Page 301 of 314 FirstFirst ... 201251291299300301302303311 ... LastLast
Results 3,001 to 3,010 of 3138

Thread: Come To Sweden 3

Härlig dialekt hon och pappan hade. Fredrik tog även upp det jag skrev om L och R i kinesiskan (och i andra språk/dialekter). Det känns som att modersmålet kommer man aldrig helt ifrån, och detsamma för att lära sig ett nytt språk, att det finns vissa ljud och uttal man kommer ha väldigt svårt att få till exakt rätt. I tyska uttalas D som är sist i ordet som T, vilket jag märker på min farmor som är från Tyskland, att hon ibland kan säga "jag blir förvånat" trots att hon inte pratar med tysk brytning i övrigt. Eftersom min farmor jobbat som lärare i tyska och svenska språket så vet hon ju hur det ska vara egentligen, det är mer som att det finns en dragning till att uttala T istället för D.
    Jag tror det finns en app som man ska kunna lägga in nummer man inte vill ska ringa, och då kommer ingen ringsignal. Personen ringer ju dock ändå, och då svarar jag nog hellre tillslut och ber dem sluta ringa. Just för någon timme sedan ringde ett annorlunda nummer. Jag brukar googla numret medan det ringer men jag hann inte. Det visade sig att det är något finurlig företag ändå så nu får vi se hur mycket mer de kommer ringa.

Min bild är ungefär samma som om två personer skulle rusa rakt på varandra, dvs. att man knockar huvudet, får diverse blåmärken och kanske ramlar. Förhoppningsvis blir det inte så illa:) Det är sjyst när folk hjälper en upp, men det är ju meningen. Ska du stå längst fram på Bråvalla? Jag planerar det där. På Groezrock vet jag inte ännu för det beror på hur min bror vill göra. Han brukar också vilja stå längst fram, det jobbiga är väl bara om man får stå där väldigt länge för att det är mycket folk. Kanske hittar man en bra plats lite längre bak.

Det blir en noggrann analys av vad din systerdotter gör. Precis, hon vet inte att du redan vet vad hon vill. Intressant att se hur hon gör för att få dig att förstå. Vad skulle hända om russinen en dag är i ett annat skåp? Skulle hon bli osäker på vilket skåp hon vill till eller direkt lära om? Antagligen tar det några gånger men sedan lär hon sig det nya stället. Det är spännande med inlärning. Jag minns fortfarande min psykologilärares exempel när han sade att om det varje dag går en vit svan förbi fönstret när man äter frukost, kommer man börja anta att alla svanar är vita och därmed anta att svanen som kommer nästa dag också är vit, men det utesluter ändå inte att det plötsligt går förbi en svart svan.

Ja, det hoppas jag med. Det finns ju oerhört många diagnoser, en liten djungel, så något ska väl passa. Man kan dock också tänka sig att linjen är fin mellan dåligt självförtroende och någon typ av diagnos, men förstås är det samma där, att det ena utesluter inte det andra.

Det blir tre hyllor, på rad, längs nästan hela väggen. Nej, det borde inte behövas fler, så länge det inte kommer flera nya skivor. Det värsta är att skrivbordet tar slut nu, så jag har inget att stå på. Jag får köpa en liten stege för ingen pall är hög nog.

Jag har också tänkt på det med handskarna, att de tar ju i allt möjligt ändå. Jag brukar be dem ta ett par nya handskar eftersom de ibland kan ha hjälp kunden innan med kött på mackan. En gång jobbade en kille båda gångerna när vi ganska tätt inpå var där och köpta mackor, då bytte han handskar av sig själv när han såg oss. Det var trevligt. Jag vet inte om det skär upp på plats. Man får den bilden eftersom de ibland fyller på med nytt, att någon sitter i kulisserna och hackar grönsaker. Köttet tror jag också de har färdiguppskuret, men grönsakerna kan man fundera på.

Precis, man har haft det på känn men nu är det sant:) Bråvalla festival skrev just ut på Facebook att de ska spela Smash, de flesta reaktionerna var positiva, men jag kan tänka mig att om man inte känner till bandet så bra så vill man nog hellre höra det vanliga urvalet av låtar som ska representera artisten.

Att man lär sig språk bättre som ung väcker frågan om man inte ska börja med ett tredje språk redan i grundskolan. Sedan blir det, vilket som, att man tappar språket om man inte använder det. På samma vis kan man tappa sitt modermål. Hör bara några av de svenskar som bott i USA länge, hur de pratar. Jag märker inte så mycket att min mamma bryter, det är mest en och ett man kan märka att hon inte har svenska som modersmål. Ord som är lite knepigare att säga och som är ungefär desamma på engelska kan man höra en brytning på. Det första jag tänker på är "eventuellt", där fösta t:et får ett tj-ljud till sig. Sedan föredrar hon att räkna saker på engelska, men det gör hon tyst eller viskar för sig själv. Det är inte direkt några sådana ljudskillnader mellan hur man uttalar bokstäverna i svenskan och engelskan. Att din farmor varit svensklärare fick mig att tänka på det här klippet: http://youtu.be/EvZhsouPFS4
    Det är kanske snällt mot dem som ringer, att svara. Det blir mindre arbete för dem då. Samtidigt, om Nix-registret inte fungerar, kan det vara bra om man blir allt för trött på att det ringer. Finns det ett sådant program, finns det säkert färdiga listor med försäljare som man kan lägga in. I dag har ingen ringt mig, de kanske har givit upp efter en vecka.

Haha. Det ser nog ut så, men som jag skrev vill folk inte göra illa sig, så man tar snarare emot och försöker undvika skador. Blåmärken får man räkna med i vilken mosh som helst. Jag har två bilder på stora blåmärken jag fått, ett på låret och andra på underarmen. Båda märkte jag av först en eller två dagar efter jag varit på spelning, som jag dessutom upplevt som lugna. Jag har inte tänkt på var jag ska stå på varken Bråvalla eller Groezrock. Delvis för att jag inte vet hur det ser ut, delvis får man se stämningen är där och då. Nu tänker jag att jag ändå kan tänka mig att mosha mer på Bråvalla och stå titta mer på Groezrock. Jag tror att moshen på Groezrock kan bli mer intensiv, eftersom det är en punkfestival. Jag lär vara vid scenen och läsa av läget tidigt i alla fall.
    Ungefär när hade ni tänkt komma till festivalen på lördagen? Har du tänkt att det är något annat band den dagen du vill se? Jag har börjat pilla med en första spellista, med de band jag ska se.

Eftersom det är intressant att se att hon lär sig och försöka förstå hur hon tänker, har jag lagt märke till. Jag vet ju att det är russinen hon vill åt, men det vet verkar hon inte veta att jag vet. Men det kan ändå vara så. Russinen står högst upp i skåpet, så hon ser dem inte. En gång tog pekade jag på någonting annat i hyllan och frågade det vad det hon ville ha. Hon svarade ja, fick det och lät irriterad och pekade mot skåpet igen. Så om vi flyttade på russinen, skulle det bara bli som om hon inte fick några russin. Förmodligen skulle hon inte försöka längre. Om det var så att vi visade henne det nya stället, skulle hon vänja sig vid det efter ett tag. Haha. En del blir som besatta av svarta och vita svanar. Det är bara en psykologs inriktning på induktion, om att man trodde att det bara fanns vita svanar tills man fann de svarta i Australien, skull jag gissa. Det är mindre viktigt att min systerdotter lär sig var russinen finns och mer viktigt att hon lär sig att prata och bete sig. Hon härmar en del och tycks ha plockat upp några saker från när hon började på dagis. En sak, som hennes föräldrar har anammat, är att hon viftar med pekfingret som att hon gjort något styggt, när hon gjort något dåligt (som att slänga saker på golvet). Hon verkade däremot inte ha kopplat det till att det var fel, för hon log när hon gjorde det. Det var inte något stort problem och jag tror inte att hon gör det nu.

När det finns så många, kan man undra om de är bra för något. Särskilt när det lätt blir att någon får fel.

Du kan kanske få hjälp av någon som finns i närheten, som är lite längre än du.

Det är bussigt av dem att byta handskarna när de ber dem och killen som kände igen er. Man ju tänka sig att de skulle ha en tång och ta köttet med eftersom det finns de som inte vill ha kött. Vill man inte ha grönsaker är det inget problem, men man kan undra vad man gör på Subway då. Ska tänka på hur du skär upp råvarorna nästa gång, men det lär ta ett tag innan dess. Borde stå på deras hemsida förvisso, men det är för enkelt att gå dit.

Det lär kunna bli en varierad skara människor. De lär ändå spela ett halv vanligt lista med låtar, som när de spelade Ignition. Förhoppningsvis drar de in några sällsynta spår ändå, fast att det är festival. De lär inte avsluta med Self Esteem heller, som du skrev för någon dag sedan. Först tänkte jag att de kunde avsluta med Session, som de gjorde under ett tag. Troligare är dock att de avslutar med The Kids Aren't Alright. Om mindre än en månad vet vi. :-)

Har du sett det sista avsnittet av How I Met Your Mother? Jag tyckte att slutet var roligt.
    Quote Originally Posted by Tijs View Post
    Sometimes I love Jojan <3
    Quote Originally Posted by Amiralanal View Post
    Jojan is not ignorant. He is the king. You are the enemy.
    Quote Originally Posted by PilZ-E View Post
    I appreciate Jojan.
    Quote Originally Posted by noodle654 View Post
    Jojan you are my favorite!!
    Quote Originally Posted by Bipolar Bear View Post
    Jojan fucking owns!
    Quote Originally Posted by Jebus View Post
    jojan's right boob = hawt
    Quote Originally Posted by Krojd View Post
    Jojan, you are awesome
    Quote Originally Posted by yarock View Post
    Jojan für den Sieg.
    Quote Originally Posted by KickHimWhenHe'sDown View Post
    I like Jojan's signature.
    Quote Originally Posted by Defender View Post
    Jojan for President!
    Quote Originally Posted by Sidewinder View Post
    I actually think Jojan is pretty funny in his own right.
    Quote Originally Posted by TheJakes84 View Post
    Jojan's signature is the longest and most beloved. <3
    Maybe because it came from Jojan, and Jojan rules.
    Quote Originally Posted by "Melyssa K" Kennedy View Post
    Jojan is right
    Quote Originally Posted by -Ignition- View Post
    Jojans planer låter bra.

Barn som växer upp med två språk är ju duktiga på båda språken. Ofta är det nog så att de behärskar landets språk bäst, som modersmål, och det andra språket blir just ett andra språk. Min kompis som är svensk men har finska föräldrar har svenska som modersmål men är väldigt duktig på finska också, så när som på något grammatiskt eller avancerade ord som inte används ofta. Så man borde införa engelska väldigt tidigt, redan på dagis, så kan man läsa ett tredje språk på samma sätt som man läser engelska nu. Om man då väljer ett fjärde språk så kommer man behärska tre språk bra och ett fjärde språk helt okej, istället för som idag då de flesta behärskar två språk (svenska och engelska) och ett tredje språk okej (ofta tyska, franska eller spanska). Så det är en idé. Jag upplever att det används mer och mer engelska i vardagligt språk. Ordet ”kids” hör jag väldigt ofta användas helt naturligt istället för ”barn”. Jag gör det själv, tror vi pratat om det tidigare. Även random, istället för randomiserad, hör jag användas ofta. Många ord har man tagit det engelska ordet och lagt till ett avslut på det så att det blir svenskt, t.ex. cross-checka (tror jag det heter, inom ishockey). Jag märker också grammatiska fel som att man på svenska säger ”Han tog sin kappa”, men jag hör ofta ”Han tog hans kappa” som är uppbyggt som engelskans ”He took his coat” men i svenska blir det ju att han tog någon annans kappa. Man är utsatt för väldigt mycket engelska under en vanlig dag, så det blir väl mer och mer sådant.
    Jag har inte heller blivit uppringd mer, de kanske har taggat ner lite för stunden.

Det enda jag har fått är blåmärke och ömhet över nedre delen av bröstkorgen om man har stått tryckt mot staketet väldigt länge. Om man varit lite längre hade man haft staketet i magen istället, jag vet inte om det hade varit bättre. Jag tror också det kan bli mer intensivt på Groezrock. Det blir att känna av stämningen och läget, se hur scenen ligger och så. Det är inget mer som vi har planer på att se, vad jag vet nu. Dock vet jag inte om de andra har kollat in spelschemat. Jag vet inte när vi planerar att åka heller. Eftersom de spelar sent åker vi nog inte alltför tidigt, utan har dagen till andra aktiviteter och åker någon gång under eftermiddagen så vi är där sen eftermiddag/tidig kväll. Vi får återkomma om det. Vad har du planerat att titta på?

Så länge hon vet vad hon vill ha så kommer man inte kunna ”luras” eller försöka ge något annat. Jag tänker på reklamen där pappan som lagar mat tar en godisbit ur skåpet och så frågar barnet ”Vad äter du på?” och säger ”Selleri, vill du ha?”. Om hon sett godiset skulle hon inte gå med på att han åt selleri. Precis, det är viktigare att hon lär sig prata och sådant.

Det vore fint att beställa en Subway-smörgås och tacka nej till allt de frågar om man vill ha det på. Det blir ett onödigt dyrt bröd i alla fall. Ja, det står nog på hemsidan.

Det var förvånansvärt många som tyckte det skulle bli roligt med Smash men det är nog för att min lite snedvridna bild är att typ alla i Sverige utom vi aldrig har hört skivorna från 1997 och bakåt, men självklart finns det folk som har det. Det är ju roligt om det blir bra allsång, t.ex. i Bad Habit och förstås Self Esteem. Jag hoppas också och skulle kunna tänka mig att de slänger in lite ovanligare låtar. De har ändå spelat Mota några gånger nu, annars kanske Beheaded eller någon låt från Ignition som de ändå nyligen har spelat. Jag hoppas de spelar något från Days go by också, förutom Days go by. Och gärna att det är olika ovanliga låtar så det som spelas på Groezrock ändras lite till Bråvalla. Nu är det mindre än tre veckor kvar.

Ja, jag har sett sista avsnittet nu. Det var en liten tvist i slutet, tycker jag. Jag satt och funderade hela tiden under avsnittets gång på hur det skulle sluta. De sista avsnitten var bra eftersom storyn fortsatte, det kändes inte längre som utfyllnad. Ibland kontrollerar jag hur långt det är kvar på avsnittet jag tittar på, men då får man också ett hum om att slutscenen snart kommer. Jag kollade aldrig det på sista avsnittet så jag visste inte hur långt det var kvar. Det gjorde det lite mer spännande att inte veta när det skulle sluta. Jag trodde först det skulle ta slut när Ted lade på luren och sa ”Or…” för pausen kändes något längre innan nästa scen började. Det hade varit ett spännande slut, fritt för tolkning.

Annars är det ett problem för emigrerande när de skaffar barn, att barnen inte får någon användning för föräldrarnas språk. Ungefär som att de inte behöver anamma hemlandets traditioner, utan börjar fira jul och påsk som alla andra här. Man kan inte vara så noga med att någon inte kan alla ord i ett språk, för hipp som happ hör man något ord man inte förstår betydelsen av. Användningen av engelska kan jag störa mig på ibland, just när det finns ord på svenska. Som att säga "random" eller "kid" har blivit, tror jag, mest som ett uttryck. Inte att man alltid substituerar "barn" mot "kid", utan bara i en del sammanhang. Vissa ord finns det behov av att ha i svenskan (eventuellt), men de försvenskas inte. Det jag kommer att tänka på är "hipster" där folk säger "hipsters" i plural, för att det är engelska, men man kanske borde säga "hipstrar". Bättre att försvenska och ta till sig ordet än att bara låna det, om det är ett ord som behövs. Jag lyssnade på ett par podradioprogram med några som är ungefär lika gammal som jag, sisådär 23-30 år, men där de någon gång slängde ut uttryck på engelska som jag inte hade någon känsla för vad de menade. Jag förstod vad de sade, men kunde inte förstå vad de hade med sammanhanget att göra. Så för min del användes det fel. Det är oftare idiomatiska uttryck som jag känner att jag spottar ur mig, även om det finns många bra på svenska, men reagerar på när andra översätter till exempel "don't walk the walk, if you can't talk the talk" när det finns "inte kasta sten i glashus". Att personer inte alltid använder "sig" och "sin" där det är brukligt kanske antyder att de tänker allt mer på engelska. (Och varför sätts folk apostrof vid genitiv-s?! Listan kan göras lång.) Jag blir mer konfunderad när jag hör personer som är mycket äldre än jag som tar något engelskt ord där jag inte tycker att det behövs eller gör grammatiska fel.
    Man stör sig på dem som inte kan skriva ordentligt på engelska heller. Det språket har många problem.

För många år sedan, när jag var på några tunga metalspelningar, kunde jag få ont i nacken dagen efter. Det var spelningar med främst lokala band och jag hade långt hår. Lite mör blir man alltid, om man står band människor som rör sig. Om man stått och kollat på många band på en festival, kan det kännas i benen också. Om ni tar er tid och åker lite senare på eftermiddagen kan ni ju stanna till och titta på grejer på vägen till festivalen, titta runt i Nederländerna och Belgien på vägen. Dem jag ska se är inte slaget i sten, det är nog bara NOFX och Offspring som jag ska se. Något annat kan komma mellan, jag kan få tips om andra band eller banden kan visa sig vara sämre än jag hoppats, men dem jag skrivit upp är:
    Fredag:
    • The Tramps
    • Still Bust
    • Wisdom in Chains
    • Deez Nuts
    • Kinds Insane
    • Chunk! No Captain Chunk!
    • Terror
    • Madball
    • Ignite
    • Descendets
    • H2O
    • NOFX
    Lördag:
    • The Charm and the Fury
    • Fabolous Disaster
    • Done Dying
    • The Casualties
    • The Setup
    • Funeral Dress
    • Norma Jean
    • All
    • Cro-Mags
    • Screeching Weasel
    • New Found Glory
    • Judge
    • The Offspring

När hon redan far fått en del russin, kan man ju få henne att tänka på annat och således får hon inte det hon föst ville ha. Det tar ju lyckligtvis tid för henne att äta upp ett litet russinpaket. När det är slut säger hon "slut" och "tom". Går man ifrån, följer hon efter. Får hon, vill hon ofta att jag också tar en ask, som ibland gör. Då har det hänt att hon ätit upp sina innan jag ätit mina, men hon verkar inte bli sur för att jag har kvar. Jag frågar henne om vems russinen är och hon svarar med mitt namn.

Bröd och kaka på Subway (som jag översätter till "Undergång", för att det är kul). Det är en sådan sak det skojats om, att man ska beställa en hamburgare utan kött, utan grönsaker och utan sås. Jag kollade på deras hemsida nu kvickt och fann ingenting om det stod till. "När du köper en sub eller sallad är du alltid garanterad nybakat bröd och grönsaker." Bra att man får grönsaker med sin sallad. Men får man bröd också?

Jag har inte hört runt, men alla som jag hört med som ska till Bråvalla blev mycket glada. Vi känner ju till skivorna före Americana. Vi håller alla tummar för att det ska bli bra stämning och fin körsång från publikhavet. Hoppas det inte blir tomt efter att de spelat Smash, att folk vill stanna och se fler låtar. Det kanske blir lite lugnare, men det beror mycket på vilka låtar de väljer att spela. Gärna en salig blandning av nytt och äldre. Senaste åren har de spelat mycket från Americana (Setlist.fm). Det vore trevligt med en jämnare fördelning mellan skivorna. Har bara hört You're Gonna Go Far, Kid från Rise and Fall, Rage and Grace, bara Days Go By och The Future is Now (som man knappt hade koll på då) från Days Go By.
    Jag får en liten klump i magen när jag tänker på att åka, mest för att jag inte vet vad jag ska ha med. Brukar i vanliga fall inta ha med så mycket på festival, inte mer än vad jag har på mig och en kudde. Lär inte ha med mig mycket här heller, även om jag borde.

Jag förväntade mig bara att de skulle sluta med att de ändå var gifta, Ted och barnens mamma. Det var kul att barnen såg det som alla andra sett, att Ted mest pratar om Robin och att deras mamma kom med så sent. Det brukar bli att jag hur långt jag kommit i avsnitt (och filmer) när det inte är intressant, men det gjorde jag inte här. Ändå har jag att jag alltid ser vad klockan är, så jag hade kunnat hålla koll på så vis. Det blir ganska stökigt, tyckte jag till en början. Det gick så snabbt fram i tiden och berättade vad som hände med alla. De var ändå sex år sedan mamman varit borta, som hoppades över. Tror inte man fick veta vad som hänt med henne. Det hade varit konstigt om han slutat efter att ha lagt ned telefonen. Många spekulationer hade det blivit, men jag tror inte att det hade blivit bättre. Nu slutade det med att Ted och Robin sågs, men efter det vet man inte vad som händer.
    Jag tänkte också på att Ted inte lät som Bob Saget i slutet och att ungarna är så små som de varit de senaste säsongerna.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

De flesta tänker jag mig vill hålla lite på sina traditioner och därför gärna vill lära barnet två språk. Det är synd om man går miste om det för att man inte har användning för det, men troligt att det kan bli så. I många fall har man nog användning av det andra språket för att lättare kunna prata med sina släktingar från det land man kommer ifrån, som kanske inte kan, i vårt fall, svenska. Just "kid" har jag faktiskt hört användas några gånger som om det är ett svenskt ord, men jag håller med om att de flesta nog använder sådana ord i vissa sammanhang eller för att betona något särskilt. Precis, bättre att försvenska orden. Ibland kan det bli så att man väljer ett engelskt ord för att man upplever att det bättre beskriver en situation, men samtidigt kan det också vara för att man inte kan motsvarande på svenska. Dock har engelskan fler synonymer i många fall, och då kan man uppleva att man har mer att välja på där, än i svenskan. Det blir klantigt om man slänger sig med engelska ord som inte passar i sammanhanget, men det skulle kunna vara både engelskan och svenskan man är dålig på då. Apropå felstavningar och sådant så står det klottrat med graffitti på ett litet elhus (eller något liknande), längs spåret strax innan tågstationen i Avesta, "Kunskap är mackt". Vad som retar mig är att man inte vet om det är skrivet med en seriös eller ironisk tanke bakom.

Jag minns två gånger när jag har haft väldigt ont i benen och fötterna efter långa festivaldagar, och ena gången är när NOFX spelade på West Coast Riot och andra gången var när Marilyn Manson spelade på Metaltown. Tyvärr blir spelningarna lite sämre när man helst vill gå hem och få vila benen, eftersom man mest står och tänker på hur ont man har. Om det varit Offspring som spelat hade jag nog ignorerat det. Ja, kanske kan det vara en utflykt det med. Det beror på om vi hunnit med det vi tänkt göra i Köln och Düsseldorf, då kan en bilutflykt vara lämpligt. Det var många band du hade planerat. Är det några nya band du ska kolla in eller har du hört alla förut?

Det är bra att hon vet att det är dina russin, det låter lovande. Verkar vara ett trevligt litet barn. Jag har, som jag säkert sagt, väldigt lite erfarenhet av barn eftersom jag inte har syskonbarn och även om jag har kusinbarn så bor de inte så att jag träffar dem ofta, samt att de fortfarande är väldigt små. En del utsätts naturligt för barn och de är ofta bättre på att prata med dem och veta vad de vill. Man får lära sig efterhand.

Kakorna på Subway är väldigt stora. Jag har aldrig köpt någon eftersom smörgåsen räcker. Jag beställde faktiskt en gång en hamburgare utan kött, eftersom jag är vegetarian och Veggie-burgaren var slut. Kassörskan undrade om jag ville ha fisk istället, men det ville jag ju inte, så jag sa att jag kunde ta en hamburgare allt utom köttet på. Ja, det är en fördel med grönsaker till salladen, men det framgår inte om man får bröd också eller om det är ett syftningsfel.

Jag skulle tro att det blir 50/50 när Smash-skivan är slut; att några går för att de bara ville höra skivan medan de som inte känner till skivan lika bra har stannat för att se de sista låtarna. Det beror väl också på vad det är för band efteråt och så, man skulle vilja se ett spelschema snart men det är ju ett tag kvar. Jag hade lärt mig texterna till både Days go by och The Future is Now så jag kunde sjunga med men ja, det var nya låtar man inte hunnit vänja in sig med. The Future is Now fanns det bara en liveversion av då.
    En kudde borde kunna räcka, och kanske lite extra kläder. Jag tänker om det blir kallt på nätterna eller om man blir lerig och behöver byta kläder. Annars bör man klara sig med det och pengar till mat. Jag vet inte vad mer man brukar ha med sig på festival, förutom att jag nog hade velat ha med lite mer saker till själva sovandet.

Det trodde jag också, att de skulle gifta sig och sedan var det inget mer med det. Ja, jag hängde inte alltid med på årtalen men man förstod iallafall att det var framåt i tiden. Det är sådant jag alltid brukar missa att ta fasta på när jag ser på film och serier. Man får anta att Ted och Robin gifte sig eller åtminstone blev tillsammans igen. Det jag tänker på är att barnen har suttit oerhört länge och lyssnat på storyn. Jag har inte tänkt på om de har olika kläder på sig i klippen, men det vore rimligt om han berättade för dem under några månaders tid eller så. Känslan jag fått är att han berättar det för dem i en sittning, men vi får höra det uppdelat i avsnitt. Jag tänkte också på att hans röst var annorlunda i slutet.

Det är något man kan sakna när man blir vuxen, om man inte fått det som barn. Jag var lite motsträvig med engelskan när jag var liten, men det lärde jag mig i alla fall. Förutom att släktingar kom ibland, fick jag videoband med filmer på engelska. En granne bodde i Kuwait ett par år, när de kom hem fick jag ett band med Lejonkungen på engelska som såg piratad ut. Jag tänker ibland att det hade kunnat vara bättre om jag pratade mer engelska som liten, eftersom man har nytta av det i dag. Det var roligt som liten, när man fick lära sig att rådjursungar kallas "kid" (fast det uttalas annorlunda). "Kid" i betydelsen som "barn" finns inte i SAOL, men den har "kidnappning" som borde vara från samma ursprung som engelskans "kidnap". Även om ord ses som synonymer i olika språk, kanske de har en annan ton till sig. Det kan också märkas av för en del, när de lär sig ett nytt språk, att orden inte riktigt har samma innebörd till sig. Jag upplever att det ofta blir ett "jätte-" eller "pytte-" framför ord för att göra dem mer eller mindre extrema. Det kan finnas bättre ord där, men som inte finns i ens naturliga vokabulär och därför inte är vad man säger. Det var fint klottrat, jag håller tummar för att gäringsmakarna är medvetna om vad de gjort och att det var menat. Fast om de vet hur det är, har de kunskapen och därför makt. Men om de stavat det fel, antyds det att de inte har kunskapen och därför inte makt. (I och för sig är "är" en implikation och inte likhet, så "mackten" kan vara där utan kunskapen.)

Känner jag av att jag blir trött i benen, ser jag till att sitta under ett mindre viktigt band. Är det någonting viktigt kan man hålla sig uppe, ja. Men de sista låtarna kan bli jobbiga ändå. Det blir annorlunda beroende på ens förutsättningar att göra någonting åt sin situation. Jag blir inte speciellt hungrig på festivaler, till exempel. Men jag har ändå tagit mig tiden att äta någonting om dagen på längre festivaler. Så länge ni kommer i tid till att se de band ni vill se. Jag har bedömt om jag ska se dem genom att lyssna på dem på Spotify, men några av dem har jag hört och vissa har jag sett innan. Inga är i närheten av Offspring och NOFX ändå. Det är kul att Descendents och All båda spela, eftersom de bara skiljer sig på sångaren och att All har en femte medlem. All bildades ur Descendents. De spelar kanske rätt ofta med varandra, på samma festivaler i alla fall.

I dag gav hon mig russin hon hade fått, utan att jag frågat. När hennes mamma kom och hämtade henne, fick hennes mamma smaka. Så länge hon är frisk, har ren blöja och är mätt går det bra. Hon är rätt bra på att säga till om hon är hungrig och samarbetsvillig när man ska byta hennes blöja. I dag ramlade hon i grus när vi var ute, men inte bölade hon för det. Hon blev lite grinig när jag ville att hon skulle sitta i sin stol och äta russin, inte springa runt med asken. Jag har inte behövt handskas med små barn på länge. Min mamma var dagbarnvårdare ("dagmamma") från innan jag föddes till någon gång när jag var på högstadiet. Ibland kunde hon ha små barn, men de flesta var i alla fall 3-5 år. Jag hade inte precis hand om de minsta och lekte mer med de äldre, innan jag började skolan. Fast att min mamma haft mycket erfarenhet med små barn, tycker jag att hon drar konstiga slutsatser om sitt barnbarn, vad mamma tolkar att hon vill göra.Men det kanske är jag som inte förstår.

Typisk amerikansk kaka, alltså. De har chips också, vilket också känns lite underligt. För mig skulle det kännas underligt att käka chips med någon rätt, även om jag har problem med pommes frites. Liknande med att en del amerikaner (vad jag vet) dricker läsk till frukost, som inte skiljer sig mycket från att dricka te med socker i. Eller utan socker om man dricker sockerfri läsk. Det var ju kul att höra att det gick bra att beställa utan kött. Var det bara sallad och dressing på den då? Jag tror att köttet inte gör så mycket i alla hamburgerkedjor, utan att det mest blir en skillnad på konsistensen.

I Belgien blir det inga band efter, så det lär kunna bli trångt även när de har spelat Smash. För vi lär ju stå en bit fram och om några försvinner därifrån lär det fyllas på snabbt. Så vidare det inte är en något annat band som spelar samtidigt som Offspring som många vill se på Bråvalla, tror jag att de flesta stanna. De som bara vill se Smash är säkert ändå ganska gamla och står nog långt bak därför. Kanske med Lars Ohly. Det kan nog dröja lite, en månad i alla fall, tills det blir en spellista för Bråvalla festivalen. Jag kan inte tänka mig annat än att Offspring spelar sent. De kanske spela före Kanye West. Jag hade inte lärt mig texterna till Days Go By och The Future Is Now noga, men läst igenom och lyssnat på vad som fanns. Det var ändå jag som gjorde The Future Is Now-tråden där Dexter skev texten i.

Ibland kan det vara hårt och kallt må marken, då önskar man att man hade något mjukare all ligga på. Annars är det som du säger, mest grejer i fall att man blir smutsig eller sådär. Men när det bara är så kort tid, som det är nu i Belgien, tänker jag att jag borde klara mig med de kläder jag har på mig. En bandtröja kan man köpa om det behövs. Ett ombyte underkläder kan vara bekvämt. Jag undrar om jag ha med mig en kudde med några saker i, om det tillåts att på flygplatsen att det är mitt handbagage. Det ska ändå röntgas. Mest för att det vore roligt att gå runt med (till synes) bara en kudde. Kanske blir det en kudde och en filt i alla fall, om det inte tar för mycket plats i en ryggsäck. Liten kudde går nog.

Nu vore det lite roligt om man fick se dem en tid fram. Det kanske kan bli en återförening senare, eventuellt en långfilm. Långfilmer på serier håller sällan upp till förväntningarna. Då kanske Ted kan berätta något för barnbarnen. Jag hittade det här klippet där barnen reagerar på att deras pappa började berätta för åtta år sedan, som reklam för sista säsongen. Barnen är lika gamla nu, i slutet av serien (inte i klippet), som de var några säsonger sedan. Innan dess får jag för mig att de var ännu yngre. Det skulle antyda att det var fler sittningar, men det är nog tänkt som ett. (Hittade några tabbar.) Då kan man undra hur långt det skulle vara, för det det har inte varit 8 år, och inte 208 halvtimmesavsnitt, 4 dagar och 8 timmar.

Tillägg: Fann denna artikel: 'How I Met Your Mother' Creator Promises Alternate Ending on DVD Set. Blir intressant att se när den kommer ut.
    Last edited by Jojan; 04-16-2014 at 02:03 PM.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Ja, visst blev det ännu bättre nu!

Jag undrar vad de ska avsluta med för låt nu när de kommer spela Self Esteem tidigare i setlisten. Jag tror The Kids Aren't Alright, eller någon överraskning från första skivan eller liknande.
    Något från första skivan vore grymt, men det känns inte jättetroligt.

The Kids Arent Alright känns som en rimlig gissning, och det vore även en skön avslutningslåt.

Quote Originally Posted by Jojan View Post
    Det är något man kan sakna när...
    Jag skulle vilja veta hur det var när man var liten och inte kunde engelska. I för sig är det väl samma sak som idag när man inte förstår ett annat språk. Jag minns att barnprogram som gick på engelska var textade, men man var liten och hann inte läsa texten så min storasyster fick läsa högt för mig. Ett tag trodde jag att man skrattade olika beroende på språket. Nu i efterhand känns det inte så dumt eftersom man faktiskt skriver djurläten på olika sätt. En svensk ko säger "Mu", en tysk ko säger "Meu" och en engelsk ko säger "Moo", då skulle även människor kunna ha olika läten för sig (vilket vi förstås har till viss del). Med tanke på ordet kidnappning skulle man kunna tänka sig att det var ett fenomen som först förekom i England eller Nordamerika, och när det spreds till t.ex. Sverige hade man inget ord för det utan lånade kid nap. Förhoppningsvis var klottret menat som ett skämt, men det vore roligare om det är en riktig felskrivning, om än lite ledsamt samtidigt.

Då är det skönt att hänga på staketet, så man får avlasta benen lite. Ja, jag brukar också sitta så snart man får möjlighet för man tänker på att man kommer behöva stå mycket senare. Det har vi pratat om tidigare, jag brukar inte heller äta mycket på konsertdagar. Man vet dock att det är bra att äta så jag försöker alltid få i mig något, även om det är svårt. Jaså, vad spännande att det är nästan samma band. Kan tänka mig att de ofta spelar på samma festivaler, eftersom halva bandet ändå redan är där. Undrar om det blir jobbigt för det att spela dubbla konserter på en kväll. För min del är det ganska tråkigt spellista förutom huvudakterna. Tur att Offspring är där men otur att det inte var så mycket annat som passade mig, när man ändå är där.

Då är hon tuff också, det låter bra det med. Jag tänker mig att allt sådant där löser sig den dagen man har ett eget barn. Jag har ju dock erfarenhet av att ta hand om djur, det kanske är en fördel :) Jag har i alla fall fått lära mig att vara konsekvent och tålmodig och det bör gälla både djur och barn. Då har det varit många barn hos dig. Jag minns att jag gick hos dagmamma men de hade inga egna barn, eller så hade de vuxna barn. Det kan ju hända att om det är hennes eget barn (eller barnbarn) så påverkas man annorlunda än om det är någon annans barn.

Subway brukar ju finnas med i Biggest Loser-programmen för att visa ett hälsosammare alternativ till snabbmat och göra lite reklam. Med tanke på att det är lite nyttigare än en hamburgare borde de inte sälja chips och kakor. När jag bodde i studentkorridor bodde där en indier som hade en påse chips som tilltugg till så gott som all mat han lagade. Han bjöd alltid på både mat och chips, maten var god men det var konstigt att äta chips mitt på dagen. När jag var i Tyskland och bodde hos en tysk familj fick man Coca Cola till frukosten. Det var roligt då men inte precis något man vill dricka varenda dag till frukost. Ja, det blev bara sallad och dressing. Jag var på Subway idag. Man stod i kö i säkert en kvart bara för att det var tre personer framför i kön. Efter ett tag kom en till tjej och gjorde mackor, men det gick inte mycket snabbare för det. Jag förstår inte att det ska gå så långsamt när de jobbar så snabbt. Kanske för att de försöker göra mycket på en gång; de jobbar på allas mackor samtidigt för att vara effektiva men det kanske gör det mindre effektivt. Jag noterade att gurkorna såg lite torra ut, men inget som märktes när man åt. Jag frågade inte vem som skurit upp det, det får förbli en hemlighet.

Haha, Lars Ohly. Om man står för långt bak kanske man förs ut med klungan som tröttnar efter Smash. Det vore hemskt. Jag tänker mig att Kanye West kommer att spela efter Offspring, men det är tveksamt att det är samma publik på de båda spelningarna så det lär inte påverka så mycket. Det var bra att du fick honom att skriva texten, så att jag kunde den till spelningen. Vad tror du de säljer för merch? Jag skulle vilja ha en Smash-hoodie och tänkte nästan beställa, men sedan tänkte jag att det kanske finns på spelningen att köpa. Så jag väntar nog tills dess, det är ändå bara 16 dagar kvar.

Kudden kanske överstiger handbagage-måtten om det är en vanlig sovkudde. Men det låter som en bra idé, då behöver du ingen mer väska än kudden och som du skriver kan det se roligt ut. Annars kan du fylla kudden och sedan vakuumförpacka den i en plastpåse. Då är dina saker väl skyddade också, och riskerar inte ramla omkring i fodralet.

Ja, det blir intressant att se ett alternativt slut. Nu när man sett hela skulle jag vilja se om den igen, när man vet hur det slutar. Det kanske blir någon gång, men inte nu på direkten. Jag håller fortfarande på att se om The Office. Det mesta som byggs på som spin-offs och liknande blir sällan så bra. Ofta fungerar inte karaktären man tänkt satsa på lika bra utan den omgivning de blivit populära i, tänker jag mig.

Ännu mer intressant att veta hur det var när man inte kunde svenska heller. Man kunde varken prata eller förstå något språk. I vilket språk tänker djur och små barn? Att börja lära sig ett språk i dag och då är förmodligen ungefär desamma, bara att man har svårare att få det att stanna. Man ser likheter i språk, även om man inte kan det. Hann din syster läsa klart innan texten byttes? Var det ett barnprogram, talade de långsamt gissar jag. Skratt tror jag är ungefär samma i alla språk, men det blir ju böjt för att passa ljuden som finns i språket. Det är bara att se på när små barn skrattar i det fallet. När de lär sig tala och formar olika vokalljud, blir skrattet ett annat och de upplever att det ska skrivas på ett sätt som i sin tur förstärker personers uppfattning av hur det ska låta. Så blir det även med djurläten, att man hör det på ett sätt för att man har lärt sig att det är så det ska vara. Barn som börjar lära sig tala har problem med att det inte märker av alla ljuden i ett ord eller inte upplever dem som viktiga. Då blir det annorlunda för oss som vet hur det ska låta. Sedan blir det ännu en förändring när barnen ska lära sig stava orden. De lär sig bokstäverna och ljuda dem, sedan att vissa bokstäver är tysta och andra kombineras för att ge andra ljud. Jag vet inte hur mycket man får lära sig just då om att språket ändras och att stavningen vi har för vissa ord i dag beror på hur de brukade uttalas och inte hur de uttalas i dag. Det finns ju "människorov" i svenskan. "Kidnapping" (engelsk stavning) fanns i SAOL 1950, samtidigt som "människorov" introducerades, men ändrades 1973 till "kidnappning". Men ord kan användas längelänge innan de hamnar i ordboken. Extremfallet är könsord som inte dök upp förrän 1950 bara eftersom de var vulgära, även om några åtminstone använts sedan slutet av medeltiden.

Tekniken att avlasta ett ben i taget genom att luta sig på den andra fungerar inte länge. Det är inte alltid skönt att sitta på mark heller, om det är hårt till exempel. Då blir man sliten för att man sitter obekvämt och man är inte nog utvilad när man väl ska stå igen. Det som inte dödar härdar, kanske. Är man med andra som ska äta, blir det bara underligt om man ska sitta och titta på dem som äter. I vanliga fall blir man sugen då, så det är lika bra att äta om man ska med andra som ska äta. Om de är vana vid att spela tillsammans, har de nog koll på hur mycket tid de ska ha mellan banden. Det blir kanske mer sällan som de spelar på samma spelningar, att det ena är förband till det andra. Det hade varit jobbigt om det var flera band på fredagen som du skulle ha velat se, men bara Offspring på lördagen.

Jag har väldigt liten erfarenhet av djur, men börjar få lite med barn. Det kan gott och väl vara bra att ha haft hand om djur innan, bättre än inget. Men djur har man gjort beroende av människor, men små barn är mer naturligt beroende av andra människor. Det stämmer i alla fall att man ska ha tålamod i alla fall. Att vara konsekvent är kanske viktigare när barnen är riktigt små, att man har rutin med dem. Det kanske kommer igen, till viss del, när det kan vara smått upproriska i dagisåldern. Säkert har hon gjort skillnad på sitt barnbarn och dem hon hade hand om som dagmamma.
    I högstadiet var jag på väg förbi en tjej som stoppade mig och frågade om det inte var så att min mamma var dagmamma. Då hade mamma bytt, men jag svarade att hon hade varit det. Det visade sig att tjejen och hennes äldre bror hade varit dagbarn hos mamma. Jag hade inget minne av henne, men det är givetvis skillnad på 3-åring och 15-åring. Berättade för mamma när jag kom hem och hon tog fram en blid på henne, men det kom ändå inga minnen. Var lustigt att mamma tog det på hennes namn och att hennes bror också var med, jag visste inte vad hon hette i efternamn. Hon var alternativ, så vi hängde ibland med gemensamma vänner. Har sprungit på henne ibland i Huddinge, men nu har det varit ett tag.

Subway hade någon reklamkampanj där de lät en kille byta alla sina mål mot Subway-mackor och han skulle på så sätt ha gått ned massor i vikt. Om jag minns det rätt, det var något i den stilen åtminstone. Sedan hade de honom som en frontfigur, men det blev en kritiserad kampanj, eftersom det beror på vad man har på, hur många av såserna det är, vilket bröd, vad man har att dricka till och givetvis om man har chips till. Man kan äta bättre på Subway är McDonald's, men du kan ju istället bara handla bättre varor för att tillaga hemma. Är det fler som gör mackorna blir det bara en annan kö på den som redan är. Det blir inte parallelliserat, utan bara seriellt. Den långsammaste länken är den svagaste, så att säga. Större restauranger har ett bättre system, hoppas jag.

Det var en bra tanke, att man kan hamna längre ut om man står långt bak. Man får se till att förflytta sig i Belgien, om det skulle behövas. Givetvis hoppas man på att bli, så bra som möjligt. Fan vad kul det ska bli! Det kan bli så att Kanya och Offspring inte spelar på samma scen, men om de är de största lär det bli så. Tråden handlade om att nu inte kan vara framtiden, men det var kul att få ett svar av honom på en tråd. Jag hoppas att de säljer samma merch som på hemsidan, när det kommer till de nya Smash-tröjorna. Men jag var besviken i London när de inte hade Igniton-turnétröjor. Men jag hoppas att de har planerat det här bättre, så att de har tröjor. Jag har sedan dess skaffat en Ignition-turnétröja. Det vore fint att ha en 20-årströja, jag har 25-årströja med Pennywise nu, som jag skaffade i Nederländerna. Om det inte finns i Bråvalla (där jag tänker att jag hällre köper en eller ett par) får man köpa från hemsida efter det.
    Jag lär meddela dig snart, förmodligen nu i veckan, om vi att ska köpa mer Gringo Bandito, det lär bli ett par (3-5) gröna och ett tolvpack med vanliga sorten, den röda. Räknar kanske till en början att du ska ha en av varje, men förmodligen två av den vanliga. Får se om vi kan sprida ut kostnaden på ett bra sätt. Jag hör av mig.

Jag tror att kudden är liten nog, men det kan vara på randen. Problemet med att vakuumförpacka det är att jag inte har samma möjlighet på hemfärden att göra det. Ska kolla upp hur stort jag kan ha med. Jag hade än väska med till England som jag nog kan ha igen. :-) Inte långt kvar! Hoppas inte att saker skiter sig, särskilt inte saker man själv kan rå för.

Det blir att se om man finner några paradoxer, några missar författarna gjort. Eftersom det bara blir 4,5 dygn att se i ett streck, men säg en vecka om man sak ta hänsyn till sömn och annat. Hur långt har du kommit i The Office nu? I en spin-off måste man vara lagom mycket i båda serier, den gamla och den nya. Ju längre bort från originalet man kommer, desto mer kan man dra ifrån den äldre. Fraiser är en av dem jag kommer på som är rätt bra som spin-off, från Skål. (Om man inte ska räkna alla CSI-serier.) Joey från Friends var i alla fall helt värdelöst.

I morgon, måndag, ska Stefan, min kusin och jag ses och börja spela musik tillsammans. Vi har tänkt spela Genocide, Their System Dosen't Work for You och Americans Out. Får se hur det blir. Lär inte bli så mycket mer med inspelningarna Stefan och jag gjorde hos honom, om jag ska gissa.

(Bara som en parentes, detta skrev jag på två dagar. Trodde att jag skulle hinna färdigt innan släkt kom på påskmiddag. Sedan var jag väck under dag. Har bland annat blivit lite rödbränd av solen.)
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

De kommer lira hela smash på bråvalla :-D

Last edited by Biggest offspring fan; 04-21-2014 at 02:01 PM.

Tags for this Thread