Man kan leva med att man saknar något väldigt sällsynt. Frågan är hur man känner när man har en komplett samling. En lättnad samtidigt som man kan sörja. Ungefär som när man har läst klart en bra bok eller är klar med ett bra tv-spel.
Ja det var i går. Hade jag hittat någonting extra så hade jag kanske skickat ett sms, men jag fann inga specialla fynd. Det roligaste var 7" Come Out and Play som jag redan har. Den här gången var det två ställen de hade bra med punkskivor. Jag köpte en NOFX-sjua, en Bad Religion-sjua och fyra Pennywise-tolvor. Jag kom fram till att jag hade dåligt med Pennywise-skivor. 850:- totalt, inklusive inträde. När vi hade handlat klart satt vi oss ett tag och då var det en filur som gick förbi, pekade på oss och sade att vi hade snygga tröjor på oss. Jag hade Bad Religion och Stefan Americana.
Förmodligen fick man det. Att ägg säljs i dussintal är nog den använd vi har kvar. Annars används det inte så mycket, så vidare det inte är 12 stycken man menar och man vill visa upp sina språkkunskaper. Både pound och ounces har olika definitioner till sig eftersom det är antalet någonting, där detta någonting inte är något som väger exakt. Kilogram är ett visst antal av en viss typ av atom. Det uppstår givetvis samma problem där, men eftersom atomerna är så ofantligt många fler och väger förhållandevis lite så tar de som väger mer och de som väger mindre ut varandra. I Storbritannien har de rent officiellt gått över till si-enheter, men blandar fortfarande ibland.
Det svåra är att veta var gränsen för "det grundläggande" är. Främst har det nog med hur det lärs ut och hur mycket hjälp eleverna kan få av lärarna och hemifrån. Historia gillade jag inte att plugga. Det är intressant när man hör om något, men att memorera årtal är inte min grej. Matematik behöver man bara förstå grunden bra och sedan kan man resonera sig fram hur något ska räknas ut. Man behöver bara en liten kunskap för att få fram mycket resultat.
Man kan kombinera dem genom att ta alla kommuner i landskapet. Men att spendera en liten längre tid där ger definitivt en bättre uppfattning. Jag skulle nog inte ha så mycket emot att bo en bit bort, så länge som det går att ta sig till en livsmedelsaffär utan bekymmer. Och att man kan försörja sig med någonting. Sedan kan det vara bra om det finns snabb kommunikation in till Stockholm så att man kan se på band.
De kanske kompenserar med att göra West Coast Riot till en tvådagarsfestival nästa år. Drar dit en massa bra band. Det vore något!