Det är bara en förskjutning om fem band så jag ser det mer som matematik. Addera fem och hoppa till den mörkare strängen. Att stämma om helt är kanske inte helt vanligt. :-P Däremot att band stämmer ned händer ofta. Särskilt när band spelar sina äldre låtar. Men då är det alla strängar och sedan spelar de ofta som vanligt var gällande vilka band de spelar på. Så där behöver man bara minnas sina mönster och inte tänka på vilka toner man spelar.
Jag spelade tvärflöjt ett tag på lågstadiet och fick lära mig noter men minns föga av det. Det där med att skriva ut # och b i början (vad det nu heter) förstod jag aldrig poängen med. Det bara komplicerade det hela. För det mesta lärde jag mig spela låtarna snarare än att lära mig noterna. Flöjtisten och violinisten i Flogging Molly berättar i DVD:n till Whiskey on a Sunday att hon aldrig riktigt lärt sig att spela efter noter. Hon försökte få arbeten där hon skulle spela men då lärde hon sig bara låten utantill. Det gick ganska bra men såklart blev det problem när hon blev ombedd att spela något nytt direkt.
Gitarrer kommer i många olika längder och tjocklekar. Mitt problem med gitarr brukar vara att jag har för tjocka fingrar. Jag vet att Fletcher från Pennywise har en specialgjord gitarr som han använder. Jag har en vän som jag träffade i går som har spelat piano hela livet. Han kan skingra sina fingrar ganska långt ifrån varandra, särskilt sträcka ut sitt lillfinger. Har man spelat gitarr länge så anpassas man. Kanske särskilt när man är liten. Så om du tränar på att spela massor får du nog in vanan och lär dig hur du ska göra. Tänk inte så mycket på hur andra brukar göra eller vad som är "rätt".
Högstadiet var nog lite roligare för mig än gymnasiet. Det fanns mer att göra mellan lektionerna och så många olika att vara med. På gymnasiet var man med sin klass hela tiden. Dessutom var det under högstadiet som jag brukade lyssna på mycket av den musik som jag lyssnar på i dag.
Jag kände igen dem också.
haha. Den känslan av att allting är så självklart har jag än. Den insikt man får är just vad vi pratade om, att om man har lärt sig så här mycket på den här tiden tänk på allt som man inte kan. Får hoppas att du inte kunde det, annars hade det varit slöseri att gå på universitet. Men det kan också vara så att det inte har nämnts och du inte behövt tänka på det och därför inte vet det.
Exakt. Det är lite Ockhams rakkniv över det eftersom man inte har någon anledning till att tro att det skulle vara någonting mer komplicerat. Den enklaste lösningen som nu förklarar vad man har i sin hand är tillräckligt bra för stunden. Hjärnans främsta uppdrag är att sålla bort onödig information. Saker som är statiska lägger man mindre märke till men man vet ändå att de finns där.
Med facit i hand måste du klara det. :-P Fredrik Lindström gjorde ett avsnitt med Blekinge i Svenska dialektmysterier. Det var bara en slump att hans favoritband Judas Priest skulle spela på Sweden Rock Festival precis samtidigt.
Inte så mycket stålar då. Brukar det ändå inte stå i tidningen vilka som går vidare innan i alla fall? Jag har inte lyssnat på låtarna som vann eftersom det inte verkade vara några intressanta.

Reply With Quote