Page 275 of 302 FirstFirst ... 175225265273274275276277285 ... LastLast
Results 2,741 to 2,750 of 3013

Thread: Come To Sweden 3

Ja, det är "land" istället för "world". Det mesta är ju tävling på ett eller annat vis, det är säkert naturligt, men som Pennywise säger bör vi veta vad det är vi vill och som Bad Religion säger bör man inte glömma bort de andra.

Jag kommer bara ihåg just det experimentet jag berättade om, men det var något rum med lite smått och gott i. Lite sådär som på Naturhistoriska Riksmuseet, både fakta och prova på i samma. Jag var där hösten 2005.

Man hoppas verkligen att det man får lära sig under utbildningen är det senaste, men det är klart, det händer att utbildningarna får göra om sitt upplägg ibland. Sedan får man själv försöka hålla koll på om det kommer ny forskning. Ibland är det osäkert att hänvisa till sådant man lärt sig under sin utbildning, ifall man missat något nytt som säger emot det.
    Det är sant. Om lunchen är sist skulle nog de flesta ha svårt att koncentrera sig, framför allt om man går på föreläsningen just för att man vill ha lunchen. Jag är van från högstadiet och till viss del gymnasiet att det är tråkigt att sitta och lyssna på någon i drygt en timme. När man blir äldre är förläsningarna längre, t.ex. på universitet, men förhoppningsvis också mer intressanta. Det känns bra att vara på föreläsning och vara intresserad av vad som sägs. Och inte vilja gå där ifrån. Jag kan tänka mig att föreläsaren kan bli lite förvirrad om alla sitter kvar när denne avslutat sin föreläsning.

Är man väldigt hungrig är det besvärligt när man glömt ta fram något till bordet eller om alla inte kommer och sätter sig (om man vill äta tillsammans). Då vill man gärna bara börja äta. Det är lustigt när man gör mat som tar lång tid, till exempel står och steker pannkakor i trekvart, och sedan sätter man sig vid bordet och äter sig mätt på 5 minuter. Det har hänt mig. Ofta blir det dock så att ju längre tid det tar att laga maten, desto hungrigare hinner man bli under tiden.
    Det är sällan som mat inte är gott, så oftast tar man en portion till om man inte råkat ta väldigt mycket från början.

Splinter är en liten svacka ja. Även första skivan är bara elva låtar men det är elva hela låtar, inte som Splinter som är andra typer av spår på. Jag tänkte på det också, men några skivor lär väl finnas upptryckta, hoppas jag. Aha, det läste jag inte ens. 3-6 dagar tror man är den tid det ska ta att få varan, inte för dem att beställa.

Man vill ju ha bekväma kläder och skor också, så ja, så länge de fungerar kan man ha dem. Nya kläder har man inte gått in så man kanske drar sig lite för att använda dem, och kör på det gamla vanliga istället. Jag tänker på raden "Somliga går med trasiga skor" när jag har de skorna. Strumpor med hål gillar jag inte så mycket dock. Det är läskigt när man känner en del av underlaget mot huden under foten:P

Både du och min kusin är av den mindre modellen, som gör att ni ser yngre ut. Då får man visa sin ålder på andra sätt. Jag kom att tänka på ett avsnitt av Svenska dialektmysterier där Fredrik går igenom östgötskan. Då pratar han med en läkare som måste understryka att det hon sade faktiskt var sant och inte något som hon hade hittat på. Det är inte precis som ert problem, men jag såg framför mig hur någon plockade upp dig som om du vore ett spädbarn. :-P

Precis, är man mindre så upplevs man ofta som yngre, verkar det som. Kan jag påverka min ålder genom att klä mig på ett visst sätt brukar jag göra det när jag känner att det behövs, i vissa situationer. Är det för att östgötskan låter som en skämtdialekt?:P Ibland är det lite så att man tycker något är roligt på grund av dialekten och lyssnar egentligen inte så mycket på vad personen säger, utan man driver med dialekten istället. Det här klippet och det här klippet är roliga, de visar på tydliga dialekter:) Du kanske har sett dem, två klassiker!

Jaså. Ja, det var ett prydligt dokument. Nu stämmer det. För det är den uppdaterade filen som ligger där nu? Igår kunde jag inte se om det stämde men nu vet jag vad jag vad siffrorna betyder.

Inom vissa delar av livet är det bra om man har konkurrens. Men det är ändå ett liv och man har bara ett. Så det blir konstigt om man bara ska ha och ta. Får ta och tänka på vad som är viktigt här och göra det bästa av sin tid.

Då var du där långt efter mig. Då är mycket möjligt att de där experimenten tillkom efter att jag var där. Det var länge sedan jag var på Naturhistoriska riksmuseet också, men jag minns hur det var där. Det verkar vara naturligt att ha något i den stilen på museum om det är möjligt.

I Sverige är det i läroplaner som står för innehållet. Jag skulle tro att det inte är så ofta som de revideras. Särskilt inte i naturvetenskapliga ämnen. I matematiken händer inte mycket som är rimligt att ta in. Biologin och kemin får jag för mig att det inte har hänt så värst spännande saker. (Jag har antagligen fel.) Frågan är hur länge man ska lära ut gamla teorier som man faktiskt gör inom fysiken. Några av de kanaler jag följer på YouTube (Minute physics och Sixty symbols bland annat) har tagit upp ämnet om att det är förlegade teorier. (Förhoppningsvis är det bättre i Sverige.) Någon av dem jämförde det som att man lärt sig att jorden är platt tills man börjar på universitet och först då lär man ut att dagens forskning utgår ifrån att jorden är rund. (Dessutom att man måste kunna matematik för att använda fysiken.) Efter sin utbildning har man ett ansvar att hålla sig uppdaterad. Men det blir konstigt om man går sin utbildning och sedan märker att vad man lärt sig är förlegat.
    Jag har inte alltid tyckt att föreläsningar är roliga, men upplever inte att jag haft några större bekymmer att koncentrera mig under dem. Jag blir förvånad när jag ser personer som sover under föreläsningarna eller sitter och pular med någonting på sin dator. Det är bara slöseri med ens egna tid egentligen. Kanske stör man någon annan på köpet. Jag trodde att det skulle vara tuffare på universitet men det var för det mesta enklare eftersom det var intressantare. Man höll sig vaken och med hela tiden eftersom det skrevs på tavlan som man antecknade. Förmodligen var det främst de ämnena som blev intressanta. På högstadiet och gymnasiet antecknades inte lika mycket, men jag känner att jag inte hade problem med att sitta där och lyssna. Då var det också mer i matematikämnen som man antecknade. Kanske är det varför jag föredrog de lektionerna. Föreläsningar med färdiga presentationer som man kunde ladda ned själv i efterhand, eller som delades ut innan föreläsningarna var tråkigast.

Äter man själv brukar man strunta i att hämta något som man glömt, så vidare det inte är viktigt, till exempel dricka. Har man många gäster är det bättre att hämta hämta. Eventuellt märks det efter alla har tagit av vad som finns på bordet och då är det inget bekymmer att skicka runt en till. Jag har tänkt på det där, hur lång tid det tar laga jämfört med att äta. Det finns ingen rimlig kvot mellan dem. Att steka pannkakor tar upp din tid samtidigt som maten tillagas. Men skulle man göra något långkok eller ha någonting som ska stå i ugnen länge så kan man själv göra någonting annat under den tiden. Det är väldigt retande att stå och laga mat när man är hungrig. Men just pannkakor brukar jag käka samtidigt som de steks. De är godast när de är varma.
    Intressant fakta: Förr var alltid pannkakor tillagade i ugn. Dem man stekte var alltid plättar. I vissa delar av landet är det fortfarande så man säger. Ändringen av ordet kan ha kommit i och med allmän skolmatbespisning.
    Mina föräldrar kan vara slarviga med tillagningen ibland och då blir det lätt bränt eller lite torrt. Då blir det inte så gott. Är det bara någon del som inte är god så kan man hoppa över det i sin nästa portion.

When You're In Prision är inte riktigt en låt och Neocon är bara en halv låt. Då blir det bara 9.5 låtar på Splinter. Första plattan har 11 låtar (10 om man har nyare utgåva), men det är bara låtar. Inte så dåliga heller. Det borde inte vara svårt för dem att ha ett system där de kan snabbt uppdatera varandras databaser på vad som finns tillgängligt. Som de har det nu är det dåligt.

Det systemet fungerar bra med kläder också. Jag har systemet att rena kläder hamnar överst och då är det naturligt att man också tar på sig de som ligger överst i högen sedan. Skulle man mot förmodan komma längre ned kan det också vara trevligt. Lite variation. Då är det spännande att se om den tröjan ersätter någon annan eller om den hamnar på samma plats igen. Jag gillar att när det blir lite variation på den punkten, där hålet är. Bara man inte trampar i något. Då är det å andra sidan jobbigt vilket som, hål eller inte. Fast lite värre mot huden.

Det låter klokt. Men, hur klär du dig då? Vad är det för skillnad? Jag försöker att komma på möjliga svar själv, men finner inga svar.
    Ja. Hon beskrev hur hennes patienter började le eller till och med fnissa när hon skulle berätta någonting, som kan ha varit lite allvarligt också. Den första videon hade sett, inte den andra. Den andra påminde mig om Emil i Lönneberga. Där var det kul att han var lillgammal och sedan dialekten på det. :-)

Grejen med LaTeX är att det mesta genereras automatiskt, som med en mall. Så jag hade bara antagit att det var rätt. Eftersom det var underligt att du frågade så fick jag kika en gång till. Bra gjort!
    Quote Originally Posted by Tijs View Post
    Sometimes I love Jojan <3
    Quote Originally Posted by Amiralanal View Post
    Jojan is not ignorant. He is the king. You are the enemy.
    Quote Originally Posted by PilZ-E View Post
    I appreciate Jojan.
    Quote Originally Posted by noodle654 View Post
    LOL!! Jojan you are my favorite!!
    Quote Originally Posted by Bipolar Bear View Post
    Jojan fucking owns!
    Quote Originally Posted by Jebus View Post
    lolz, jojan's right boob = hawt
    Quote Originally Posted by Krojd View Post
    Jojan, you are awesome
    Quote Originally Posted by yarock View Post
    Jojan für den Sieg.
    Quote Originally Posted by KickHimWhenHe'sDown View Post
    I like Jojan's signature.
    Quote Originally Posted by Defender View Post
    Jojan for President!
    Quote Originally Posted by Sidewinder View Post
    I actually think Jojan is pretty funny in his own right.
    Quote Originally Posted by TheJakes84 View Post
    Jojan's signature is the longest and most beloved. <3
    Maybe because it came from Jojan, and Jojan rules.
    Quote Originally Posted by "Melyssa K" Kennedy View Post
    Jojan is right

Passa på att köpa några skivor billigt: http://www.offspring.com/community/s...ale!&p=1499517
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right

Lite konkurrens skadar inte. Sedan kan man alltid ha sig själv som konkurrens, det kan räcka. Jag tänker på den här lilla serien. Ett bra budskap om man ska tänka på göra det bästa av sin tid.

Det kallas väl för en interaktiv miljö, eller något? Det är ju bra för unga framför allt. Man lär sig samtidigt som det är kul. För vuxna är det väl ofta lite lättare att gå runt och läsa och titta, men för barnen kan det vara tråkigt. När man var på skolresor och gick på museum kunde det vara oerhört tråkigt på "fel" museum, men ett intressant ämne så kan man intressera sig.

Så är det förstås, inom vissa områden händer det mer och inom andra lite mindre. Inom sjukvården händer det rätt mycket, det räcker ju med att titta på nyheterna så är det ofta sjukdomar och mediciner som man upptäckt något nytt med. Det är också en ganska viktig sak att ha reda på rätt fakta om man ska behandla något. Men precis, bättre att man får lära sig nytt efterhand än att man inser att man lärt sig sådant som inte stämmer.
    Framför allt när man läser på universitet känns det som slöseri med tid att inte lyssna. Då är man verkligen där för sin egen skull men som sagt så var man också intresserad av föreläsningarna då. Föreläsningar med väldigt många PowerPoint-sidor var lite tråkigare, ofta för att de lärare som hade intressanta ämnen kunde skapa diskussioner och prata utan en massa text i en presentation.
    I grundskolan kan det vara skillnad, framför allt ämnen som religion, historia och samhällskunskap där läraren bara berättar en massa info. I praktiska ämnen och språk har man mer att göra på lektionerna. Jag och en kompis brukade skriva upp hur många minuter det var kvar av en tråkig lektion varje gång någon av oss råkade titta på klockan. När lektionen var slut kunde man bedöma hur tråkigt det varit, om vi hade skrivit upp minuterna med tätare intervaller, för då tittade vi oftare på klockan.

Om man gör något som ska stå och vara ifred länge kan det vara okej även om det tar lång tid. Det finns en risk att man står och småäter medan man lagar, ja:P Förhoppningsvis är man fortfarande hungrig när man ska äta. Det är kul om man gör en lite svårare mat och sen blir den väldigt god, då känns det värt att man lagt ned tiden.
    Nu för tiden är oftast (hos de flesta jag vet) plättar de små pannkakorna, och pannkakor är de stora plättarna. Och ungspannkaka är gjord i ugnen. Samtidigt är det ju en pannkaka = en kaka gjort i en panna. Så pannkaka är rimligt att man steker i stekpannan. Eller finns det en ugnspanna också? Kanske det gör.
    Om det inte blivit väldigt otrevligt att äta kan man ofta tvinga sig att äta ändå, men är man hemma så kan man kanske vara ärlig med att man inte tyckte det var så gott.

När jag rensar ur garderoben ibland så kör jag på att göra mig av med kläder jag inte använt på minst ett år. Ofta spar man kläder och tänker att man kanske vill ha det på sig en dag. Vissa kläder blir kvar ändå, av någon anledning. Kläder man haft mycket som blir slitna är svåra att slänga. Sist rensade jag dock ur garderoben rejält. Då fick det vara nog med kläder som man inte använt på år, eller som man tycker är obekväma att ha på sig.
    Haha, ja det blir ju lite variation om det är ett hål i strumpan. Lite spänning i vardagen:)

Om jag vanligtvis klär mig i jeans och en bandtröja så kan det upplevas ganska ungdomligt, så då försöker jag klä mig i icke-jeans och en mer "vanlig" tröja. En skjorta, cardigan eller en neutral t-shirt. Sen kan man sätta upp håret i en knut. Så en bra sammanfattning: lite mer som att jag jobbar på ett kontor, än att jag ska på en konsert, dvs. lite mer vuxet.
    Det låter roligt ändå, men säkert ganska jobbigt för den läkaren. Jag jobbar ju med dementa människor, det är förstås väldigt tragiskt men det är många roliga stunder där också. Det är ibland en fin linje mellan att skratta med dem och att skratta åt dem. Idag höll jag på att tappa kontrollen vid ett tillfälle, det blev för många roliga moment inom kort tid, men jag tror min goda moral räddade mig för jag klarade mig. Vid vissa tillfällen tror jag att skrattet kan vara ett försvar, det är bara att läsa lite på Flashback så märker man i vilka situationer de flesta verkar få ett skrattanfall. Troligtvis blir situationen svår och man hanterar det genom att skratta istället för att visa hur man känner.

Då hjälpte jag till lite grann ändå:)

Att skriva här borde kunna vara ett litet jobb. Det tar lång tid ibland, speciellt när man inte skriver allt på en gång utan gör lite annat innan man påbörjar nästa stycke.

Förresten, jag glömde kommentera Ebay-grejerna. Jag ska bjuda på ett par saker där, men jag gillar inte PayPal så mycket. Så jag ska först forska lite på det...

Är man petig kan man inte konkurrera mot sig själv, eftersom man alltid är precis så bra som man är just då. Men ja, man får blir bättre än vad man var. Det flyter runt många bilder med samma budskap som i strippen. Tänk efter innan du dör.

Jag kan tänka mig att de kallar det för en interaktiv miljö, man interagerar med miljön. Särskilt blir det jobbigt för de minsta barnen, som inte börjat skolan än. Miljöerna blir ett kul komplement till att lyssna på någon och titta, så att barnen piggnar till i mitten av vistelsen också. Alla museer brukar ha någonting som kan väcka ens intresse något, det gäller då att hitta det intressanta och fokusera sig på det. Ibland fick man fråga man skulle ta reda på. Oftast blev det att några gjorde det och de andra skrev av.

Med medicin och upptäckter inom samma område brukar det ta tid innan kunskaperna eller medicinen finns tillgänglig. I dag har det berättats om att de upptäckt orsaken till att man känner att det kliar. Det kommer förmodligen ta några år innan man hittar något som hämmar kliandet för de som besväras av det och sedan ska medicinen utvecklas och testat. Sedan ska sjukvårdare informeras.
    När det inte är obligatorisk närvaro är det mycket konstigt att man är där fast att man inte nyttjar tiden. Så länge man inte stör är det inget problem för de som sitter omkring en. Det värsta är de som läser innantill på sina presentationssidor. Det finns en massa studier i hur bra presentationsbilder ska se ut och felet som många gör är att det är för mycket information på dem. I princip bara stolpord till sig själv och så att åhörarna hänger med på vad man ska prata om. Jag gillade aldrig när föreläsare hade matematiska bevis i presentationerna. Det är enkalre att följa med i bevisen om de skriver upp och inte bara står och pekar.
    Du har rätt i hur religion, historia och samhällskunskap lärdes ut. Det är egentligen fel användande av ämnena, har jag lärt mig i efterhand. De ska ge en bättre inblick till varför vårt samhälle ser ut som det gör i dag. I lågstadiet kanske det är mer intressant och spännande att läsa om kungar och slag, men på högstadiet borde det vara mer modern historia, till exempel. haha. Det var ett bra sätt att mäta det på. Visade det någonsin för läraren? Fin avskedspresent i slutet av kursen. Mig hände det att jag tittade upp för att se så att jag skulle hinna räkna färdigt de tal jag hade tänkt göra under matematik- och fysiklektionerna. :-P

Står man och skär upp grönsaker brukar alltid några bitar smita in i munnen. Är det soppa eller en sås måste man självklart smaka av det. Lagar man någonting nytt och det framförallt blir bra känns det lite som man fått en meritpoäng som i Sims. haha. Ibland kan det räcka med att man gjort någonting nytt med mat man lagat tidigare och det blivit bra för bli extra nöjd.
    Det systemet har jag också vuxit upp med. De flesta har det förmodligen så i dag. Det kan mycket väl vara så att ordet "panna" tidigare har inkluderat något som man kan stoppa i en ugn. Man kan stoppa en del stekpannor i ugnen också. Jag sökte runt lite i Svenska Akademiens Ordbok ifall det stod någonting om förekomsten av namnet. Det står om pannkakor att "ett slags jämförelsevis tunn och stor, platt kaka gräddad i panna". Om panna står ungefär att "kökskärl avsett för stekning". Man kan steka i ugn. Wiktionary har för panna "köksredskap i vilket man kan steka eller ugnsbaka". Liknande står i Bra Böckers ordbok (från 1997) för orden. För "plätt" står det överallt "liten pannkaka". Jag tror inte att man kan av namnet dra slutsatsen att det är i en stekpanna pannkakan lagas. Vad jag brukar tänka på när jag lagar pannkaka är, att det är nästan som bröd fast med för mycket vätska i.
    Om det är bränt eller dåligt på annat vis är det klart att man säger till. Jag brukar tacka för maten, men exkluderar "det var gott" om det inte var gott. Är man bortbjuden beror det på lite. Eventuellt märker värden problemet själv och då blir oftast att man säger att det går att äta ändå, att det inte var så farligt.

Det är klokt. Jag har lite svårt för att slänga saker som fortfarande är brukliga. Jag kanske känner för att bära den senare. :-P Jag slängde bort två tröjor förra året för att de var för korta. Det finns några tjocktröjor som jag inte burit på ganska länge som jag kanske borde se om de kan skänkas bort eller kastas.
    Det är intressant när man är säker på att det inte var hål i dem när man tog på sig dem. :-P Jag gillar att ha mina strumpor på ordentligt och drar upp dem för hårt skulle jag gissa. Därför blir det oftast hål i dem.

Det är problemet med samhället. Det är betydligt trevligare om du går i bandtröja. Du är inte så väldigt gammal, ju. Men visst måste du överkompensera för din längd när det väl behövs.
    Det har hänt att man skrattat i obekväma situationer. När jag var yngre brukade jag skratta när mamma (som för övrigt jobbar med dementa barn) skällde ut mig eller om hon frågade om det var jag som gjort något hyss, samtidigt som jag sade nej när jag inte hade gjort det. Det blev man inte alltid trodd på. Hade jag däremot gjort något så skrattade jag ju inte. Ett par lärare på gymnasiet fick en att nästan börja skratta. Särskilt en, som kunde bli så flygförbannad på de minsta sakerna. Stunderna när man går själv och tänker på något och kommer tänka på något som får en att skratta är också bra. Särskilt om det är en del personer omkring en.

Det var bra, tack för det. Har funnit några småfel själv också.

Det är jobb med att skriva här. Man vill lägga till något i konversationen. I dag blev det lite extra för min del eftersom jag gjorde lite forskning om "pannkaka". Inte allt för lång tid. Det är lite jobbigt att döda en tråd även fast man inte har något att tillägga som inte redan nämnt.

Du skulle kunna skriva till Nightvision om du inte vill använda PayPal. Han verkar bara vilja bli av med sakerna, så ni kanske kan komma överens om att göra bytet på annat vis. Det är nästan så att jag ska lägga bud på några av sakerna som jag redan har. Skulle man få Baghdad-skivorna för en hundralapp skulle det vara värt det. Även om han själv inte är ute efter pengarna så lär han ha lagt en del på den där samlingen. Men jag avtar några dagar och ser om priset stiger först. Jag har budat på I Wanna Be Sedated.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right

Det är sant, men man kan ju bli bättre om man vill. Och det är sant som Bad Religion sjunger. YOLO används ju ofta tvärtom, vilket kan verka ganska märkligt. Men så är väl också många människor självförstörande.

Just det, så var det ofta på museer, att man hade uppgifter och frågor att besvara. Men det kan lätt bli så att man bara tar reda på svaren utan att lära sig något annat. Då kan det vara bättre att hitta ett intressant museum så att man faktiskt bryr sig.

Vad är det som gör att man känner att det kliar? Och att det hjälper att klia på det. Det kan jag dock tänka mig är gate control-teorin, dvs. att ett nytt stimuli stänger vägen för det gamla. Men man kunde ha något som tar bort kliandet helt, för om man har ett myggbett så börjar det alltid klia igen en stund efter att man kliat på det.
    Det är många som skriver upp allt de ska säga i presentationerna ja. Och då blir det ofta så att åhörarna bara skriver av det som står. Om man bara presenterar sitt ämne med hjälp av stödord, tvingas åhörarna skapa egna anteckningar och lämpligtvis lär man sig bättre då än när man skriver av. Kanske inte gäller alla. Jag kan tänka mig att det är lättare att skriva upp beviset på tavlan så att alla är med i uträkningen. Då vet man inte vad som komma skall, till skillnad från om det redan finns där, uträknat och klart.
    Jag tyckte historia framför allt var väldigt tråkigt i skolan, men jag tycker det är intressant nu. Jag kan tänka mig att det beror på hur det lärdes ut. Nej, vi visade det inte för läraren:P Det låter bättre att göra som du gjorde, att kolla att man hinner klart. Det var ambitiöst när jag läste matte (på gymnasienivå) på universitet. Det vi inte hann räkna på lektionen gjorde vi efter skolan. Ibland började man på det man skulle gå igenom dagen efter, om det man gjorde just då var lätt. Det är roligt när det är så intressant.

Det är lätt hänt att man äter lite grönsaker under tiden ja. Jag smakar sällan av mat, speciellt inte om jag ska äta den själv. Ska man bjuda någon på maten kan det hända att jag gör det, eller om jag gör en helt ny maträtt. Men jag tänker oftast att det blir bra ändå, plus att jag inte riktigt vet vad det är jag ska smaka efter. Man får ett nytt recept i sina meriter, som i Sims:)
    Jag läste om alla ord man kan sätta ihop med "panna". Man kallar även pannor för kaffepanna och tepanna. Och de ser ju inte alls ut som det man oftast syftar på när man säger panna (ofta är det väl en stekpanna, eller någon typ av ugnsform). Så det är allmänt sånt man kan använda för att göra varma saker, t.ex. i en ugn. Men nej, det måste inte vara i en stekpanna man gör pannkakor, enligt namnet. Haha ja, ett bröd med mycket vätska är vad det är.
    Jag blev tillfrågad (av Isaacs familj) om jag tyckte att fruktkakan vi skulle fika på var god. Jag har ätit den kakan där förut (köpt kaka) och jag vet att jag inte är så förtjust i den för att jag måste tugga på den så länge, för det blir för torrt med fruktkaka. Så när de frågade om det var gott så tvekade jag på svaret för jag vill inte ljuga men jag ville inte svara "nej" för det kändes inte heller rätt. Men de förstod på min tvekan att jag inte gillade den så det löste sig utan att jag behövde svara, haha. Det var okej, tycke dem.

Det enda jag inte slänger bort fast jag sällan använder det är bandtröjor. Men sådana tröjor är inte bara kläder, det är ofta ett minne från en konsert och förknippat med bandet, en merchandise.
    Du drar kanske sönder dem då?:P När de börjar bli slitna och lätt går sönder. Mina strumpor går oftast sönder bakpå hälen först, för att de skavs sönder mot skorna.

Det är problemet med samhället. Det är betydligt trevligare om du går i bandtröja. Du är inte så väldigt gammal, ju. Men visst måste du överkompensera för din längd när det väl behövs.
    Jag går nog oftast hellre i bandtröja. Men som sagt beror det på hur jag vill bli uppfattad.
    Jag skrattade mycket i högstadiet och gymnasiet, mycket åt lärare som du säger. Oftast när man inte skulle skratta. Då kan minsta lilla grej vara jätterolig. Och ja, ibland tänker man på något kul som får en att le men man har ingen att dela det med, utom främlingar som undrar vad man håller på med.

Ibland blir det lite efterforskningar som tar längre tid. Och i helgen var det fint väder så jag var utomhus mest hela tiden och då hade jag inte tid att skriva långa inlägg:(

Det kanske jag kan göra. Jag har till imorgon kväll + 14 timmar på mig, men det känns dumt att inte buda när det lades ut så billigt.

Jag har inte hängt med i varifrån uttrycket YOLO kommer. Det har dykt upp i bilder på sidor som 9gag. Egentligen är det bara en nymodigare variant av "carpe diem". Senare var Andy Samberg gäst hos Conan O'Brien och visade ett klipp från musikvideon till The Lonely Islands låt "YOLO". Det gäller att ha balans mellan att leva livet för dagen men ändå tänka på framtiden. Då det främst tycks vara unga som använder sig av uttrycket är det egentligen ingenting som spär på dödsantalet skulle jag tro. De tidsperioder det är troligast att man dör är ändå första månaderna, tonåren och efter pensionsåldern. Att det är en uppgång i dödsantal i tonårsåldern är för att man är på väg in i vuxendomen och måste lära sig att försvara sig och ta risker så att man kan lära sig av misstag. (Allt kan förklaras med evolution.)

Fick man något att göra blev det som en uppgift i skolan som man försöker lösa så snabbt som möjligt så att man kanske kan göra någonting roligare. Det är inte lätt för lärare kan jag tänka mig att hitta roliga museer. Förmodligen får de mycket reklam till sig i skolorna om vad som ställs ut på museerna.

Det är någon molekyl. Den är där för att vi ska kunna reagera på saker som irriterar och påvisa problem. Man kan inte bara ta bort den, utan måste lära sig att hantera den för de som har bekymmer med svåra eksem. Kanske blir det att man kan stimulera någonting annat som för bort uppmärksamheten från kliandet i så fall. Har jag myggbett som kliar mycket har jag försökt att nypa mig hårt eller slå mig på benet för att få bort uppmärksamheten. Ibland kan det räcka med att man går någonstans och koncentrerar sig på annat bara, har jag märkt.

Det svåra för åhörare är att lyssna samtidigt som man antecknar om man själv ska komma på vad man ska anteckna. Då kan stödorden för åhörarna vara bra för deras skull. Finns det mycket att skriva av och det finns tid för att man ska hinna skriva av så tror jag det är bra. Därför är det skönt när matematiska bevis, härledningar eller egenskaper skrivs upp på tavlan. Man skriver av samtidigt som det gås igenom av föreläsaren. Ser man ett bevis färdiguppskrivet i en presentation blev det att jag skummade igenom det för att se om det fanns några konstigheter. Bara kontrollera om man skulle förstå det sedan, när man har kommit hem och ska gå igenom det.
    Jag har också blivit mer intresserad av historia sedan jag lämnade de utbildningarna. På gymnasiet var Historia igen obligatorisk kurs, så jag har inte läst historia sedan högstadiet. haha. Det var bara de roliga lektionerna som man ville se till att man hann klart. När jag började på KTH var första matematikkursen bara repetitionskurs från gymnasiet, delvis för att de hade tagit bort kravet på att man ska ha läst E-kursen på gymnasiet. Om man hade tid och ville kunde man ha gjort det under sommaren innan skolan började. Det hade jag gjort. Så under de första veckorna fick jag och tre till börja med annat. Det var intressanta saker (bland annat induktionsbevis) men svårt att få tag i eftersom vi inte hade några genomgångar. Vi fick häften att läsa med uppgifter i. Det hjälpte inte så mycket när väl universitetskurserna i matematik började. På gymnasiet hade man mer dedikerad tid till att räkna under skoltid, vilket var kraftigt reducerat i förhållande till mängden problem. Därför hade jag inte disciplinen att räkna hemma lika mycket. Jag blev godkänd på tentorna ändå.

Mat som man lagar till sig själv brukar inte vara lika komplicerad som när man ska bjuda andra. Oftast har man gjort det förr också till den grad att man kan receptet någorlunda och man får en känsla för vad som passar, för om man skulle vilja experimentera lite. Med gäster blir proportionerna annorlunda och det är viktigare att det blir gott, för deras skull. Jag brukar slänga i lite extra kryddor när jag ska laga till mig själv för att se om det blir bra. Det skulle jag inte göra med gäster i lika stor utsträckning. Värt att observera att det inte är särskilt ofta som jag lagar föda åt andra.
    Jag läste om alla ord man kan sätta ihop med "panna". Man kallar även pannor för kaffepanna och tepanna. Och de ser ju inte alls ut som det man oftast syftar på när man säger panna (ofta är det väl en stekpanna, eller någon typ av ugnsform). Så det är allmänt sånt man kan använda för att göra varma saker, t.ex. i en ugn. Men nej, det måste inte vara i en stekpanna man gör pannkakor, enligt namnet. Haha ja, ett bröd med mycket vätska är vad det är.
    Det har du rätt i, med kaffe- och tepanna. Där har vi ett bra exempel på ord vars betydelse har skiftat nyligen. Skulle man vilja vara tydligare med att det är i stekpanna stekta pannkakor borde de kanske heta laggkakor, även om man inte måste steka dem i en lagg.
    Är det en köpt vara är det enklare att säga om det var något dåligt med den, eftersom det är svårt att rå för om den är dåligt. Särskilt om du inte smakat just på den de hade då. Då får man försköna det och säga att den du hade ätit tidigare var torr. Kanske påpeka att man kan hoppas att det var ett exemplar som inte var färsk. Samtidigt kanske det får dem att inte gilla kakan som de annars skulle.

Bandtröjor är oftare associerade till minnen. Jag har gett bort få bandtröjor som blivit för små bara. Är det snygga tröjor skulle man kunna sätta dem på väggen.
    Det är min hypotes. De går sönder på ungefär samma plats också. Oftast på trampdynan på foten, just under tårna. Ibland är det sömmen fram vid tårna som går sönder. Det är jobbigare, när en tå sticker ut.

Antingen får man klä sig efter situationerna eller anpassa sig så att man hamnar i rätt situationer.
    Det brukar vara så att unga flickor fnittrar mycket åt allting, om jag minns rätt från KP. Ibland har mungiporna smugit sig uppåt bara för att jag har tänkt att det inte är en situation att skratta i. Tanken att någon skulle finna situationen rolig kan jag tycka vara rolig. Istället för att tycka att det är genant med att man går och ler för sig själv får man tänka att någon annan kanske blir smittad och också blir lite gladare. Forskning har visat att om man är nere kan man börja le för att bli lite gladare.

Här var det ganska blandat med regn och sol. Lördagen var jättefin och massor av regn på mors dag. Det var rätt skönt med lite avbrott, eftersom är både kul att skriva men jobbigt eftersom det tar tid. Kul att se när du har svarat, men det blir en liten suck när man ser hur mycket det är. :-P

Jag vann inte skivan med I Wanna Be Sedated. Ebay brukar skicka brev när någon bjudit över men nu fick jag bara brev om att jag inte vunnit varan. Jag gissar att det kanske var att budet lades nära inpå slutet. Jag ser att jag har högsta budet på svarta Baghdad-skivan. Ingen har budat på A Piece of Americana.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right

Det vet inte jag heller, det bara fanns där plötsligt. Ett bra ordspråk som hängt med mig sen jag hörde det är "Some people spend the first half of their lives making the second half miserable". Det kan man tänka på när man ska planera sitt liv. Jag visste inte att det är troligt att man dör i tonåren. Det låter som att man lever ett trial and error-liv när man ska försöka börja leva och hitta sin plats. Haha, vilken bra lektion, då förstår man precis varför vi faller nedåt.

Jag kan tycka att man växer upp med en förutfattad mening om att museer är tråkiga. Kanske inte så konstigt för ett barn eftersom man gärna ska vara ganska tyst och titta på (för barn tråkiga) saker. De flesta museer är ändå för vuxna, mer eller mindre. Om man åker på tivoli är det tvärtom; barnen har kul och de vuxna får titta på:P

Det är som med smärta, det finns där för att påvisa att något är fel. Just med smärta gäller att vi vill undvika det som smärtar eftersom smärtan varnar för att det snart sker en större skada. Kliandet lär vi också behöva veta om, men som de skriver är det bra för vissa sjukdomar. Jag kan också tänka mig att det vore bra för djur. Ofta kliar de på sig själv tills det blir sår, medan vi människor ofta kan stoppa oss innan vi kliar sönder oss.

Det är bra när man skriver anteckningar så att man förstår när man kommer hem. Det är jobbigt när man antecknat för snabbt eller bara skrivit av något och så har man sedan glömt vad man ville få fram av det. Det är då man lär sig att gå igenom anteckningarna samma dag som de gjorts och inte en dag senare när man glömt.
    Jag läste historia i gymnasiet men nu kommer jag knappt alls ihåg vad vi läste om, troligtvis för att det var tråkigt då. Vad synd att det inte hjälpte. När jag läste det du skrev tänkte jag att det kunde vara bra att själv få börja räkna så ligger man steget före sedan. På gymnasiet brukade jag hinna med på lektionerna, men inte alltid när jag läste det på universitet. Men då var tiden väldigt knapp, vi läste totalt fyra kurser på en termin så vi hann med både C- och D-kursen i matematik under hösten. Då gick vi igenom något nytt varje dag så man var tvungen att räkna klart efter lektionstid för annars låg man efter på en gång och då blir det alltid lite svårare att hänga med när läraren går igenom nya saker.

Jag kryddar sällan min mat alls, jag är inte så bra på kryddor, så det skulle inte jag heller experimentera med om andra ska äta. Men jag väljer ofta en god mat som jag kan laga då, så behöver det inte bli fel.
    Jag tror dock jag ofta kallar kaffe- och tepannor för kannor. Alltså kaffekanna och tekanna. Det kan vara svårt med ord, märker man.
    Precis, är den köpt är det ju inte deras fel om man inte gillar den:P Men de tycker om den kakan ändå. Man skulle få två stora bitar var men jag bytte bort min andra bit till de som gillar den mer. Jag har allmänt svårt för sådana typer av kakor, t.ex. fruktkaka, sockerkaka och äppelkaka.
    Jag har sytt om ett par av mina tröjor, eftersom t-shirts ofta är stora i storlekarna. Jag sydde om en Ska-P-tröja som passade jättebra i ett halvår men plötsligt blev den för kort så nu vill jag inte använda den längre. En omsydd A Wilhelm Scream-tröja passar fortfarande bra för jag såg till att inte göra samma misstag på den. Jag har även klippt till en Misfits-tröja som funkar bra. Jag vill fixa en Offspring-tröja men måste bestämma mig för vilken av dem, vill inte råka förstöra en.
    Nej, det är inte bekvämt om en tå sticker ut.

Det har jag hört, att man ska tvinga sig att le för att känna sig gladare. Det är rätt häftigt, för det fungerar också. Det är kul att skratta åt saker iallafall, så när det väl händer något riktigt kul för man försöka passa på att skratta, om tillfället är rätt (vilket det ju inte alltid är).

Det som kan ta sådan tid med skrivandet är, förutom att det är mycket att skriva, att man ofta gör något annat lite halvt på sidan. Som just nu när jag varvar skrivandet med att skicka långa sms. Skulle man bara sätta sig och skriva utan störningsmoment kunde det nog gå lite snabbare.

Fick du Baghdad? Jag vann både Smash och Ixnay så nu måste jag sätta upp en till list! Och betalningen löste sig, jag slapp PayPal. Jag bjöd också 400 kr på den genomskinliga Baghdad men den gick för 560 (eller något liknande). Så det var ju gaaanska nära ändå. Risken om jag kunnat sitta vid datorn och buda hade varit att man drog iväg för högt. Nu lade jag ett bud igår kväll och sen väntade jag.

Jag fick tänka ett tag på vad citatet menade. Det första jag tänkte var att man senare ångrar sig senare, att man inte gjorde vissa saker. Då skulle det däremot inte vara första halvan som förstör för andra. Utan det är så att man gör saker som ger men senare i livet. Jag kanske formulerade det med tonåren lite illa. Det är inte troligt att man dör i tonåren. Men i statistiken går tonårsdödligheten upp, för att sedan gå ned vid 20-årsåldern och hålla sig ganska stabil fram till ungefär 50-åråldern då det börjar stiga för att kraftigt stiga vid 70 år. Trial and error är vad det är. Egentligen börjar det någon månad efter födseln då man får börja med att lära sig sin kropp. Eller ja, först måste man förstå att det är en själv som kontrollerar den där armen som far förbi och sedan får man försöka kontrollera den. Sedan i tonåren får den en kulmen, förmodligen för att man är nära vuxendom och ska lära sig strida. Ja, jag tycker den är bra. Med Anders & Måns logik kan man förklara nästan allt med evolutionsteorin.

Det är först när man är vuxen som man förstår vad man ska ha sin utbildning till. Därför borde det vara mer praktisk tillämpning i skolan. Och det blir svårare med SO-ämnen tror jag och det var de ämnen som jag har tyckt varit tråkiga i skolan. Formatet "museum" är inte till för barn, nej. Det är som att läsa en bok, fast mer ansträngande och större bilder. Dessutom svårare att lägga ifrån ett tag och komma tillbaka till, eftersom det kanske innebär att lämna museet och sedan komma tillbaka. Vuxna på tivoli känner empati för barnen och blir glada när de är glada, även om de själva inte åker i åkattraktionerna.

Det finns också de som har kroniska smärtor som de får leva med. Smärta är bara extrem känsel, ett sinne vi inte klarar oss utan. Därför är kliandet lite underligt och, kanske därför, varit ett lite av ett mysterium hittills. En del koncentrerade smärtor, som ett stick kan uppfattas klia ibland, upplever jag. Som du skriver har andra djur svårt att inte klia, så frågan är varför det har gynnats med kliande. Kanske har det inte gynnats, utan bara inte missgynnats.

Mycket av vad jag antecknat har jag nog inte ens läst i efterhand. Det var mer för att gå tillbaka om det var någonting man inte förstod eller glömt av föreläsningen. Jag tror att jag har haft ganska enkelt för att minnas vad föreläsaren försökt att få sagt, fast jag sällan minns ordagrant. Men ibland var det att hemuppgifter liknade de uppgifter som visats under föreläsningen, men om det var fel i dem märkte man förhoppningsvis det och kunde åtgärda det. Min handstil är ändå inte var den var innan jag började. Ungefär som att man blir bättre på att skiva "korrekt" på tangentbord i hyfsad hastighet lär man sig det i handskrift också. En del bokstäver och siffror har ändrats genom åren.
    Tanken var att det skulle vara en fördel. Det kanske var det, bara att jag inte märkte det, utan jag förstod ordentligt vad jag borde ha gjort tidigare när det senare gicks igenom. Det tempot ni läste låter som att det är ungefär samma tempo som på universitet, under några matematikkurser. Det var däremot tre föreläsningar i veckan som mest (kanske något undantag), så inte varje dag. Ska man vara riktigt ambitiös i kurserna ska man ligga lite före, åtminstone gå igenom kapitlet till för nästa föreläsning innan så att man inte behöver tänka på småsakerna. Får man frågor när man läser kan man vara uppmärksam på om de besvaras men annars vara beredd på att fråga.

Har man kryddor hemma så kan man alltid lukta och smaka lite på det. Är man inte säker så tar man kanske inte så mycket. Sedan får man smaka av och eventuellt spä ut för att få bort den dåliga smaken.
    "Kanna" känns naturligare. Kanske är det en sådan dialektal skillnad på ord med samma betydelse, alltså panna och kanna, men som sedan blivit två distinkta betydelser i språket. "Flotta" och "flotte" har just varit dialektal skillnad, till exempel. I dag betyder de olika saker, även om man kan ana att de just kan ha haft en gemensam betydelse.
    Haha. De kan inte gärna tvinga dig att äta. :-P Jag har ingenting emot de typerna av kakor. Men det kan vara en väldig skillnad mellan kakor. Även om de är hemgjorda kan det blir lite smaklöst ibland. Vad man kan göra då är att ta en skiva och smula ned på glass. Om det är någon med frukt i sig så är det nästan en paj som man kan ha lite grädde eller glass till.
    Det är duktigt av dig att sy om tröjorna. Jag försökte för massor av år sedan göra om ett par jeansbyxor till en väst. Den blev lite för liten, för måttband är för töntar. Då gjorde jag om den till en ryggsäck. Dessvärre är den inte så bra som det heller så den ligger bara i garderoben. Jag tänkte att sy om dina tröjor kanske är en bättre metod än att försöka krympa dem i tvätten, fast det var kanske vad som hände med Ska-P-tröjan som blev för kort. I Amsterdam köpte jag en Pennywise-tröja som var i XXL eftersom storleken under var M, ty sista spelningen på turnén. Den har fått en något bättre storlek men ändå för stor. Stefan gjorde däremot misstaget att köpa en för liten tröja, stackaren. Skulle det bli något fel med det kan du klippa ut själva trycket och sy på något annat. Borde gå att förstärka den något och använda som ett tygmärke. Gäller att hitta något bra att sätta det på om den är stor däremot.

Jag har inte gjort någon avancerade försök till att se om jag upplever att det fungerar på mig. Men jag brukar tänka på att se lite gladare ut genom att le en aning, fast jag är i ett neutralt läge. Åtminstone när jag är med andra. Människor är ändå så pass bra på att läsa ansiktsuttryck att även små skillnaden märkts. Man vill inte att man ser ut som på passfotot.
    Jag kom att tänka på att min kusin spelade i band som gjorde en låt om några av lärarna som de hade. (Jag tror att jag nämnt det förr.) Många av dem som nämns där var sådana som kunde få en att skratta i olämpliga situationer.

Så är det. Jag tror att mitt största störningsmoment i skrivandet är musiken. För jag när jag koncentrerar mig på det stoppar jag musiken. När jag har skrivit en bit tycker jag att det är jobbigt att det är så tyst och sätter på den igen. Är det en bra låt vill man lyssna på den. Låt just nu: Crossroads.

Nej, och jag räknade inte med att vinna den heller. Grattis som fan! :-) Vad bra att det löste sig också. 560:- låter mycket. Över 500:- hade det tagit emot för mig tror jag, men jag minns inte alls vad jag gav för mitt exemplar. Haha. Förmodligen drog det iväg, så det var rätt taktik av dig tycker jag. Den svarta Baghdad gick för 105:58 kronor. Så det kanske var en tabbe av dig att inte lägga något på den. Ska du avboka från Megastora nu eller tänker du invänta skivorna ändå?
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right

Precis, det är tänkt att man gör saker som ger men senare. När jag såg citatet första gången var det just i det sammanhanget att man kan välja olika sätt att leva livet och rimligtvis bör man välja ett sätt som gör att man får det trevligt senare. Idag när jag läste tidningen var det en lång spalt med avlidna, har inte sett en sådan förut förutom vanliga dödsannonser. De flesta var gamla, men när man läste några namn på personer som var yngre undrar man vad som hände. Ja, första delen av livet handlar om att lära sig saker, vare sig det är att styra sin kropp eller när man bli äldre, att lära sig åka tåg eller betala räkningar. När man blir äldre handlar kan man lära ut vad man lärt sig till sina barn.

Jag känner att man är ganska ung och vet inte vad man vill bli när man ska välja gymnasielinje. Då tyckte man att man visste men jag är inte så säker på att jag hade valt samma idag. Man förändras förstås ändå under livets gång och det aldrig för sent att skaffa sig ett annat yrke och helt byta bana, så länge man har behörighet till det. Ja, det är nog roligare för en vuxen på ett tivoli, men kanske kan bli en lång dag om man själv inte vill åka karuseller. Då får man bara följa med sina barn när de vill åka, som ett barn som går i släptåg med sina föräldrar på ett museum.

Det är tröttsamt med kroniska smärtor. Jag har inte det men det räckte med nackspärr i en vecka så var jag väldigt trött efter bara ett par dagar eftersom det gjorde i ont i nacken så fort jag råkade röra huvudet. Så man måste hela tiden tänka på hur man rör sig, det tar på krafterna. Det är väl påfrestande för kroppen att konstant ta emot smärtsignaler. Frågan är ju då hur vi behandlar kliande när vi inte kunde behandla det genom mediciner eller något att smörja på det som kliar. Jag antar att det fanns naturläkemedel man behandlade med då, så det var ju tur om man kom på hur man kunde slippa kliandet på så vis. Annars verkar det dumt, om vi inte vet vad vi ska göra med det och kliar tills det blir sår och infektioner.

Man lär sig på olika sätt! Jag har ännu inte hittat mitt sätt att lära in på, förutom att repetition är bra. Men jag vet fortfarande inte om jag lär mig bäst praktiskt, genom att läsa, lyssna eller med hjälp av färger osv. Ja, handskriften ändrar sig. Ibland om man varit nära att somna under en föreläsning men ändå fortsatt skriva, så brukar man inte alls kunna tyda vad som står när man försöker gå igenom anteckningarna, haha.
    Jag kommer inte ihåg våra exakta scheman, bara att det gick snabbt. Framför allt om man jämför med gymnasiet där vi läste matematik C på ett år och sen läste man samma kurs på 1/4 av den tiden. Det är bra att ligga före så att man kan ta upp problem man stött på när man ska gå igenom det nya på lektionen. Det är också bra annars att få lite tid i början att ta upp eventuella frågor som dykt upp under tiden man pluggat. Ibland har man inga frågor när man har gått igenom något nytt, men när man hunnit prova det själv så hittar man sådant man ändå inte riktigt förstått.

Vi får tänka på när folk använder ordet "kanna" och när de säger "panna" och se om det finns något mönster.
    Det godaste är sockerkaka innan man ställer in den i ugnen:P
    Vilken intressant förändring, från byxa till väst till ryggsäck. Jag tänkte nyligen på hur man kan göra om ett linne (eller en t-shirt) till en väska genom att bara sy ihop nedtill. Så har man en väska med två handtag. Jag tror att Ska-P-tröjan krympte för mycket i tvätten. Kanske sydde jag om den innan jag tvättat den, det minns jag inte. Jag har en Offspring-hoodie som är stor, men jag har börjat använda den hemma så att jag kan tvätta den några gånger för då tror jag den kommer passa bättre. Jag har en Anti-Flag-hoodie som också var alldeles för stor men som nu passar lagom eftersom den blivit väl använd och därmed tvättade mycket.

Haha, det hade varit kul om man gick runt och såg ut som på passfotot. Ibland kan man råka se väldigt arg ut fast man egentligen bara är neutral.
    Det var ofta vissa lärare som fick en att skratta mer ja. Jag skulle nu försöka tänka på någon och kom på typ varenda lärare man haft genom livet sen jag började i högstadiet. När jag gick i låg- och mellanstadiet upplevde man lärarna som väldigt snälla, eller väldigt stränga, men man skrattade sällan åt dem.

Du får en liten paus i helgen. Då jag är upptagen hela tiden från att jag slutar jobbet imorgon och därför kommer jag inte kunna skriva något förrän söndag kväll.

Tackar! Jag valde mellan de två Baghdad-vinylerna men valde tydligen fel. Hade kanske fått den svarta då. Jag har mailat Megastore idag och frågat om jag bara kan avboka den ena skivan, och så passade jag på att fråga om de tror att de alls får in den andra skivan och hur lång tid de tror att det kommer ta.

Tags for this Thread