det är riktigt bra.
    Du borde pröva det någon gång när du har tid. Man hör ju när det är fel. Oftast i alla fall. Det har hänt att jag upptäcker att jag spelat fel, men det passar ändå till låten liksom. Det är förmodligen knepigare på gitarr och låten använder sig av vanliga ackord än om man spelar en ton i taget på bas (eller munspel för den delen). Det gäller kanske att ha kunna många ackord då. Förmodligen är det samma sak där att man lär sig vad som fungerar ihop och vad som är vanligt.

Man får lyssna på låtarna fler gånger. :-P Jag undersökte saker lite närmare, och skivan är ändå något längre än de första skivorna som är korta. Dessutom finns Hello Cruel World som är 3:50. Men som du skriver så vill man höra låten, och inte missa allt för att man koncentrerade sig på något annat i några sekunder. Det är samtidigt skönt att få lyssna igenom låtar några gånger just eftersom man hör nya saker för varje tur. Bara de inte tvingat sig att korta ned låtar som de haft, så att det blir för framtvingat, utan ändå varit naturligt för dem. Jag räknade på det och kom fram till denna tabell med låtarnas medellängde på respektive skiva, från kortast till längsta.
    Code:
    år      skiva                        medellängd (s)
    1988    Suffer                          105
    1990    Against the Grain               122
    1982    How Could Hell Be Any Worse?    128
    2013    True North                      136
    2007    New Maps of Hell                145
    1989    No Control                      146
    1996    The Gray Race                   152
    1994    Stranger than Fiction           154
    1998    No Substance                    157
    1993    Recipe for Hate                 159
    2002    The Process of Belief           159
    2010    The Dissent of Man              163
    1992    Generator                       164
    2004    The Empire Strikes First        170
    2000    The New America                 185
    1983    Into the Unknown                245
    Det får du göra. De kan ha gjort något fel eller fastnat i något steg. Det är inte till det vanliga men möjligt.

Jag undrar om det är för att bandet, banden, någon bokningsagent eller Gröna Lund som bestämmer om det ska vara inomhuskonsert eller utomhus. Jag kan tänka mig att band som är ute på turné med ett gäng andra band vill spela tillsammans och kanske får vara inomhus då. Andra kanske tycker att det är trevligare att vara ute eller inne. Eller om det bara är plånboken som styr, om de kan ha råd med att folk går in för 100:- och ser bandet.

Det hände någonting på högstadieskolan som jag gick i i dag.
    Quote Originally Posted by Tijs View Post
    Sometimes I love Jojan <3
    Quote Originally Posted by Amiralanal View Post
    Jojan is not ignorant. He is the king. You are the enemy.
    Quote Originally Posted by PilZ-E View Post
    I appreciate Jojan.
    Quote Originally Posted by noodle654 View Post
    Jojan you are my favorite!!
    Quote Originally Posted by Bipolar Bear View Post
    Jojan fucking owns!
    Quote Originally Posted by Jebus View Post
    jojan's right boob = hawt
    Quote Originally Posted by Krojd View Post
    Jojan, you are awesome
    Quote Originally Posted by yarock View Post
    Jojan für den Sieg.
    Quote Originally Posted by KickHimWhenHe'sDown View Post
    I like Jojan's signature.
    Quote Originally Posted by Defender View Post
    Jojan for President!
    Quote Originally Posted by Sidewinder View Post
    I actually think Jojan is pretty funny in his own right.
    Quote Originally Posted by TheJakes84 View Post
    Jojan's signature is the longest and most beloved. <3
    Maybe because it came from Jojan, and Jojan rules.
    Quote Originally Posted by "Melyssa K" Kennedy View Post
    Jojan is right
    Quote Originally Posted by -Ignition- View Post
    Jojans planer låter bra.

Nu kanske du tror att jag dog igen, men har bara haft fullt upp ett tag.

Min cykel är också sån, att framhjulet är lätt att ta av. Därför låser jag den i ramen också. Även sadeln var sån, när någon tog den för andra gången (fast den stod i låst cykelbod) så ordnade jag en sadel som man måste ha verktyg för att ta loss, som andra cyklar har. I mitt fall, när någon försökte ta cykeln när jag precis flyttat hit, så var det troligtvis organiserad cykelstöld, då polisen ett par veckor efter det fick tag i en liga som hade massor med stulna cyklar som de sålde.

Ja, jag tror att man måste kunna en del grundläggande om instrumentet, eller åtminstone toner och så överlag, för att kunna prova sig fram. Om jag tog mig tid kanske men jag är inte så musikalisk. Jag kan känna igen musik, ljud och instrument när jag lyssnar (oftast) men inte detaljer och kan inte återskapa musiken själv. Jag ser inte riktigt detaljerna och hur allt hänger ihop när det kommer till musik, och då är det svårt.

Jag ska lyssna lite på skivan ikväll, eller kanske imorgon kväll, och koncentrera mig på vad jag hör. En kompis frågade vad jag tycker om skivan, men jag har ännu inte lyssnat så kan inte svara på det. Jag får återkomma! Jag har inte lyssnat jättenoga på The Dissent of Man heller, i och för sig. Inte så många alls faktiskt, när jag tänker efter. Skivorna jag har lyssnat på och kan alla låtar är Stranger than Fiction, The New America, The Process of Belief och New Maps of Hell. De andra skivorna vet jag vilka alla låtar är.

Och årstiden också, i slutet av mars när Ghost spelar är det kanske inte jättemysigt att stå utomhus, men sen i sommar är det ju det (förhoppningsvis). Eftersom priserna är olika spelar det nog in också, ja.

Ja, hemskt när folk ska hålla på. Man kan undra hur han tänkte.

Jag kanske hoppas att du ska dö så att jag slipper oroa mig när du inte skriver. :-(

Sadel kan man ändå cykla utan om man vore i nöd. Man har inte riktigt balansen att cykla på bakhjulet en längre bit. Det är förmodligen enkelt att sälja på annonssidor som Blocket. Folk blir kanske inte så misstänksamma. Sedan kan man sno tillbaka cykeln när man hittar den. Det verkar klumpigt att samla på sig en massa cyklar sådär. Smidigare att sno allt eftersom man får några sålda.

Väldigt grundläggande i så fall, att man måste kunna få ljud från det. Sedan kanske man inte kan vara tondöv. Lär mig sig en några låtar och sedan spelar improviserat så borde det vara tillräckligt för att åtminstone försöka. Självklart skillnad mellan låt och låt, hur enkelt det kan vara att hitta rätt ljud. Det man ofta hör är om nästa ljud är mörkare eller ljusare och då vet man vilket håll det bör gå åt. Man får nog någon känsla för var tonerna sitter på instrumentet efter ett tag. Övning ger färdighet.
    I ett avsnitt av Late Late Show with Craig Ferguson spelade Craig munspel med band. Han ber bandet spela C och det brukar vara det som är på munspel. Vad jag vet så är han inte så duktig, men som du kan höra så låter det ändå bra.

Det tycker jag att du ska göra. Den växer verkligen med tiden. Det blir en hel del låtar efter 16 album. Sedan har jag inte lyssnat på skivorna var för sig så mycket, med undantag för de tre senaste. Så de äldre har jag svårare att placera på en skiva. Eventuellt skulle jag ha problem att lista alla skivorna sådär på rak arm också.

I mars har inte Gröna lund öppnat än heller, 27 april öppnar de parken. De tycks ha evenemang lite då och då de kallare månaderna också

Min bror som är nio år äldre än jag skrev "Med tanke på allt som hände när jag gick på den skolan är jag förvånad att det där inte händer oftare." Jag vet inte vad han pratade om. Det hände att folk busade när jag gick där också. Skolan är i stort sett en stor ljushall med balkonger runtom. Det syns bra i ABC:s reportage. Så folk slänger ned saker då och då. Oftast ofarliga saker, men det hände då och då att folk slängde smällare eller tände eld på papper och slängde ned. Så det enda som var hemskt var väl att det var starkare kemikalier som var inblandat, och att någon lyckades få tag i det.
    Last edited by Jojan; 02-04-2013 at 03:27 PM.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Haha ja kanske det!

Jag cyklade någon vecka utan sadel innan jag hann köpa en ny. Det var bra träning för benen.

Ja, jag skulle kunna höra om det blir mörkare eller ljusare. Jag kan också höra när jag själv spelar fel på de låtstycken jag kan på gitarr. Om jag t.ex. håller fingret på en sträng ovanför eller så. På en gitarr finns det dock så många kombinationer av hur man kan placera fingrarna. Blir det inte svårare då? Om man vill spela på flera strängar samtidigt. Man skulle säkert kunna testa sig fram, om man vill skriva en egen låt exempelvis, men det har jag nog inte riktigt intresset att göra.
    Det låter bra på länken du skickade. Nu fattar jag dock ingenting med att de ska spela C. Ju mer det här diskuteras, desto mer förvirrad blir jag.

Precis. De album jag skrev upp är de enda jag lyssnat på rakt igenom flera gånger. Alla andra album har jag bara lagt upp i en spellista och valt random.

Min gymnasieskola hade också det upplägget, med en ljushall och balkonger på våningarna ovanför. Jag kan dock inte minnas att någon slängde ned något "farligt". Jag vet att man lyckades tappa sin penna när man var på högsta våningen ibland, vilket var jobbigt, och att någon hade godisregn en gång. Godisregnet var inte helt genomtänkt, de slängde ner hårda godisar med papper på. Jag fick höra av folk som stått nere i ljushallen att det inte var så skönt att få på sig. Men som tur är slängde ingen ner brinnande saker eller kemikalier i alla fall, vad jag vet.

Fast du får säga till innan du dör i så fall.

Oj då. Det kan jag tänka mig att det är. Bara man kan gå när man väl kommit av cykeln. Får värma upp och tänja musklerna innan och efter. Skulle det behövas kan man nog sätta sig ett tag.

När du spelar fel så korrigerar du och försöker komma ihåg vad som är rätt. Då lär du dig låten. Det är liknande när man ska lära sig låten själv. Man gör fel några gånger och bestraffar sig tills att det blir rätt. Det är förmodligen mer komplicerat om du behöver involvera fler fingrar, har fler platser att göra fel på. Men om du är tror att det är ett C-ackord så testar du och då kan det låta rätt, nästan rätt eller fel. Är det nästan rätt får man tänka om det kanske är C-dur eller vad det kan vara. Så vidare låten man försöker spela inte innehåller påhittade ackord tror jag att man inte har så fruktansvärt mycket problem. Är det bara kvintarckord (powerachord) så är det mycket enklare.
    haha. Då fortsätter vi diskutera! Grejen är att det är skalor. C-dur-skalan består av C, D, E, F, G, A och H (kalla den B om du vill). Det är precis de toner som finns vanliga munspel stämda i C. Jag lyssnade lite noggrannare på vad bandet spelade. Ett vanligt C-ackord består av tonerna C, E och G (olika oktaver), och vad de spelade var just C, E och G. Det blir harmoni i ljudvågorna.

Into the Unkown är rolig att lyssna på. Bara inte så enkelt att lyssna igenom hela skivan.

Vilken tråkig gymnasieskola du gick i då. :-P Det var inte något som hände ofta, en gång per år att det var något farligare. Sedan händer det några andra spännande saker. Det ryktades om att någon vaktmästare hade fallit från taket någon gång när han skulle sätta upp något. När jag gick där var det några killar som fick för sig att hoppa upp och sätta sig på balkongräcket utan att använda händerna. En tjej brukade gå balansgång på räcket högst upp också. Att slänga ned pennor och sudd hörde till vardagen. Oftast för att den ena skulle in på lektion och hade inte någon. Eventuellt kastade folk tomma petflaskor mot folk som man kände för att få deras uppmärksamhet.

De har visat på Vetenskapens värld ett par program om hur man enkelt kan bli lurad eftersom vi är så smarta och struntar i viss information och fyller i hål med påhittat. I ett av dem handlade det mest om färger. Det fick mig att tänka (igen) på om det är troligt att min bild av färger är samma som din. I dag slog jag på teven och såg att det var en annan dokumentär om just hur färger uppfattas, men med frågeställningen om man ser samma sak. Det som jag fann mest intressant i dokumentären var mot slutet när de kopplade ihop färger och språk. Att vi redan innan vi kan prata verkar dela upp färger med olika associationer. Men så fort vi lärt oss orden så associerar vi dem först med ord. Detta visar sig intressant när de besökte en folkstam i Namibia som har ett helt annat sätt att associera färgerna och har andra ord för dem. Till exempel skulle de säga att mjölk och vatten har samma färg. De gjorde test där de visade tolv prickar i en cirkel och en prick skiljde sig i färg och personer ut stammen skulle säga vilken som skiljde sig. Första cirkeln hade elva gröna och en blå prick som var enkel som de inte klarade, men som vi enkelt hade klarat. Sedan visade de en cirkel där jag skulle säga att alla var gröna, men de hittade snabbt den som skiljde sig. Det är för att de vi tycker är lika ser de som olika och vice versa, bara för att vi har den här abstraheringen av färgerna till ord. Förmodligen ser vi färger likadant men vi associerar dem olika med känslor och ord.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Jag ska försöka.

Om man tänker t.ex. Misfits, så är det låtar där jag kan spela dem efter att inte ha spelat på länge. Eftersom de spelar ganska simpelt ofta så kan jag lista ut hur det ska vara genom att prova några olika band och strängar. Exempelvis Hybrid Moments är en sådan låt. Även AFI:s intro till Ever and a Day kan jag komma ihåg genom att börja spela det. Men om jag inte kan låten sedan tidigare känns det som en omöjligt uppgift. Sedan har jag testat sjunga medan jag spelar, haha. Det kan jag inte. Jag försöker sjunga Descending Angel för den är lätt att spela, men då tappar jag bort hur jag ska spela efter tre ord. Koordinationen fungerar inte alls där, jag har ändå inte dålig koordination i övrigt.
    Så det finns C? Och så finns det C-dur? Och moll också? Det är väl olika ljust/mörkt? Jag tänker på Stewie Griffin, han gör det pedagogiskt med lite olika ackord.

Haha ja, din verkar det vara lite mer action på. Läskigt att sitta och gå på räcket. Tänk om man ramlar ner.

Det är ju en del av det svåra med att vittna och sådant, att vittnena ofta omedvetet säger fel saker för att de antar eller fyller i det som de inte har sett eller inte kommer ihåg. Jag har också tänkt på det med färger, om vi kan uppfatta dem olika. Tydligen finns det då vissa skillnader i hur man "lärt in" färgerna. Det är svårt att förstå hur mjölk och vatten skulle kunna ha samma färg. Men skulle man växa upp där så skulle det antagligen vara självklart. Om de kopplar ihop färger med ord kanske det kan vara logisk för mig att mjölk och vatten har samma färg, men ett svårare system att lära in just för att jag inte är uppväxt med det.

Tillägg: Jag regerade på På Spåret idag, tog 15 poäng och slog förra veckans rekord på 11 p. Det tar sig.
    Last edited by -Ignition-; 02-08-2013 at 01:57 PM.

Jag tror att om du tar någon enkel misfitslåt som du inte redan kan och prövar att lära dig den själv så skulle de klara det. Lyssna en bit, och hitta ett ackord i taget. De flesta använder inte så många ackord. Särskilt inte band som Misfits. Den första låt som jag minns att jag sjöng till var Beheaded. Det tar en del övning innan man kan få det att fungera bra och även då är det inte alla låtar som fungerar. De snabbare låtarna och de med vandrande basslinga, till exempel skalåtar och förmodligen de flesta av Anti-Flags låtar.
    C-ackord och C-dur-ackord är samma sak (tror jag). Moll är vad man brukar säga är lite sorgsnare. Det brukar vara att någon ton är utbytt mot en mörkare. Sedan finns det ännu fler ackord med siffror i. Jag tror att i princip allting som man kan spela på en gitarr (förmodligen piano och liknande instrument också) kan ges ett namn. Sedan är några mer användbara än andra och dem lär man ut.

Det var någonting som hon fick för sig att göra under en liten period. De gånger som jag var i närheten var det alltid någon som höll i henne. Det hade kunnat sluta illa ändå. Hon påstod att hon hade gått där någon gång själv sent någon eftermiddag. Någon gång fick en lärare (i fysik har jag för mig) för sig att vår klass skulle springa i ljussalen på olika vis och det skulle tas tid. Då fick någon idén att jag skulle springa med den minsta killen i klassen på axlarna. Sagt och gjort. Men det slutade med att vi föll och alla skrattade. Det hände några roligare saker där också. Eftersom det fanns en scen där kunde man ställa sig där och sjunga när någon fyllde år och skämma ut dem. Varför de skämdes vet jag inte. Jag spelade i band som var med i en talangtävling mot slutet av nian, varpå rektorn på avslutningen fick för sig att ställa sig på händer.

Det är därför det är viktigt att man vittnar snart efter dåd. I en av dokumentärerna sades att de som tror att de minns allt glasklart är oftast de som har mest fel. Skulle vi fara tillbaka i tiden och visa någonting skärt och fråga vad de tyckte att det var för färg skulle de antagligen säga rött. Var lägger man gränsen mellan två färger? (Var lägger man gränsen mellan två arter?) Även innan man lär sig språk delar man upp färger. De gjorde test på barn där småbarn som inte lärt sig prata hade mer hjärnaktivitet i högra hjärnhalvan som bland annat behandlar vad vi ser, men de som lärt sig språk har mer i vänstra hjärnhalvan där språk bearbetas.

Det var bra. :-P Jag brukar inte titta så noga hela tiden och verkligen inte räkna poäng. Men rocklåtarna kunde jag. Hoa-Hoa är alltid rolig att lyssna på.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Det är mycket möjligt att jag skulle kunna lista ut det. Men jag skulle tro att det skulle låta hyfsat, men säkert skulle jag ändå hamna på fel band och/eller fel strängar. Som att jag t.ex. hittat två versioner av hur man spelar The Meaning of Life, och båda låter bra i mina öron när jag spelar det. Det är ändå samma upplägg, bara olika band och strängar.
    För gitarr finns ju de där vanliga ackorden, G, E, A och någon till, där man kan spela det mesta med hjälp av dem. De har jag svårt att lära mig eftersom det är svårt att nå med fingrarna på en akustisk gitarr. Att veta hur man ska "strum" (vad säger man på svenska?) är också svårt, om man vill försöka härma en akustisk låt som är gjord med de vanliga ackorden.

Mycket spännande som hände där. Jag minns mycket kul från min skola (det var en rolig tid) men inga särskilda saker, bara vanliga saker som nog händer hela tiden, och sådant som var kul varje dag t.ex. en rolig eller märklig lärare.

Angående att de som minns allt ofta har mest fel, så passar det även in på det här med att lära sig saker. Att den som tror att den kan allt, ofta har mest kvar att lära. Och ju mer man kan, desto mer inser man att man inte tidigare har kunnat och att det finns massor kvar att lära.
    Jag läste att färg är vårt medvetande, och som du skrivit att vi kopplar ihop det med associationer. Då blir det svårt att dra gränsen mellan färger, och även hur man uppfattar färger. Men det blir lättare att förstå folket i Namibia som inte ser på färg på samma sätt som t.ex. vi gör. Vad som är lustigt är ju när det blir mörkt och vi inte längre ser färgerna. Man tänker inte så mycket på det, men då är hela världen svartvit. Bara för att vi är beroende av ljus för att se färgerna.

Jag började räkna poäng när min bror började räkna poäng. Introt i rocklåten kände jag inte igen. Jag borde ha kunnat Paranoid, men jag vet inte, jag missade det stycket och hörde inte alls vad det var. Nästa poängsamlande blir Melodifestivalen ikväll, eftersom jag är med i en tipstävling. Då är det mycket roligare att titta på det programmet som annars blir rätt långdraget med ofta halvdan musik. Annars hejar man inte på någon särskild artist, men nu hejar man på de man har tippat på, hur bra eller dåligt det än är!

Alltså så länge det låter rätt så borde det vara rätt. Det gäller ju inte att spela som bandet spelar det utan som man själv föredrar. Att folk skrev olika sätt fick mig att vilja ta ut låtarna själv. Ibland stod det att man skulle från 7:e bandet på A-strängen till 2:a när det är enklare att bara byta till 7:e bandet på E-strängen. Det är precis samma sak om man har stämt sitt instrument rätt. Det blir lite mera att tänka på med gitarr när man kommer till de ljusa strängarna. Så det första man fick göra när man försökte lära sig från någon annan var att göra om det till det format man själv föredrog.
    Det finns A, B, C, D, E, F, G och samtliga mellansteg (med # eller b bredvid bokstaven (med t.ex. B# = C)). Det är i någon mening grundackord, en för var not i vår västerländska musikteori. Det går alltid att förskjuta ackorden men då gäller det att ta med de öppna strängarna. Det kan ibland vara jobbigt att ha ett finger över alla strängar på ett band samtidigt som man gör ett annat ackord med resten av fingrarna. Då kan man fuska och stämma gitarren så att alla öppna ackord blir till exempel Em-ackord. Då är det bara att hålla hela band hela vägen även om det blir väldigt ljust i och med den ljusa E-strängen. (Jag tänkte först skriva "slå" men bestämde mig för att kolla upp det. "Knäppa" är den översättning av "strum" som jag hittar men jag hade nog kallat "plucking" för det. Det verkar man kalla för "plockning".) I de fallen tror jag det gäller att lära känna låten så att det kommer naturligt hur man ska knäppa i låten. Det blir nog enklare när man inte tänker så mycket på vad man gör. :-P

Högstadiet var väldigt roligt. Gymnasiet var också en bra tid. Hade bra klasskamrater genom hela tiden. Inte alltid bra lärare men inte någon riktigt hemsk. Några har sina egenheter som blir ganska förutsägbara efter ett tag så att man kunde dämpa eventuell "skada".
    Jag var hos en vän tidigare i dag och nu när jag gick med en annan vän från tåget hörde jag någon bakom mig referera till någon ("han") som spelade på Kvarnbergsskolan. Jag antog att de pratade om mig, vände mig om och vinkade och de vinkade tillbaka. Bar samma röda tröja som på den tiden.

Det stämmer rätt bra. Den som tror att den kan allt har inget intresse av att lära sig mer. Efter mitt första år på KTH tyckte jag att jag hade lärt mig mer än tre på gymnasiet. Sedan tänkte man att man har minst fyra år kvar innan man är klar och hur mycket man inte vet ett skvatt om. Bara man har lite insikt i vetenskapen i dag så ser man hur mycket man inte vet någonting om.
    Det förklarar varför folk har favoritfärger och varför en del färger kan uppfattas som typiska för vissa typer av människor och vissa sammanhang. Det är också rätt intressant att vi kan bilda bilder av föremål utan att se dem genom att ta vid dem när det är mörkt. Där har det också med associationer. Det känns som en X brukar göra så vi antar att det är en X, och brukar ha en viss färg.

Jag kände inte direkt igen vilken låt det var men tänkte att det var Guns N' Roses. Paranoid spelade de i lite annat tempo men jag kände igen den snabbt. Att det var Motörhead var jätteenkelt. Melodifestivalen ser jag inte på eftersom det just är långdraget med halvdan musik. Samma sak år efter år. I europeiska finalen är det intressant och se vilka länder som ger vilka andra poäng.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Quote Originally Posted by Jojan View Post
    Ibland stod det att man skulle från 7:e bandet på A-strängen till 2:a när det är enklare att bara byta till 7:e bandet på E-strängen.
    Det är det här jag tycker är svårt, att det bör ta ganska lång tid att lära sig. Beroende på hur musikalisk man är. Jag upplever det som väldigt svårt med tanke på en gitarrs alla olika kombinationer av strängar och band. Och så skrev du nu också om att stämma gitarren på olika sätt, ännu mer att ta hänsyn till då ju:P
    Jag har kunnat läsa noter när jag var yngre, dels för att jag spelade blockföljt ett tag då och för att musikläraren i grundskolan var noga med att vi skulle följa noterna på musiklektionerna. Men jag har glömt det nu, minns bara vissa saker.
    Det är vad andra också har sagt angående "strumming", att det kommer naturligt om man kan låten. Jag tänker alltid på hur andra, framför allt kvinnor som naturligt har mindre händer, kan spela gitarr. Men de kanske har sina knep. Plus att det finns väl gitarrer med lite olika bredd på halsen? Min bror hade en väldigt liten elgitarr förut, mindre än de vanliga. Och en del ser ut att ha större gitarrer, ofta kvinnor, men även t.ex. Billie Joe Armstrong och Tim Armstrong (kanske för att de är korta?).

Ja, högstadiet var roligt. Jag minns att jag skrattade mycket på den tiden. Gymnasiet var nog ännu roligare, kanske för att man var lite äldre, hade mer frihet och fick en hel del nya spännande klasskamrater eftersom man skulle välja linje och därmed fick en ny klass. Högstadiet var roligt och oskyldigt, gymnasiet var roligt och busigt:P
    Haha, där ser man. Då kände han väl igen dig på tröjan kanske.

Det minns jag också från universitet. Efter första terminen hade man lärt sig så mycket nytt så man undrade om man alls kunde något innan man började. Sedan blir allt så självklart, så nu undrar man hur andra inte kan veta det man själv vet. Jag skulle vilja gå tillbaka till innan jag började studera på universitet och se om jag verkligen inte kunde det jag kan nu. Antagligen inte.
    Det är mycket associationer. Man gör många antaganden, men det är väl för att vi inte kan hålla på att "lära nytt" så fort vi får tag i ett föremål t.ex. Då är det lättare för oss att anta istället för att registrera allt hela tiden. Precis som att kroppen vänjer sig vid lukter, kläderna mot kroppen osv.

Då kanske det var därför jag inte kände igen Paranoid. Har inte lyssnat på det igen men om jag gör det så ska jag väl i alla fall höra att det är den!
    Det gick rätt okej i tippningen igår, har tippat medelbra båda veckorna nu, men det räcker inte för att hamna i toppen. Det finns alltid flera som tippar bättre än mig, det är svårt att veta hur folket ska rösta..

Tags for this Thread