Page 260 of 316 FirstFirst ... 160210250258259260261262270310 ... LastLast
Results 2,591 to 2,600 of 3156

Thread: Come To Sweden 3

Man kan leva med att man saknar något väldigt sällsynt. Frågan är hur man känner när man har en komplett samling. En lättnad samtidigt som man kan sörja. Ungefär som när man har läst klart en bra bok eller är klar med ett bra tv-spel.
    Ja det var i går. Hade jag hittat någonting extra så hade jag kanske skickat ett sms, men jag fann inga specialla fynd. Det roligaste var 7" Come Out and Play som jag redan har. Den här gången var det två ställen de hade bra med punkskivor. Jag köpte en NOFX-sjua, en Bad Religion-sjua och fyra Pennywise-tolvor. Jag kom fram till att jag hade dåligt med Pennywise-skivor. 850:- totalt, inklusive inträde. När vi hade handlat klart satt vi oss ett tag och då var det en filur som gick förbi, pekade på oss och sade att vi hade snygga tröjor på oss. Jag hade Bad Religion och Stefan Americana.

Förmodligen fick man det. Att ägg säljs i dussintal är nog den använd vi har kvar. Annars används det inte så mycket, så vidare det inte är 12 stycken man menar och man vill visa upp sina språkkunskaper. Både pound och ounces har olika definitioner till sig eftersom det är antalet någonting, där detta någonting inte är något som väger exakt. Kilogram är ett visst antal av en viss typ av atom. Det uppstår givetvis samma problem där, men eftersom atomerna är så ofantligt många fler och väger förhållandevis lite så tar de som väger mer och de som väger mindre ut varandra. I Storbritannien har de rent officiellt gått över till si-enheter, men blandar fortfarande ibland.

Det svåra är att veta var gränsen för "det grundläggande" är. Främst har det nog med hur det lärs ut och hur mycket hjälp eleverna kan få av lärarna och hemifrån. Historia gillade jag inte att plugga. Det är intressant när man hör om något, men att memorera årtal är inte min grej. Matematik behöver man bara förstå grunden bra och sedan kan man resonera sig fram hur något ska räknas ut. Man behöver bara en liten kunskap för att få fram mycket resultat.

Man kan kombinera dem genom att ta alla kommuner i landskapet. Men att spendera en liten längre tid där ger definitivt en bättre uppfattning. Jag skulle nog inte ha så mycket emot att bo en bit bort, så länge som det går att ta sig till en livsmedelsaffär utan bekymmer. Och att man kan försörja sig med någonting. Sedan kan det vara bra om det finns snabb kommunikation in till Stockholm så att man kan se på band.

De kanske kompenserar med att göra West Coast Riot till en tvådagarsfestival nästa år. Drar dit en massa bra band. Det vore något!
    Quote Originally Posted by Tijs View Post
    Sometimes I love Jojan <3
    Quote Originally Posted by Amiralanal View Post
    Jojan is not ignorant. He is the king. You are the enemy.
    Quote Originally Posted by PilZ-E View Post
    I appreciate Jojan.
    Quote Originally Posted by noodle654 View Post
    Jojan you are my favorite!!
    Quote Originally Posted by Bipolar Bear View Post
    Jojan fucking owns!
    Quote Originally Posted by Jebus View Post
    jojan's right boob = hawt
    Quote Originally Posted by Krojd View Post
    Jojan, you are awesome
    Quote Originally Posted by yarock View Post
    Jojan für den Sieg.
    Quote Originally Posted by KickHimWhenHe'sDown View Post
    I like Jojan's signature.
    Quote Originally Posted by Defender View Post
    Jojan for President!
    Quote Originally Posted by Sidewinder View Post
    I actually think Jojan is pretty funny in his own right.
    Quote Originally Posted by TheJakes84 View Post
    Jojan's signature is the longest and most beloved. <3
    Maybe because it came from Jojan, and Jojan rules.
    Quote Originally Posted by "Melyssa K" Kennedy View Post
    Jojan is right
    Quote Originally Posted by -Ignition- View Post
    Jojans planer låter bra.

Det är sant, det blir nog trist när samlandet är klart. Då är det bara att bygga på med det nya som kommer, vilket ofta är lättare än att leta gamla och sällsynta saker.
    Då hittade du en hel del, kul! Och så har du lite mer med Pennywise också. Trevligt att han kommenterade tröjorna När är nästa skivmässa nu då?

Ja, ägg är det enda jag kan tänka på som man skulle kunna säga dussin om. Eller ett tjog. Just ja, och t.ex. meter är väl en si-enhet om jag inte minns fel? Man använder ju ofta kilometer om löpning och sådant oavsett land, tycker jag. Då är det sällan man använder miles, utan oftast är det 5k eller annan random siffra.

Exakt så med matematik, ja. Jag har alltid tyckt ämnen man måste plugga mycket i varit ganska dryga. Det är mycket man ska lära sig, årtal och kungar och sånt, och sen komma ihåg allt till proven. Samtidigt tycker jag inte matematik, fysik osv. är så mycket enklare/roligare heller:P Sådana ämnen är roliga när man är "on a roll" och kan allting så att man kan använda sig av det och diskutera det. Det är annars kul med ämnen där man kan resonera lite fritt, antingen filosofi eller historia där man ska fundera på hur det kan komma sig att det blev så eller så, eller hur det kunde ha blivit, istället för att bara kunna fakta. Det är kul att plugga in vissa saker så kan man det ett tag i alla fall, som när man i högstadiet hade prov på alla länder och deras huvudstäder. Jag minns att jag fick ett väldigt bra resultat på det provet, men nu kommer jag bara ihåg en del av det. Det är sånt man lär sig för tillfället, men när man slutar repetera det så försvinner det snart.

Hehe ja, det är det bästa sedan jag flyttade till Västerås, att jag kan åka till Stockholm när det blir behov. Det har jag inte haft möjlighet till förut. När man var lite yngre skjutsade min pappa mig/oss till Stockholm när man ville se något band, så passade han på att besöka en vän tills konserten var slut. Att ha nära till lite affärer och sånt man behöver ofta är viktigt, och inte alltför långt till en storstad, och sen inte helt fel att ha relativt nära till Stockholm/Göteborg/Malmö dvs. en storstad där typ allt finns.

Ja, det vore något! När de fått till bra band på WCR så kommer ju många, så en 2-dagars skulle nog kunna vara möjligt det år de lyckas boka flera stora band.

Det gäller att börja på en ny samling (ny bok, spel, teveserie, etcetera) när man är klar. Det har blivit att jag har satsat på att hitta de gamla sakerna när jag har letat Offspring-skivor. Som du skriver så blir det svårare och svårare. Det är svårt att hitta de saker som jag inte har nu också.
    Den växer stadigt. Och i dag kom NOFX-samlingen (tolv album, en 12" EP samt en exklusiv dubbel-LP). Det är lite fusk att köpa dem i ett paket sådär om man ska samla "på riktigt". Men där är jag bara ute efter deras skivor så då gör det ingenting, och man kan lika gärna passa på när det är lite exklusivt.
    Det är kul att möta likasinnade. På en sådan plats var det inte så konstigt däremot. Nästa skivmässa i Solna den 28:e september. De har också i Huskvarna två gånger om året, och i år är det 30:e mars och 9:e november. Deras hemsida är www.sunjay.se.

Just det, "tjog" också. Det, "dussin" och "gross" får man ta och slänga sig med lite oftare. Ungefär som att skriva "aderton", "tvenne" eller "tjugu" som är lite ålderdomliga men fortfarande acceptabla i skriftspråket. Ja, meter är en si-enhet. Det finns många standardenheter (för olika saker) men intressant nog bara sju grundenheter. Alltså sju enheter som allt annat är baserat på. Dessa är: meter, kilogram, kelvin, sekund, ampere, mol och candela. Till exempel är watt det samma som kilogramkvadratmeter per kubiksekund. (Den intresserade kan läsa mer på Wikipedia.) Jag skulle tro att det främst är lekmän som inte använder till exempel meter. De andra lär sig ungefär att översätta vid behov. Hela den vetenskapliga kretsen använder de enheter som man har kommit överens om.

Så gammal historia behöver inte memoreras, men det är bra att ha kännedom om hur Sverige blev och hur relationerna till andra länder har varit. Då måste man också räkna in de senaste 500 åren. Men att memorera årtal och kungar är inte någon höjdare. Sedan hör vissa saker till allmänbildningen, som 1523. Men där har man olika uppfattningar.
    Fysik och matematik blir tråkigt när man bara sitter och räknar tal för att få dem gjorda. Tar man det lugnt och tänker på vad man försöker att göra så är det bättre. Sedan är det är klart att modern fysik inte är det enklaste att se och resonera sig fram till vad som verkar rimligt. Det är bättre än sådana flumämnen där det inte finns något rätt eller fel svar. :-P Det är klart att det går att diskutera och prata om
    Geografi har aldrig varit min starka sida. Som du skriver så övar man till proven, gör förhoppningsvis bra ifrån sig, och sedan glömmer man bort det om man inte behöver det. Det är också något som brukar diskuteras, att elever bara lär för att klara prov och få betyg men när det kommer till kritan så kan de inte.

Man inser att man är lätt bortskämd när man är uppvuxen i Stockholm. Så gnäller man när banden inte kommer hit. :-P Det borde finns snabbare kommunikation mellan städerna som finns tycker jag. En timme med tåg till Västerås känns ändå långt.

Dra dit Offspring, Bad Religion, NOFX, Pennywise, Rancid kanske till och med Green Day. Bara att ha dem där två dagar vore kul. Släng in Dropkick Murphys, Rise Against, Anti-Flag, Fiction Reform och en drös andra.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Jag samlar inte så aktivt på någonting, vad jag kan komma på. Det blir väl att man försöker köpa lite Offspring-skivor när man hittar, och så har jag en hel del böcker av Stephen King där ett mål är att ha alla hans böcker (på engelska). Och läsa alla, det tar sin tid.
    Då är det ett tag kvar till nästa mässa. Då hinner du spara pengar och fundera ut vad du ska leta efter den gången! Jag visste knappt att det fanns sådana skivmässor.

Undrar om man ska börja använda den andra termen för watt? Kunde vara kul, haha. Ja, det lärde man sig på fysiklektionerna, att alltid använda si-enheter. Det skulle bara vara tidsödande och extra krångligt för vetenskapsmännen om de skulle använda sig av olika enheter.

Ett årtal som av någon anledning fastnat hos mig är 1492, när Christofer Columbus seglade till Amerika. Sen lärde jag mig senare att han räknade ut hur vindarna blåste för att veta hur han skulle ta sig tillbaka igen. Då seglade han längre norrut. Annars tycker jag det är svårt med årtal, kan till och med ibland bli förvirrad på vikingar, istider, dinosaurier och sten-, brons- och järnåldern m.m., typ, vilken ordning hände allt i. Nu vet jag det men världens historia är ju lång och mycket har hänt.
    Det är roligt när man får en aha-upplevelse, främst då inom fysik där man kan laborera lite mer och själv se hur saker förhåller sig till varandra. I högstadiet när man hade "elevens val", valde många flumämnen, men jag och några till valde något de kallade för Ma/No vilket många tyckte verkade tråkigt. Men vi fick göra massor med roliga saker, t.ex. framkalla fotografier, skjuta iväg petflaskor på skolgården och andra actionfyllda övningar, och så hade vi en problemhörna med ett nytt problem varje vecka där alla andra elever hängde och försökte lösa problemen. Det var roliga lektioner med mycket spännande inom det naturvetenskapliga, som alla andra önskade att de också hade valt:P
    Ja, det är en nackdel. Läste även nyligen att många har högre betyg när de lämnar grundskolan nu, men man ser en sämre kunskap på universiteten. Det blir ju dubbelt när en lärare med elever med höga betyg borde vara en duktig lärare, men lika gärna kan ha satt höga betyg just för att framstå som duktig.

En timme tåg till Västerås är långt när det faktiskt tar en timme att åka bilen (bortsett från stadskörningen). De relativt korta tågsträckorna går lika snabbt att åka bil oftast, men de längre sträckorna tjänar man på att ta tåg (i tid). Bor man i Stockholm är man väl van vid att "alla" kommer dit och spelar:P

Det låter som en bra line-up! Det skulle bli två fina dagar.

Läsa böcker ska man göra när det passar, inte jäkta igenom. Stephen Kings böcker kommer förmodligen finnas ett bra tag framöver också, så där blir det inga problem. Min bokhylla består mest av kursböcker och de flesta är på engelska.
    Fy ja. Skulle behöva hitta någon affär där de säljer skivor så att man kan köpa någon då och då, och inte behöva köpa en hel drös två gånger om året. Det måste finnas någon sådan kvar någonstans i huvudstaden. Ebay och Tradera är inte lika spännande som att gå och bläddra.

Haha. Jag undrar vad de skulle säga frågade efter en 15 kilogramkvadratmeter-per-kubiksekund-lampa. Hela grejen med vetenskapen är att man ska komma överens och göra allting så begripligt som möjligt. I skolan brukade jag alltid börja med att snyggt ställa upp all data som jag hade och göra om dem till si.

Jag har inte heller så bra koll på de där åldrarna men att det var intressant att läsa om dem. Det kan vara så att det är svårt att greppa så stora tidsepoker. I mänsklighetens utveckling är 1 000 år mycket, men i evolutionära tidsenheter är det ingenting och ännu mindre när man pratar om hela universum. 14 december 1900 har också fastnat hos mig. Det var dagen då Max Planck presenterade sina teorier (i den vetenskapliga betydelsen) om svartkroppstrålning. Man brukar säga att det markerade födelsen av den moderna fysiken.

Man behöver återkoppling till hur de där siffrorna och bokstäverna på tavlan fungerar i verkligheten. Gäller att man förstår varför och hur petflaskorna far än att det bara är kul. :-P Så borde det vara hela tiden och inte bara under elevens val! Vi hade också elevens val i högstadiet och vad jag minns så var det mesta flumämnen. Eftersom man inte fick något betyg i dem blev det att många skolkade från dem eller bara inte gjorde något under de timmarna. Då blev det bara läxläsning under den tiden istället. För en del blev det minst lika slappt eftersom några tillät att man inte satt i klassrummet. För en del var det sista lektionen för dagen så då gick de hem och gjorde läxorna.
    Precis. Det brukar väl komma upp då och då att elever på friskolor har högre betyg också. Då säger de som är för att det är för att friskolor är bättre och de som är emot säger att skolorna lockar med att ge bra betyg. Jag såg någon kort dokumentär (om statistik) i vilken det nämndes att lärare i USA hade fyllt i svaren på elever SAT-prov när de rättade för att de hade press på sig som lärare, men också för att hjälpa de elever som inte skulle kunna ta sig vidare till högre utbildningar om de gjorde dåligt ifrån sig. Då blir meningen med utbildningen bara underlig.

Resan blir något kortare om man tänker sig att man åker direkt hemifrån med sin bil och inte måste ta sig till tåget innan. Dessutom bekvämare och kanske något billigare i längden, även om man räknar med utbildning, fordon, försäkring, motorbränsle. Ja. Man blir lite bitter när man måste åka iväg för att se banden. haha. Det måste planeras så mycket mer då.

Bra början. Håller alla tummarna för det. :-) Det finns en hel del band att lägga till den listan.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Han har skrivit många böcker så ja, där finns läsning som räcker ett tag. När man läser mycket kursböcker brukar det inte bli mycket tid över till skönlitteratur, inte för mig i alla fall. Om man inte läser sina kursböcker som skönlitteratur förstås
    Det finns en liten charm i att stå och bläddra bland fysiska skivor och rätt vad det är hitta något kul. Det händer sällan nu för tiden.

Det är bra att man forskar och gör saker begripliga. Och framför allt kommer överens. Inom ridsporten där jag är insatt skulle det behövas mer forskning. På diskussionsforum (och IRL) diskuteras olika utbildningsstrategier för hästar där man är så oense så jag har svårt att förstå hur det ens är möjligt. Det den ena sidan ser som svart, ser den andra sidan som vitt, och tvärtom. Och det borde inte vara så, för det handlar inte om tyckande utan det handlar om biomekanik, fysiologi, träningslära m.m. som det faktiskt finns forskning på, men den forskningen är inte översatt till häst, vilket gör att det inte finns bara en "sanning". Men det skulle kunna finnas, eftersom vi vet det mesta om hur man tränar en människa.

Det kanske är det, att det nästan är för stort för att greppa. 100 000 år är svårt att tänka sig, men 100 eller 1000 år är rimligt.
    1900 skulle kunna vara lätt att komma ihåg, får se om det kan sätta sig hos mig med:P

Haha ja, att skjuta iväg petflaskor ska bara vara att få se hur det fungerar så att det inte bara står skrivet på tavlan. Om man är måttligt intresserad kan det dock bara bli fokus på roliga experiment och inte vad man egentligen gör. Jag tror vi fick betyg i de ämnena. Om man inte fick det kan jag förstå att man gärna gick hem eller pluggade något annat.
    Det låter inte bra att lärarna fyllde i svaren. Då finns det en del att jobba med.

Precis, från dörr till dörr kan en tågresa ta längre tid. För mig tar det en timme att åka bil till mina föräldrar, men att åka tåg tar en timme och 30-40 minuter beroende på om jag går eller cyklar till tågstationen. Då blir det lätt att man tar bilen.

Bråvalla är ju lite tokigt därför, för då måste man planera mer. Det ligger för långt bort för att bestämma att man åker hem igen på kvällen, men för nära för att man ska orka boka sovplats. Men vi har valt att åka hem igen när det är slut för dagen:P Ska ju bara dit en dag.
    Japp, vi håller tummarna för det!

Så sant. Man blir ganska trött på böcker efter ett tag. Sedan kan man sakna dem ett tag under somrarna. En del kurslitteratur kan vara lite roligt skrivna och visst kan de vara intressanta, men inte så pass att man läser dem som skönlitteratur.
    haha. Det är inte samma sak som att bara skrolla igenom en lista med musen. :-P Ska se till att ta mig in till någon butik någon gång. Jag sökte och det finns ju faktiskt. Frågan är om de har något som man vill ha.

Det är inte något jag alls är insatt i. Men det låter underligt om det inte gjorts någon riktig forskning på det. Det borde vara något som många ändå är intresserade av eftersom hästsporter är ganska populära. Det kanske har gjorts lite men som trycks undan av de som kan tjäna pengar på något annat än forskningsresultaten.
    Bara en sidnot: Vi använder väl inte uttrycket "IRL".

Jag tycker det alltid är lika förvånande man får veta hur det var 100 år sedan. Både hur mycket man visste och hur lite man visste. Likaså när man hör om de gamla grekerna (cirka 400 f.v.t.).
    Frågan är när du kommer ha användning för det. En kille som sommarjobbat tillsammans med mig några somrar i rad studerar teknisk fysik. Jag minns hur men det datumet kom upp fast han trodde att det var 12 december. Det var jag säker på att det inte var eftersom 12 december (12-12) vore för enkelt.

Får hoppas att man ändå lär sig någonting även om de bara gick för experimenten. Det var bara en liten klick som inte brydde sig om de där valen alls. Sedan var det platsbegränsat så om folk inte fick något av sina favoritval så kunde de bli griniga.
    Det låter inte bra att lärarna fyllde i svaren. Då finns det en del att jobba med.

Det gäller att ha nära till tågstationerna. Det kanske kan vara värt de extra minuterna om det skulle vara sent eller tidigt på dagen eller om det väntades vara bilköer.

Det låter rimligt. Gäller att någon orkar köra er hem då bara. Förhoppningsvis blir det inte för sent men Rammstein skulle jag gissa blir något av de sista banden den dagen.

Varför heter det "en meter" (mil, knop etc.) fast att man säger "fem meter"? Det borde logiskt sett vara "ett meter" eller "fem metrar". Det heter ju "en hund" och "fem hundar" respektive "ett hus" och "fem hus". Något att tänka på.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

De vanliga skivaffärerna har oftast inte det man letar efter. De kan ha bra band men jag brukar mest hitta de populäraste skivorna som man ändå redan har. Det är väl därför man letar på Internet. Skivmässan du går på kanske kan likställas med Tradera och liknande, dvs. det är där man gör fynden.

Ja, ridsporten är Sveriges andra största sport, och visst finns det en del forskning men om man ser till hur diskussionerna går och hur många olika ridläror det finns, så verkar det åtminstone inte finnas tillräckligt med forskning. Jag tror att en del av problemet är att ridutbildningen förändras när inte bara de rika (kungar, adelsmän osv.) kunde ha en häst samt att hästarna togs ur krigen. På slutet av 1800-talet när "alla" började kunna äga en häst och militären använde hästarna men inte i krig längre, så blev utbildningen också snabbare och likadan för alla individer, både människa och häst. Det är den ridning man oftast ser idag och som lärs ut på ridskolor, en modernare ridstil. Men, på senare år har vissa börjat gå tillbaka till den ridutbildning som fanns dessförinnan och då har det bildats två läger (egentligen ännu fler inriktningar men huvudsakligen två). Ett exempel på den äldre ridläran är att en riddare på medeltiden levde med och utbildade samma häst hela hästens liv och hästar som användes i krig var inte färdigutbildade förrän de var minst 15 år, jämfört med idag då de flesta hästar är hobbyhästar till tävling och nöje och blir pensionärer när de är typ 15 år. Så nu vet du lite mer om det, kortfattat! (Jag står på sidan som hävdar att den äldre utbildningen är att föredra, jag förespråkar inte den moderna utbildningen dvs. det man ser på tv idag).
    Haha, afk skulle jag förstås skrivit.

Jag kommer troligen aldrig ha nytta av det, kanske i en frågesport:P Eller som "fun fact" vid passande tillfälle.

Är det väntat dåligt väder kan det vara säkrare att ta tåget, ja. Samtidigt vill jag helst inte åka tåg alls om det är dåligt väder för då är risken att man kommer fram ett antal timmar sent. Det kan vara mycket folk vid storhelger, men jag själv har inte upplevt det som något stort problem.

Jag tänker mig att det slutar senast 01.00. T.ex. Metaltown slutade väl 23.00, har jag för mig, men om Bråvalla inte är mitt i stan så kanske det håller på längre. Man kan turas om att köra hem, så man får vila lite också.

Nu måste jag fundera på vilka regler som finns för bestämd form... Jag har inte tänkt på det men ja, alla ord jag kommer på som inte ändrar form i plural är "ett". Jag tycker "ett meter" då, för "metrar" låter inte fint:P

Precis. De populäraste och de nyaste kan de ha. Men några av dem köper också skivor. Jag skulle gissa på att de skivorna däremot är de som folk inte lyckats sälja på auktionssidor. På skivmässan är det förmodligen lite enklare att hitta fynden men då gäller det att leta. Skillnaden mot auktionssidorna är så klart att skivmässan inte har några auktioner. Däremot finns det möjligheter att pruta om man till exempel tycker att skivan är för sliten eller om man bara kombinerar massor av köp hos samma säljare. Det finns rader på rader med skivor som de försöker sälja för 5:- eller 10:-. Sedan skriver de ut när man det är en för 10:- men tre för 20:- till exempel. Där vill man finna fynden men oftare är det saker som man aldrig har hört talas om.

Det kanske är dåligt med referenser till de vetenskapliga artiklarna i diskussionstrådarna. Men det borde finnas rid- och hästmagasin där utbildade journalister pratar med experter. Det kanske inte är därifrån folk får sina kunskaper. Du får kanske backa lite till vad gäller ridutbildning. Jag är med på att det inte bara är att sätta sig på hästen, dra lite i tyglarna och skötsel. Är den äldre läran främst en långsammare inlärning? För det kan man som lekman se fördelar med. Men varför pensioneras de så tidigt?
    Pratade med en vän om att det vore kanske praktiskt att ha en häst. Minns inte hur vi kom in på ämnet, men jag tror att det kom av att folk skulle nog inte sno en häst som stod utanför en livsmedelsaffär.

Du kanske kan använda det för bryta en tystnad. För att sedan återgå till tystnaden för att det inte finns någonting att svara på om det. :-P

Beror på vad "dåligt väder" innebär. Jag skulle förmodligen undvika att åka tåg om det var snö ute eller löv ute. Så på våren och sommaren kan man åka. Så vidare det inte händer någonting på sommaren och det blir för varmt i tåget. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga tåg. Vid storhelger gissar jag att folk åker med lite mer bagage också vilket gör det något trängre. Jag har inte haft några problem de få gånger som jag åkt tåg, Stockholm-Göteborg (bägge håll). Det var inga problem i England när vi åkte London-Bristol heller.

Det låter nog rimligt. På Augustibuller 2006 började sista bandet 1:30 (Mob 47) men höll nog bara på till 2:00. Det var en ännu mindre by som det hölls i.

Det är kul att tänka på! Jag lyssnade på Språket i P1. I Dalarna finns det dialekter där de säger "ett meter" och "ett mil". Det är inte lagstadgat vilka ord som är "en" och vilka som är "ett", utan det är bara något en lär sig. De nämner några skillnader som man kan finna var stans i landet. Förklaringen som ges är att logik inte alltid kan tillämpas i språket. Vi säger också "en/flera pund", "en/flera dollar" och "en/flera euro".
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Tyvärr är det ofta så, tycker jag, att det som är allra billigast är det som man inte vill ha. Men det är ganska logiskt, att sätta högre priser på de skivor man vet går åt. Det är snällt att pruta av säljaren, speciellt om man köper flera skivor.

Det finns de som refererar till artiklar skrivna av folk med en PhD inom olika ämnen, men de avfärdas ofta av andra som "dåliga", "han/hon kan ju inget" osv. Jag har läst flera vetenskapliga artiklar på hästhantering, etik och hästars beteende men det är mycket som står där som ändå inte tillämpas i praktiken.
    Här kommer ytterligare en förklaring, försökte ta lite mer grunder. Hoppas det är lite mer förståeligt nu!
    All ridning handlar i grunden om att utbilda ryttaren så att denne kan utbilda sin häst, när hästen fortfarande användes till att dra vagnar, i krig och att skörda åkern. Framför allt i krig var man tvungen att ha en extremt lyhörd och stark häst, för den med en häst som hade en miss i kommunikationen dog på slagfältet (därav ett naturligt urval på duktiga ryttare som kunde föra läran vidare). För att hästen ska kunna vara lyhörd och stark krävs en genomtänkt utbildningen för hästen. Här kan det bli lite invecklat om man inte är så insatt, för det handlar inte bara om att springa fort/långt eller svänga snabbt, utan om rörelser som kräver enorm styrka av hästen. Finns många målningar på hästar från förr som visar just denna styrka. Hästen flyger inte bara i luften som man skulle kunna tro, han gör ett avancerat hopp. Det finns en spark för att hästen skulle kunna sparka ner motståndare bakifrån, och flera andra rörelser ovanför marken för att vara allmänt lättmanövrerad och komma undan de andra på slagfältet. Det svåra här i utbildningen är att först kommunicera vad man vill till hästen, sen lyckas träna upp den, så det blir en lång inlärning i två steg, för det är inte helt lätt att förklara för en häst vad man vill:P Det här gjorde alltså riddare och hästutbildare i flera, flera år.
    Nu för tiden används hästar i stort sett bara för människans nöje. Dessutom finns det tävlingar, och som alltid pengar inblandat, vilket gör att man vill tävla och förstås vinna, vilket har lett till genvägar för att utbilda hästen. Det går snabbare och hästen blir i längden mindre hållbar (travhästar tävlas som 2-åringar, ridhästar rids in som 3-åringar, en häst är helt färdigväxt som 6-åring). Nu för tiden måste inte hästen vara stark och överleva ett slag, men det är det målet som fortfarande finns idag. Att hoppa omkring ovanför marken görs inte av majoriteten, för att den delen av utbildningen är väldigt avancerat och det finns helt enkelt inte längre folk som kan det (det finns några).
    Så ja, den äldre läran är långsammare. Fördelarna men en långsam utbildning är helt enkelt en hållbar (och förhoppningsvis glad) atlet. Fördelarna med en snabbare utbildning är att man kan vinna tävlingar innan hästen har kostat en för mycket pengar, men har ingen fördel för hästen.
    Nej, man skulle nog inte sno en häst. Vad ska man göra med den liksom?

Haha, ja. Det var kul. Vad ska man svara på ett sådant påstående taget från ingenstans?:P

Jag åker helst bil om det snöar för jag antar att tågen inte kommer gå så bra då, men är det snökaos så är det inte alltid helt lyckat. Då kan det vara bättre att bli 3 timmar sen med tåget än att köra ihjäl sig.. haha. Runt påsk och jul brukar det vara fullt, och även söndagkvällar. Sist jag åkte tåg ropade de ut att det var så mycket folk så de skulle inte gå igenom tåget och kolla biljetterna.

Jag kommer ju från Dalarna men har aldrig sagt "ett meter". Men jag kommer från södra Dalarna, dialekten blir ju mer extrem längre norrut. Nej, det är inte helt logiskt. I klippet pratade de om "vart", det är något jag lärt mig men som man hör att många varken kan säga korrekt eller skriva korrekt.

Tags for this Thread