Page 336 of 336 FirstFirst ... 236286326334335336
Results 3,351 to 3,357 of 3357

Thread: Come To Sweden 3

Det behöver inte vara stort, för att det ska kunna vara värt det. Säg att du lurar av två personer sina ägodelar och pengar, kan det vara värt det. Om det inte blir att man hamnar i finkan ett par år i slutänden.

Ja, det var inte första gången jag spelade. Men inte minns jag allt som jag varit med om, men jag behöver ju inte utforska hela områden. Vet ungefär var allting ligger. Rekordet för spelet ligger på ungefär 6 timmar.
    Ett avsnitt om dagen går bar för de flesta serierna. Några av långkökarna, som Våra bästa år, har man ingen rimlig chans att se alla avsnitt av under sin livstid nu. Kikar på Wikipedia och ser att det började 1965. Säg att man var 15 år då och började titta, då vore man 65 år i dag. En skådis har varit med sedan 1973. Det var länge sedan jag försökte ta mig ikapp någon. Tog mig igenom The Office senast, men det är bara två säsonger om sex avsnitt var.

Jag tror att jag vet vad du menar för smak, men jag kan inte komma på att jag skulle märkt av det i vinglögg. Du kanske bara är mer känslig än jag. Vi har alkoholfri glögg, men det är för min gravida syster och hennes dotter. Jag har smakat på det, men tyckte att det kändes fruktansvärt sött. Den var god, men jag trodde att man skulle spä ut det med vatten. Julmust med ölton känns som en konstig krock, om man inte är van vid det. I senaste avsnittet av Simpsons frågar Bart Homer varför öl smakar så gott. Han svarar då att det är för att Bart redan druckit sju stycken. (Bart är vuxen här.) Jag tänker att det är så när man börjar pröva på öl, i alla fall för många. Om man inte vill lära sig att dricka öl (eller vin), är det givetvis knepigt med smakerna.
    (Där tyckte jag det såg konstigt ut att du valde "vare sig med alkohol eller alkoholfri" och inte "vare sig med eller utan alkohol".)

Ja, det är nog så att de bara vill kunna visa mer reklam. Ju fler som ser reklamen, desto mer pengar får sidan. Ännu hellre, ska besökarna klicka på reklamen. Har du följt South Park? Den senaste säsongen har de tagit upp det om att reklamen blir smartare i och med att fler blockerar reklam. Då har reklamen börjat bli artiklar. Skoltidningen blir populär, för den tar upp riktiga nyheter utan reklam - och då vill reklambyråerna försöka få in reklam i den.

Senast gjorde jag inte heller något vidare. Det jag minns var det Mede sade om "super", att det kom på 80-talet. Då tänkte jag att det är ju latin, som Fredrik sedan kommenterade. Hon menade ju att det började användas överallt under 1980-talet. Sedan tog det mot slutet av programmet att jag förrän jag hajade att det var Peter och Petra på lag (som Astrid Lindgrens bok). Vem där? har inte fungerat något vidare denna säsong; inte förrän bokstäverna ur namnet kommer upp på slutet har jag kommit på det (eller bekräftat att det lagen sagt tycks stämma).

Jag var rädd för att Haag skulle bete sig för barnslig, men det har kanske hållits på en lagom nivå för att avsnitten är korta. Fortfarande tror jag att det är deras största problem. Sedan du påpekade det med barnen har jag ibland spolat förbi det de säger, men mest för att de pratar konstigt. Nu blir det lite märkligt, eftersom de var på 1910-talet i dag. 14 avsnitt var 900 år och nu är det 10 för 100 år.
    Jag undrar var alla kritikstormar mot Sveriges radios julkalender är. Där är det en tant som röker en massa i närheten av barn. I senaste avsnittet frågar ett barn vad kapitalism är och det blir lite bråk mellan de vuxna. Dogge Doggelito spelar en av de vuxna som bråkar och han har gått ut med att han röstar på Kommunisterna. (Minns inte vilket av Kommunisterna eller SKP det var.)
    Kjell har varit en rolig adventskalender. Korta avsnitt jag tycker att du ska se: http://www.tv4play.se/program/kjell?video_id=3227480

Det kan nog ha varit att armstöden höll upp ryggstödet och armstöden gick sönder. De borde dock inte gått sönder samtidigt. Det var inte obehagligt, vad jag minns, men givetvis kom någon och frågade hur det gick. Hördes att man ramlat. För länge sedan fick min syster upp för trappan, snubblade till och skrek. Innan någon kommit för att se om det gått bra, ropade hon att det gått bra och att hon bara spillt varmt kaffe på sig när hon snubblade till i trappan.

Nu har jag inte varit inne på Duolingo på länge. Jag tror att det inte är ett bra sätt för mig att lära mig, men kanske är det bara att jag inte har disciplinen nu. Att det är enkla ord i början är inte konstigt, då blir det lättare att lära sig annat ur språket. Det jobbiga är när de ger svårare ord och mer grammatik samtidigt. Voda har jag kunnat rätt länge, för man har hört att vodka betyder vatten. Som jag förstått det, betyder "vodka" mer "lite vatten". I dag lärde jag mig "мышь" som inte ser mycket ut för värden, men när man tar uttalet kan man förstå vad det kan vara. I sammanhanget var det självklart. ь och ы är knepiga att förstå till en början, men det är för att vi inte har någon motsvarande bokstav (eller tecken) för dem, utan deras resultat produceras på annat vis i svenska och engelska. Sedan känns deras olika tj- och sj-ljud knepiga, men det är nog inte så stor skillnad mot i svenska.

Det var många låtar som jag inte kände igen. Vet inte om de var från senaste skivan, men jag tror att jag i alla fall skulle känna igen album före (inklusive) The Terror State. De har släppt många skivor efter den skivan.

Rammstein har jag sett två gånger, båda gånger sittandes. För mig, som inte lyssnar massor på dem, var det lagom att sitta och se dem. Dem jag var med var dessutom några år äldre än jag, så de tyckte det var bekvämt att sitta. De spelar rätt länge.2

Nu har Groezrock släppt flera band, många jag kan tänka mig att se. Kul att No Fun at All spelar.

P.S.
    Du har blivit världskändis: https://www.instagram.com/p/_VIwnwxRZa/
    D.S.

P.P.S.
    Läste nyss "genom att lägga till en ny funktion som vare sig är klar eller efterfrågad." och tänkte att det måste vara "inte" mellan "som" och "vare".
    D.S.
    Last edited by Jojan; 12-19-2015 at 09:27 AM.
    Quote Originally Posted by Tijs View Post
    Sometimes I love Jojan <3
    Quote Originally Posted by Amiralanal View Post
    Jojan is not ignorant. He is the king. You are the enemy.
    Quote Originally Posted by PilZ-E View Post
    I appreciate Jojan.
    Quote Originally Posted by noodle654 View Post
    Jojan you are my favorite!!
    Quote Originally Posted by Bipolar Bear View Post
    Jojan fucking owns!
    Quote Originally Posted by Jebus View Post
    jojan's right boob = hawt
    Quote Originally Posted by Krojd View Post
    Jojan, you are awesome
    Quote Originally Posted by yarock View Post
    Jojan für den Sieg.
    Quote Originally Posted by KickHimWhenHe'sDown View Post
    I like Jojan's signature.
    Quote Originally Posted by Defender View Post
    Jojan for President!
    Quote Originally Posted by Sidewinder View Post
    I actually think Jojan is pretty funny in his own right.
    Quote Originally Posted by TheJakes84 View Post
    Jojan's signature is the longest and most beloved. <3
    Maybe because it came from Jojan, and Jojan rules.
    Quote Originally Posted by "Melyssa K" Kennedy View Post
    Jojan is right
    Quote Originally Posted by -Ignition- View Post
    Jojans planer låter bra.

För 20 minuters-serie är det lagom med ett avsnitt om dagen. Jag tittar (igen) på Desperate Housewives som är 40 minuter och då är det rätt skönt att pausa efter ungefär 20 minuter och se den andra halvan senare. Ibland glömmer jag att pausa och då kanske det bara är tio minuter kvar, då blir det att jag ser klart avsnittet ändå. Jag tittar en del på The Office också (men den amerikanska) så nu blir det lite av varje. Har ju också julkalendern att se varje dag så det är fullt upp. Dock prioriterar jag julkalendern, eftersom jag inte vill hamna efter. Några serier har jag slutat se, som Big Bang Theory, Family Guy och har heller inte kommit igång att se senaste säsongen av Modern Family (bara första avsnittet) och så tittade jag på Americas next top model men från en dag till nästa blev jag trött på det och har inte sett klart säsongen. Får se om jag ska göra det snart, vill ändå veta vem som vinner. Det blir väl så att jag ser det jag är sugen på, så ingen skada skedd om man tröttnar och inte ser klart, för då är det antagligen inte det jag tycker är roligast just nu. En serie som Våra värsta år tror jag inte ens jag skulle orkar börja titta på, bara för att man skulle veta att väldigt mycket tid kommer ägnas till den. För någon som följt det från början kan det nog vara mer lockande.

Det är sant, det gäller nog för öl och vin för mig, att jag inte är intresserad av att lära mig dricka det och då blir det inte så heller. Detsamma gäller kaffe. Många säger att vi som inte dricker kaffe inte lärt sig det, och det kanske är sant men jag ser inte att det är något man behöver lära sig. Det verkar onödigt att tvinga sig att dricka det man inte gillar bara för att senare tycka om det, tänker jag.
    Jag håller med, din formulering var smidigare. Ibland bara skriver jag och skulle egentligen behöva läsa igenom det en gång för att se om det låter bra. Inte för att det är jätteviktigt i det här sammanhanget, men ändå!

Nej, jag har inte följt South Park. Jag har sett lite av det men tycker det är ganska jobbigt, lite gapigt och sådär, men jag har sett en del roliga klipp. Företag och annat vill ha sin reklam överallt förstås, och om det inte redan finns reklam blir det också mer märkbart när någon börjar med reklam just där. Tills flera andra hänger på.

Jag reagerade också på "super", jag försökte tänka ut vad hon menade, vilken användning av super hon menade. Jag gillade när det andra laget sa att Vasaloppet startar i Mora, och Christian såg ut att hålla sig för skratt. I fredags tog jag Vem där? ganska tidigt, det var riktigt roligt att lyckas. Jag kommer dock inte ihåg vad jag tog det på, måste nog titta igen och se vad det var för ledtråd.

Jag tycker barnen är rätt roliga ändå, åtminstone trevliga och glada. Nu börjar det bli mer julinslag, kanske är det därför det är 10 avsnitt för de senaste hundra åren, för att det blir mer igenkännande jul för tittarna.
    Jag vet inga siffror men antar att radiokalendern är mindre populär och att ingen därför vet om att det finns saker att reagera på där med. Jag själv har inte läst ett enda ord om den.
    De pratade mest roligt på den där lilla julkalendern du länkade. Det var kul med "Du kommer bli någonting stort en dag, om du byter jobb" i första avsnittet.

Det är ju ändå lite roligt att ramla ibland, det händer så sällan, om man inte skadar sig. Jag ramlade i skogen tidigare i år, när en pinne fastnade på skon och följde med i steget så att foten trycktes upp högre och högre tills jag ramlade. Jag fick ju inte ner foten i marken när jag började tappa balansen på andra benet. Jag gick i en nedförsbacke på en stig så det var inte helt lätt att försöka återfå balansen. Det roliga var att jag hade min häst med mig och precis innan sagt att jag skulle gå lite bredvid honom för att han har en tendens att snubbla i nerförsbackarna och jag inte ville riskera att han skulle snubbla över mig, så ramlade jag själv istället. Tur att det gick bra med kaffet. Jag har spillt nykokt te på handen när koppen är för full, det är inte så skönt.

Det svåra med Duolingo är att jag ändå glömmer en del. Till exempel gör jag ganska avancerade uppgifter i spanskan men om jag en vecka senare tänker att jag ska försöka formulera en mening så kommer jag inte ihåg så mycket som jag övat på. Om man jämför med skolan så läser man språk 2-3 gånger i veckan i kanske sex år (högstadiet plus gymnasiet), så det blir en hel del repetition. Då skulle man göra Duolingo lika länge egentligen, även om det verkar som att man lär sig minst lika bra med det, när de jämfört elever som använt Duolingo och de som gått i skolan. ь och ы blir för mig bokstäver som gör att jag måste stanna upp och titta på ordet innan det går att uttala. För en van person registrerar man nog tecknen och uttalar ordet, men för mig blir det att jag läser fram till tecknet, stannar upp, backar, läser om. Svenska ska ju också vara svårt att lära sig, har jag förstått.

Anti-Flag är ett band som är bra på att göra nya skivor, tycker jag. De kommer ut snabbare än jag hinner lyssna på dem.
    Jag satt när vi såg Social Distortion för tredje gången, på Cirkus. Det var rätt mysigt ändå, det blir en helt annan sak att sitta. Jag har inte fastnat för något på Groezrock, så det lär inte bli av för mig. Offspring har ju annonserat några festivaler i sommar, får se var mer de dyker upp. Förhoppningsvis i Sverige någonstans. Gröna Lund igen vore trevligt.
    Ja, se där! Få vara med på Instagram och allt.

Precis, vare sig ska ju användas tillsammans med en negation.

Om vi inte hörs här innan jul, så god jul! :)

Sitter jag hemma och ser på film på datorn, händer det att jag pausar rätt ofta. Rätt skönt att kunna spola också. Blev märkligt när jag förra helgen var iväg och såg nya Stjärnornas krig-filmen på bio utan att kunna pausa. Särskilt att jag inte kunde spola tillbaka och titta på en bit igen, där jag kanske missade något. I teveserier, har de naturliga pauser eftersom de på teve har reklamavbrott.
    Jag för inget särskilt schema över vad jag ska se, utan laddar ned det som jag ser har dykt upp. Det har hänt att jag missat något jag följt, bara för att jag inte sett att det dykt upp. Motsatsen har också skett; att jag letat upp ett avsnitt som inte dykt upp och funnit att det inte kommit något nytt avsnitt. Nu över mellandagarna verkar det som att det mesta har uppehåll och kommer inte igen förrän någon vecka in på nästa år. I dag börjar Vinter i P1.
    Vet inte om det var med flit du skrev Våra värsta år istället för Våra bästa år (som var vad jag skrev om i förra inlägget). Minns att jag tyckte det var lustigt, att de kallade Våra värsta år det (som en anspelning på på Våra bästa år) när jag tittade i tevetablån som ung.

Min tankar har gått åt samma håll som dina; man ska inte behöva lära sig att gilla något. Samtidigt är det ju så med allting, kan man tänka sig, att man lär sig gilla det. Du vet inte om du gillar det förrän du testat och då kan du få testa ett par gånger innan man vet att man gillar det. Vill man inte, behöver man inte. Tycker man att det är direkt vidrigt och otrevligt, är det bara att hoppa över.
    Apropå kaffe, fick jag en CGP Grey-mugg med orden "Cofee: greatest addiction ever." på, inspirerad av videon: https://www.youtube.com/watch?v=OTVE5iPMKLg

Man märker inte hur man skriver, om man inte läser igenom det. Bäst av allt, brukar vara att gå ifrån det man skrivit och läsa igenom det igen senare. Det var vi inte tid för här och är inte så viktigt heller. Chattar jag med vänner, är det oftare kortare meningar som jag fått börja läsa igenom. Jag har märkt (och det kanske du också har) att jag kan upprepa ord; att det blir två "att", "är" eller sådär. Gissningsvis har det med att jag stannar upp och formulerar om min tanke och missar att ta bort ett ord.

Jag gillar att South Park är så aktuella och samhällskritiska. Ibland är det för gapigt och fånigt, men på senare år har de för det mesta hållit en god nivå. Jag vet inte riktigt vad som fick dem att ta upp det här med reklam. Gissar att det har varit en debatt i USA om det. Får för mig att det har kommit upp i Sverige också, att jag sett någon artikel om det. Expressen hade på sin hemsida ett meddelande om att jag använde Adblock, vilket jag ju inte gör. Kikade nu och de verkar ha tagit bort det meddelandet. Kanske har jag bara lyckats få bort det. Det finns inget sätt att garantera att ens reklam visas på en sida, för som Internet fungerar laddar man ned informationen till sig och behandlar den.

Jag blev lite förvånad när jag tänkte Lady Gaga under fredagens avsnitt. Var osäker eftersom jag tyckte att de andra borde förstått det också. Blev ännu mer osäker när hon skymtades i en bild, men då var det lite sent. De började med massor av mode-relaterade ledtrådar och sedan nämnde någon något om ett pokeransikte.

Det sista avsnitten var juliga, ja. Såhär i efterhand blev det ju bra på det viset, eftersom det blev juligare ju närmare jul de kom. De sista tre avsnitten kände jag igen utav, vilket jag ju borde gjort. I går, på julafton, var det några stunder då minst två i sällskapet satt med pekdator eller mobiltelefon.
    Det är nog sant som du skriver, att det är färre som lyssnar på och därför bryr sig om radiokalendern. Det handlade om att ett företag gjorde ett dåligt jobb med flit för att kunna göra om arbetet och få mer betalt.

Det finns många roliga citat i Kjell, eftersom de är knäppa. Huvudpersonen Kjell syns minst och är kanske mest älskvärd. Han är alltid optimistisk och ser saken från den ljusa sidan. Vid ett tillfälle blir han lite ledsen, när han pratar om att han inte har någon annan än sig själv att prata med. Han åkte bergochdalbana på Gröna lund i ett avsnitt och då såg man Weird Al- och Offspring-affischerna.

Fy fan för pinnar. Det värsta hade ju varit att få en häst över dig eller om du skulle ha ramlat så att hästen råkade kliva på dig. Det verkar ha gått bra till slut.

Det man borde göra, är att komplettera Duolingo-lektionerna. Försöka att gå till biblioteket och låna barnböcker (med enkelt språk) på spanska att börja läsa. Jag känner till en snubbe (Richard Stallman heter han) som kan ett par språk som han lärt sig på egen hand genom att låna böcker att läsa. Han har sagt att han börjar med enkla barnböcker och sedan läser allt mer avancerad. Då, om du läser lite varje dag, borde du ha lättare för att minnas. Kanske finns det sagor som ljudbok du kan lyssna på också, för att kunna höra uttalet med mera. Det är något sådant jag tänkt att jag borde göra en dag, men det får bli lite senare känner jag.
    Vi läser normalt inte varje bokstav i ett ord, som du nog vet. Stöter man på ett nytt ord på sitt modersmål, får man läsa det bokstav för bokstav för att lista ut vad det kan vara.

Något blir det i alla fall att se till slut.

Jag hade kunnat ha hamnat med på Instagram efter att jag var på Charta 77: https://www.instagram.com/p/_bjYQsuMCg/ Står precis till höger, utanför bilden.

Jag hoppas att din jul var god. I går var vi hos min syster och firade jul. Som jag misstänkte var det Ellen som fick flest julklappar; åtminstone åtta paket varav två var stora.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Jag pausar bara vid behov, typ hämta något att dricka eller gå på toaletten, men det händer att jag backar lite om jag sett något roligt eller bara vill se om något. Dock spolar jag inte tillbaka i filmer, då tittar jag efteråt om det var något speciellt, eftersom det förstör stämningen att göra många pauser. Jag tittade på ryska Brott och straff-filmen från 70-talet som finns på youtube, och märkte att jag ibland tittade bort medan filmen gick för att göra småsaker som att ta ur tepåsen ur teet, och insåg varje gång att jag missade meningar eftersom jag måste läsa översättningen. Sådant har jag inte behövt tänka på tidigare, nu hände det flera gånger. Duolingo har inte hjälpt mig mycket där, förstod bara ja, nej och så försökte jag hänga med när de sa namn, för att höra uttalet.
    Jag följer inga serier som går nu så då är det lätt att ha koll på avsnitten. Det är tråkigt när man letar efter ett avsnitt som visar sig inte ha sänts ännu för att det varit någon typ av uppehåll. Ha, nej, det var inte meningen att skriva Våra värsta år. Våra värsta år är väl det med Al Bundy?

Blir man tvungen att äta något några gånger som börjar man kanske uppskatta det. Man har hört om folk som inte druckit kaffe som börjat jobba någonstans där det dricks mycket kaffe på fikarasterna, så har de också börjat dricka. Jag fick för mig att jag sett den kaffe-filmen förut men jag tänkte att det kan mycket väl ha varit en annan film av honom, för det låter ungefär likadant. Jag var tvungen att googla dock, visste inte vem han var/att han heter så.

Om man formulerar om en hel mening, till exempel flyttar på ett viktigt ord, så behöver man flytta på alla småord också. Då är det lätt att det blir fel om man inte läser igenom. Jag har sett några småmissar i bådas texter men tänker just att det är för att man skriver snabbt och inte precis dubbelkollar. Det är ju inte som att man inte förstår. Det roligaste var den gången en av dina meningar slutade mitt i, utan punkt.

Just därför skulle jag ibland vilja se South Park, för samhällskritiken och så, men orkar inte riktigt med. Även Family Guy har sådana inslag, som jag tycker brukar vara roliga. Jag har Adblock men märker oftast inte av det, för antingen är reklamen inte där eller så är det reklam någonstans men man är ändå van att inte bry sig, just för att det är reklam överallt man går.

Jag har nu lyckats med två Vem där? i rad, nu sist hann jag bara kommentera (matlagnings)Tina så tog Isaac den. Det har gått lite sådär för mig de senaste två avsnitten, i fredags lite bättre än fredagen dessförinnan.

Sammanfattningsvis var julkalendern bra, tycker jag. Skulle gärna se en utveckling av den. Historieätarna är visserligen intressant men handlar bara om mat. Jag skulle hellre se mer av kläder, vad man gjorde och vad man tyckte, så som julkalendern var. På julafton var det inte en massa telefonerande hos oss. Däremot är det så andra dagar.

Är det du som fixat med bilden på Kjell? Då var han alltså där och åkte i somras.

Ja, det gick bra ändå. Jag har blivit kliven två gånger av en häst, en gång på handen och en gång i ryggen, båda gångerna slutade bra. Det är inte helt ofarligt att pyssla med stora djur.

Det låter smart med barnböcker för att lära sig. Det är ju det böckerna är till för för barnen, att börja lära sig ord och korta, enkla meningar. Det skulle vara roligt att åka till ett land och lära sig där under ett par års tid, men svårare att utföra. Jag har inte gjort Duolingo på ett tag nu igen, men det blir mer när jag känner för det.

Nära! Nästa gång får du kliva in i bilden. Jag tittade runt på lite spelningar på youtube och det slog mig att det börjar bli dags att se Bad Religion igen.

Julen var god. Vi var hos min familj på julafton och hos Isaacs familj på juldagen. Vi spelade Drakborgen på åtta personer, vilket tog nästan tre timmar och sju av nio karaktärer dog. Statistiskt stämmer det bra. Jag var ledig så länge att jag tappade bort tiden, men nu är jag här igen :)

Skulle det bli många pauser, kan jag förstå att det blir jobbigt. Är det bara en sak man tänker sig se om, kan man göra det på en gång - om man ensam ser på film. Kan vara vist att spola tillbaka vid scenbyte, för att inte förstöra kontinuiteten för en. Om jag inte kikar på det, strax efter att jag har sett det, brukar jag glömma bort det.
    Jag kommer på mig att missa händelser när jag lyssnar på poddradio. Det är enklare att titta på något annat, när man inte har ögonen på en video. Sedan händer det att jag går ifrån videor också, när det är en långtråkig stel scen. Har man textning, är det tydligt att man missar eftersom man inte förstår det man hör. Tittar man bort i en film på ett språk man kan, följer man ändå handlingen. Det händer att jag tittar på dokumentärer som måste ha textning till, där jag kommer på mig själv med att inte följa vad som sägs för att jag håller på med annat helt och hållet. Jag tar det som ett tecken på att jag inte är intresserad av vad dokumentären har att säga och stänger av.

Nu har Portlandia och Workaholics gått igång igen. Det är i alla fall någonting att se, även om inta allt är toppen. Simpsons och Family Guy är också igång efter ett uppehåll. Två veckor in i 2016 verkar det mesta kört igång igen.
    Ja, Våra värsta år vad men familjen Bundy. Married... With Chlidren i originaltitel.

Det är nog vad som hänt med min kusin, även om han jobbat i många år men börjat med kaffe först för två år sedan. Ungefär. I kombination med en viss press från sina vänner om att man måste dricka kaffe som vuxen. Har en vän som ännu inte dricker kaffe, men fick en kaffebryggare i julklapp för några år sedan som han inte packat upp än. Jag dricker rätt mycket kaffe, men sedan kan det komma en dag där jag inte dricker kaffe alls - utan några påtagliga sidoeffekter.

CGP Grey har många intressanta videor. Jag tror att den första jag såg var där han förklarade problem med vissa valsystem; där det parti (eller den person) som får flest antal röster får hela makten. Det är klart ett bekymmer när ett parti som får 30 % av rösterna ges 100 % av makten. Han har gjord videor där han förklarar hur man kan vinna ett val i USA med 29 % av folkets röster (och att jättemånga amerikaner inte får rösta, för att de bor på fel plats), och annan video om att de konservativa i Storbritannien vann senaste valet med ungefär en tredjedel av rösterna. Inte vad intentionen med demokrati är, kort och gott.

Jag tror att det har hänt flera gånger, att någon mening slutat mitt i meningen utan punkt. Tycker det är märkligt att forumet använder någon egen kod för att hantera textrutor. Gissar att det har med att det man skriver automatiskt sparas varje minut (eller så).

Det är allt oftare, tycker jag, att jag inte förstår referenser i avsidesscenerna. Jag vet inte om det är för att det är obskyrt, något gammalt, något amerikansk (kombination av dessa) eller om det bara har med att jag inte har koll på dagens populärkultur.
    Det har kommit en konkurrent till Adblock, som ska vara mer resursvänligt och som jag (personligen) tycker har enklare gränssnitt. Det heter uBlock Origin. Den blockerar inte i första hand reklam, utan är en allmän blockerare av (skadliga) sidor - med sideoffekten att reklam blockeras.

Den senaste klarade jag också på en gång, direkt när jag såg Tina Nordström i kombination med någon artist som var lik Tina Turner (men jag vet inte vem det var). Sedan var det givet när racerföraren Tina Turner dök upp.
    PS: Senaste Vem där? tog jag inte och klarade inte mycket annat heller, även om jag tog "valens" (10 poäng) kom jag inte på att det var Valencia förrän något lag sagt det. En musikfråga tog jag, bara eftersom de var med i Svenska dialektmysterier och jag gissade på titeln: https://youtu.be/h5nnyqPzP2g?t=18m40s DS.

Det ska komma en sista säsong av Historieätarna i alla fall. Jag kan dock tänka mig att någon lyfter programmet igen senare, på något vis, med andra programledare. Till exempel, för att visa upp mer av kläder. De har bakat in det mesta i serien bra, men har maten centralt för att äta har man gjort i alla tider och är rätt ofta på tapeten i dag; många kokböcker, mycket matlagning på teve och miljödiskussion om vad som ska ätas och matsvinn.

Jag skrev dit OMFG, pilen och kryssen, ja.

Smådjur kan också vara farliga. Har inte någon speciell erfarenhet av djur; har aldrig haft husdjur men haft vänner som haft. Fick förfråga i somras att bo hemma hos vänner en vecka i somras. Jag anade att det var för att de skulle bort och villa ha någon som passade deras tre katter och salamander åt dem. Jag kände mig inte så trygg i att ta hand om deras djur sådär, så jag tackade artigt nej. Blir ju märkligt att bo hemma hos någon annan av andra anledningar också

Jag har inte kikat på Duolingo på länge nu. Vore intressant att gå till biblioteket för att låna en barnbok på något språk, och försöka traggla sig igenom det - även om man behöver ett lexikon bredvid sig.
    Den där Richard Stallman, som lärt sig språk genom att först läsa barnböcker, kommer till Sverige om en vecka för att hålla en föreläsning i Stockholm och en i Öresund. Tänkte gå och kika på honom här, vilket blir tredje gången. Första: https://sunkth.files.wordpress.com/2008/02/dsc00415.jpg Andra: http://kjell.haxx.se/stallman/img_2784.jpg Jag syns i båda bilderna. Sitter i nästan samma ställning och samma plats i bilden.

Jag har inte sett någonting om att Bad Religion skulle ha skaffat en ny trummis än. Sedan var det rykten om att de skulle spela in en skiva, men det var ett tag sedan. Det senaste är att Greg Graffin kanske ska göra en till soloplatta. De har några turnédatum i Sydamerika i mars. Pennywise ska dock spela i Europa i sommar. Vore kul att få dem att spela på Gröna lund.

Skönt, skönt. Nu börjar vardagen återgå till det normala. Snart påsk, sedan sommar och sedan är det inte långt kvar tills det är jul igen. Hoho, jaja.
    Last edited by Jojan; 3 Weeks Ago at 06:46 AM.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Ursäkta att svaret dröjt en del, mina ursäkter är: först var jag i Stockholm med en kompis för någon helg sen, hade en halvstressig vecka på jobbet och sen har jag varit sjuk. Nu är jag frisk och allt är lugnt igen, nu har jag funnit ro att skriva. Medan jag var sjuk spelade jag igenom en läskigt spel, Until Dawn. Det var ett väldigt bra spel. Det är åtta ungdomar i en stuga i bergen som råkar ut för läskiga saker och man ska ta en massa beslut under spelets gång som kommer påverka utgången. Det finns 256 olika slut, och ännu fler vägar att komma dit, baserat på vilka kombinationer av de åtta som överlever. Tråkigt nog hade jag fem överlevande till sista fem minuterna av åtta timmars spel, men där lyckades jag döda tre av dem, så två överlevde. Nu har jag börjat en ny spelrunda för att försöka rädda alla.

Det händer mig med, att om jag inte tittar på något roligt en gång till på en gång så glömmer jag det. Precis, jag är ju van att kunna släppa blicken några sekunder och ändå förstå vad som händer under tiden. Jag har svårt att lyssna på saker sådär, som t.ex. radio. Ofta sitter jag vid datorn och rätt vad det är håller man på något annat och har missat en hel del. Det är nog därför jag inte är intresserad av att lyssna på ljudbok, för att jag inte har något att göra när jag lyssnar. Då skulle man behöva gå en promenad eller göra något som inte kräver att man tänker samtidigt. Fast just ljudböcker har jag inte känt för att lyssna på heller av den anledningen att jag vill kunna tolka själv hur meningar sägs och stämningen i boken. Är det någon annan som läser får man deras tolkning.

De flesta verkar få huvudvärk utan kaffe, som jag känner. Många säger sig vilja ha kaffe på morgonen "för att vakna". Jag dricker mer te istället, som andra dricker kaffe.

Det är finurligt ja, att man kan få makten utan att alla vill det, eller åtminstone att inte ens hälften av alla vill det. Är det över 50 % vill ändå de flesta det, och det är ju så det brukar fungera vid andra röstningar. Hade han någon lösning på det?

När jag ibland inte förstått en Family Guy-referens, t.ex. när de säger något namn jag inte känner till, brukar jag kolla upp det och då har det varit amerikanska skådespelare eller b-kändisar. Kanske ska titta på ett av de nya Family Guy-avsnitten någon dag och se vad jag tycker nu.
    Jag förstår mig inte på det här med gränssnitt. Jag vet inte om det är AdBlock men jag kan ibland hindras från en sida med infon att det kan finnas skadlig information. Då har jag aldrig gått vidare heller, för jag antar att det stämmer eftersom det bara är sidor jag inte vet något om som kan blockeras. Men jag har ju också anti-virusprogram på datorn, det kanske är det som blockerar i sådana fall.

Jag tror jag har missat ett avsnitt av På Spåret, kom jag på nu. Det som var 22 januari såg jag aldrig (då var jag i Stockholm). Det är lite klurigt när de reser till små städer som inte är helt självklart att man hört talas om. I senaste avsnittet tyckte jag ledtrådarna var skumma och väldigt långsökta, t.ex. Vetlanda. Jag hoppas det blir bättre på fredag. Det är roligt när man har läst eller sett något som man får användning av i På Spåret, speciellt om det var nyligen man lärde sig det.

Historieätarna är ju en bra idé så det vore inte fel att utveckla vidare eller ta upp det senare. Det kan vara svårt att alltid prata om mat även om det är ett stort ämne, så att lägga in lite mer kläder och annat kan få idén att fortsätta.

Det låter klokt av dig att du tackade nej. Jag har erfarenhet av hästar men katter tycker jag är svåra att läsa av även om jag är uppväxt med en katt vid min sida hela livet. Kommer det en okänd katt vet jag inte om den vill vara gullig eller om den ska rivas för de ser alltid mystiska ut, även när jag misstänker att de är glada. Mina föräldrars katt förstår jag mig dock på.

Är det du som sitter typ längst till vänster på båda bilderna, med armbågarna på bordet? Det var kul att leta. Var du och tittade? Kanske kommer upp en bild nu med, så kan jag leta igen.

Både Pennywise och The Offspring verkar komma till Europa i sommar. Håller tummarna för en spelning på Gröna Lund också. Vi hade missat att Ghost ska spela i Uppsala snart och när det upptäcktes var det redan slutsålt.

Det var tråkigt att snön smälte. Jag var inte klar med skidåkningen, men det kanske blir kallare igen senare.

Låter som en sisådär tid för dig. Kul att du är tillbaka i alla fall! :-)
    Handlingen i Until Dawn låter som klassisk skräckfilmshandling. Det jag tänkte på när jag tittade på trailern, var just hur många val man skulle ha. Stängde av ljudet i och med att jag lyssnade på musik, så de kanske nämnde något om det där. Sedan läste jag att du skrev 256 slut, så jag gissar att det är åtta stycken binära val (då 2⁸ = 256). Då finns alla utfall, så det gäller att hitta alla 256 slut. Hoppas det går bra! Lär komma, om inte redan kommit, guider om hur man når alla resultat. Om det vore så enkelt, som att bara välja höger eller vänster, skulle det nog gå rätt fort för ett gäng om 256 personer att hitta och dokumentera alla vägar.

Radio går bra, men det beror på vad jag lyssnar på och vad jag gör medan jag lyssnar. Ljudböcker har jag svårt för. Det gick bra en sommar, när jag bestämde mig för att gå hem från sommarjobbet istället för att ta bussen. Då gick jag en lång väg (över en timma) på en rätt lugn stig. Jag hade musik med mig också, men bitvis var det skönt att inte ha något i öronen alls. Anledningen till varför jag bestämde mig för att lyssna på böckerna, var att jag hittade sidan loyalbooks.com där man kan ladda ned fria böcker (allmän egendom) som andra läst in; alltså ofta gamla böcker. Därför var det kul att lyssna på när en finländare läser ett gammalt språk. Det hände att jag kom av mig, för att jag började tänka på vad rösten sagt eller hur det sagts.

Jag har aldrig känt att jag måste ha kaffe på morgonen. Egentligen tvärtom, att kaffe på morgonen - till frukost - inte är speciellt gott. Men det har nog mer med att jag vant mig vid att ta en bulle till kaffet, snarare än en smörgås. Många, har jag hört, dricker bara kaffe på morgonen och kännes sig mätta på det fram till lunch.

Lösningen är ju att man gör att man röstar direkt på det parti (eller person), och inte röstar på den som ska representera en. Det är så man ser det, som väljare, att ens röst hamnar på partiet. Dock kommer det alltid att bli avrundat fördelning mot resultatet, eftersom man en person i riksdagen representerar flera väljare.

Jag brukar också (oftast) undersöka referensen jag inte förstår från Family Guy, men utan att lägga för mycket tid på det. Ibland kan det vara kul ändå, även om det kanske vore roligare om man visste vem personen de skämtar om är.

Adblock har jag vet jag inte hur det fungerar numera, men Ublock har listor med skadliga sidor och varnar när man besöker dem. De varnar och ger en förklaring och låter en snabbt välja att ignorera varningen. Givetvis kan man välja att inte ha de sidorna blockerade. Antivirusprogram har jag inte några goda erfarenheter av, men oavsett borde det stå i varningen (sidan du försöker besöka) vilket program det är som blockerat sidan.

Det är svårare eftersom det är nära finalen. Det borde vara nästa avsnitt som är finalavsnittet. Har kunnat en-två frågor eller resmål i de senaste avsnitten, men har inte haft någon koll på Vem där?. Inte speciellt mycket. I senaste avsnittet var de i Wellington och det var i somras som jag spelade Trivial Pursuit med kontinenttema (en färg per kontinent). Jag tror att jag fick just frågan om vilket land det var som först inrättade kvinnlig rösträtt, sedan biff Wellington som gav namnet på staden. I avsnittet före (det jag tror du missade) kunde jag ubuntu, men inte på ledtråden att det var en colasort och ett operativsystem. Det roliga var att de hängde upp sig på ledtråden att det var ett operativsystem.

Jag har inte sett (eller tittat efter) om det kommit kokböcker i temat "gamla rätter". Nu när jag skriver detta, tänker mig att de borde kunna göra matlagningsprogram där de visar hur man tillagar de gamla rätterna. I något avsnitt, tror att det var 1970-talet, gästades de av personer som skrev bloggen Familjen Bruun (tror jag att den hette). På bloggen samlade de brun mat. Inte riktigt samma bredd, men ändå intressant tanke.

Jag har ju träffat katterna i fråga, men inte direkt umgåtts med dem. Hade inte känts bra att sitta hemma hos någon annan i en vecka heller. Katter har en tendens att komma fram till en om de är intresserade av att klappas eller lyftas. Katter jag möter på gatan brukar knappt titta på mig om de inte redan sprungit bort.

Helt rätt. Jag var och tittade, även om det inte var något nytt jag inte redan hört eller inte redan kände till. Letade efter bilder och hittade en sida där jag fann mig i tre bilder. Bild 1, bild 2 och bild 3. Ungefär lika otydliga som bilderna från tidigare.

Pennywise och Offspring ska spela tillsammans i Milan och Rimini såg jag just via Instagram. Borde kika förbi Sverige åtminstone, tycker jag. Ni har ju sett dem en del nu, tycker jag. Gjorde nog inte er mycket att missa dem igen.
    MID, Asta Kask och Mimikry ska spela på Karlslundsfestivalen i sommar, där jag med några vänner var förra året för att se MID, Dia Psalma, Strebers och De lyckliga kompisarna. Får se om jag hamnar där igen.

Jag tycker att det är ganska behagligt väder ute nu, men såklart jobbigt när man blir allt för fuktig när det blåser.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Tags for this Thread