Page 347 of 347 FirstFirst ... 247297337345346347
Results 3,461 to 3,465 of 3465

Thread: Come To Sweden 3

Jag har blandat i dill i sallad när dillen börjat se lite trist ut och jag inte har något annat att ha den till närmaste tiden. Likaså med andra örter som börjar se lite tråkiga ut, förutsatt att det inte är väldigt mycket så att det tar över all smak.
    Man vill ju blanda själv, men får ju justera i efterhand om det skulle behövas, givetvis. Inte sällan på restaurang blir det för mycket eller litet av det ena eller andra. Ännu en anledning till varför jag inte är särskilt förtjust i att äta på restaurang.
    Jag minns att jag första gången gjorde en sån O'boy-smet när jag sov över hos vänner en gång. Till frukosten sa någon av dem att man kunde göra så och då testade jag det givetvis. När jag hade blandat det sa hon dock att deras mamma inte ville att man gjorde så och att jag skulle skynda mig att äta upp. Får för mig att mammas ändå kom på mig och bara påpekade att hon inte tyckte att man skulle göra så. Sedan dess har det hänt några gånger dock. Numera dricker jag sällan O'boy. Blir mest under de kalla vintermånaderna när man vill ha varm choklad.

"Dilettant" enligt SAOL. Någon hade länkat till en norsk artikel med titeln "Slik radikaliseres norske menn". Fick för mig att söka efter "slik" på SAOL och fann att det står med där. Inte heller ett ord som används. Som det står i artikeln är det ålderdomligt. På mitt förra jobb skrev jag en rapport och hade skrivit något i stil med "notera ock att". Chefen tyckte att jag hade missat ett d där men jag sa att båda fungerade där.

Tänker mig att det beror på vem författaren är och då hur kontraktet mellan författare och förlag ser ut; hur mycket förlaget kan inskränka på innehållet. Som du skriver, kanske författaren vill ha sånt påpekat. Det är ju inte kul om läsarna inte fattar.
    Är det en vanlig värld som det plötsligt spökar i är det ännu märkligare. Som du skriver, så är det ju känt eller inte känt att sånt finns. Inte sällan är det väl något gammalt fenomen som folk brukade tro på förr som mänskligheten glömt bort. Nu är dessa gamla vålnader tillbaka.

De stora, bra banden jag sett har jag ändå ganska bra koll på. Det är de små banden som jag bara sett en gång som jag inte har koll på. Då har de inte heller gjort något vidare intryck på mig heller kanske. Asta Kask är kanske det band jag sett flest gånger. Dem eller möjligen Charta 77. Har sett dem så många gånger att man inte har koll på när man senast såg dem. Offspring har jag ju koll på när jag sett och just som när Baker och Lyxzén var på scen med Rise Against.

Det var trevligt att träffas! Hoppas ni kommer ner i november för att se Dia psalma och Strebers, även kända som Dia pstrebers.

Nu är det mörkt om nätterna. Redan vid 20 märks det att det är mörk. Snart når vi väl höstdagjämningen. Sökte snabbt: 22 september är det
    Quote Originally Posted by Tijs View Post
    Sometimes I love Jojan <3
    Quote Originally Posted by Amiralanal View Post
    Jojan is not ignorant. He is the king. You are the enemy.
    Quote Originally Posted by PilZ-E View Post
    I appreciate Jojan.
    Quote Originally Posted by noodle654 View Post
    Jojan you are my favorite!!
    Quote Originally Posted by Bipolar Bear View Post
    Jojan fucking owns!
    Quote Originally Posted by Jebus View Post
    jojan's right boob = hawt
    Quote Originally Posted by Krojd View Post
    Jojan, you are awesome
    Quote Originally Posted by yarock View Post
    Jojan für den Sieg.
    Quote Originally Posted by KickHimWhenHe'sDown View Post
    I like Jojan's signature.
    Quote Originally Posted by Defender View Post
    Jojan for President!
    Quote Originally Posted by Sidewinder View Post
    I actually think Jojan is pretty funny in his own right.
    Quote Originally Posted by TheJakes84 View Post
    Jojan's signature is the longest and most beloved. <3
    Maybe because it came from Jojan, and Jojan rules.
    Quote Originally Posted by "Melyssa K" Kennedy View Post
    Jojan is right
    Quote Originally Posted by -Ignition- View Post
    Jojans planer låter bra.

Det är smidigt att fräscha upp sallad eller annan mat genom att blanda i färskare mat. Då håller det ett litet tag till. Det stämmer som du skrev om restaurangen, då det hände mig i helgen att jag fick mer ris än gryta till min mat. Jag äter inte ofta ute men vi var ner till stugan i Halland i helgen som var och då brukar vi stanna på Brahehus (typ vid Gränna ifall du inte varit där) för att äta, för det ligger ganska precis halvvägs. Ett annat misstag var att jag tog sallad på en separat tallrik, men så hade de lagt sallad på tallriken med mat också, så det blev mycket sallad.
    Jag minns inte varifrån vi fick idén om att göra O'boy-smet. Kommer dock ihåg när jag och en kompis blandade pulvret med vatten när vi inte hittade någon mjölk, men det blev inte gott.

Det var den meningen jag hade tänkt mig att "slik" har. Jag tror aldrig jag har sett det ordet i svenska språket, men det skulle alltså kunna användas. Intressant, har "ock" samma mening som "dock" i det du skrev? Tror inte jag har sett det heller. Tänkte att det skulle kunna fungera som "också" också.

Det var bra att du förstod hur jag menade. Jag läste en bok av Stephen King alldeles nyss om en flicka som går vilse i skogarna i Maine, och förföljs av något som kan antas vara en wendigo. När jag läste boken första gången för kanske 15 år sedan visste jag inte vad en wendigo var och antog därför att det var en björn som följde efter henne, eller att det var fantasi/rädsla. Det spännande är i alla fall att det finns människor, kanske mest runt gränsen mellan USA och Kanada som jag förstått det, som växer upp med wendigon som något övernaturligt att vara rädd för eller tro på, medan en annan (jag) inte har en aning om vad det är. I en intervju var det en amerikan som sa att hans föräldrar brukade säga att han inte skulle vara ute och leka på kvällen så att wendigon tar honom. I Sverige borde motsvarande vara troll och näcken och sådant där, medan spöken som en människovålnad nog finns över hela världen.

Det är kul när man kan se banden så mycket att man slipper hålla koll, då är nivån lagom.

Ja, det var trevligt! Ni verkar vara ett roligt gäng. Jag har fortfarande inte listat ut hela meningen i ditt sms; jag antar att "magi" är en autocorrect av "och", men sista korta meningen är ett mysterium.
    Jag har informerat de andra om Dia pstrebers så får vi se, det lät intressant. Om du inte har annat för dig den 29/9 borde du se Ghost, jag tror jag kan lova att din tid kommer vara värt det, det är en bra show.

Det är lite svalare och friskare ute också, märks tydligt på morgnarna, även om den här sommaren aldrig blev riktigt varm. Hösten är på ingång!

Det är trevligt att ha en sallad till maten. Blir en bra kontrast att ha den kalla (i alla fall svala) salladen till den varma maten - men även kontrasten sött och salt, samt krispiga grönsaker och mjuk rätt. Ibland kan man på restaurang få mer av ris (pasta, potatis, etc.) men om det var din gryta som tog slut hade det känts dumt att be om mer. Å andra sidan, hade du sallad över. Hade de alltså sallad du kunde plocka själv samtidigt som de serverade sallad? Låter dumt. Är det ett salladsbord, tar man ju när man väntar på varmrätten.
    Tror inte att jag varit där borta, åt Gränna. I så fall bara kört förbi.

Jag kommer också ihåg att jag testade att blanda med vatten. Det blev inte samma sak, men jag får för mig att det ändå var okej. Det var sött och choklad; det var det jag ville ha.

I sammanhanget, är det lätt att förstå. Kollade för skojs skulle på Runeberg.org efter "slik" och får massor av träffar, men utan att undersöka det på djupet, ser det ut att antingen vara från ordlistor och ordböcker eller äldre texter.
    Tänkte du på ordet "slejfsko" som syntes i ena bilden jag länkade till SAOL? "Slejf" är ett band eller rem, från tyska "Schleife".
    I meningen jag skrev med "ock" hade "dock" inte riktigt samma mening. Det var en viss nyansskillnad. Det var något jag ville understryka och inte sätta i kontrast (eller hur en vill se det). Så "också" eller "även" hade givit samma mening till meningen.

Nej, wendigo hade jag ingen aning om vad det var. Finns säkert i många kulturer - om inte alla - sådana varelser man ska akta sig för i skogar. Om det inte är stora farliga djur, är det något vi i dag ser som mytologiskt. Kan ju tänka sig att det inte var orimligt att tro på sådant förr, i och med att det fanns farliga djur. Så varför skulle inte dessa andra farliga väsen finnas? Jag har ju inte sett någon björn när jag gått i skogar, men det finns ju de som säger sig ha sett det. Är de tillräckligt många, har jag ingen orsak att misstro dem.
    För föräldrar blir det ju ett sätt att hålla koll på barn i någon mån, även om det kan bli att ett helt kollektiv tror på sägnerna. Efter ett tag, har man en hel religion kring det.

Det är kul när det är bra band man har möjlighet att se ofta. :-) Det finns ju band här i Stockholm som spelar överallt hela tiden, men som inte är intressanta. Det räcker att se dem när de är förband till något större och intressantare.

Haha! Ja, "magi" är "och" där det blev två tryck på fyran. "Har" är samma som "går", även "här" (och "gas", "gås", "hår". Råkade bli en punkt där mellan meningarna också som inte skulle varit. Fördelen med att ha knappar är att det är lätt att skriva utan att titta. Nackdelen är att jag inte alltid korrekturläser det.
    Får se om det blir en ny telefon snart. Har ju nämnt att jag kikat och att jag gärna har något som inte är Android eller Ios. I slutet av denna månad kommer Sailfish OS till Sony Xperia X. Hade hoppats att de skulle släppt det till Xperia X Compact också, i och med att det är en mindre telefon. Kanske vågar jag invänta om de släpper till Compact-modellen också. Compact har jag som jobbtelefon och den är inte mycket större än min nuvarande telefon. Mycket jobbigare att skriva på. Jag vänjer mig kanske.

Får se om jag har annat för mig. Annars kan jag givetvis följa med för att umgås lite mer er också och för showen. Det enda är att min bror fyller år den 30:e, så det finns en risk att han ska firas den 29:e. Den 16:e fyller Ellen år och då ska jag se Los Fastidios och Ska'n'ska.
    Förra helgen (26:e augusti) var jag med Stefan i Örebro och såg No Fun at All. Det var rolig resa och de spelade bra. Inte samma drag som i Stockholm för att det var ungefär lika stort men fler som bara stod eller satt ned när de kollade. Både Stefan och jag blev varnade av vakten att vi skulle ta det lite lugnare. Vi var inte ensamma om att röra oss, men jag vet inte om det var någon annan som blev varnad.

Nej, inte särskilt varm sommar. Men jag har det hellre såhär än att ha det 30°C i flera veckor. Pratade på jobbet om att de vid Medelhavet kommer åka hit på semestern under sommaren, för de har det för varmt nere hos sig.
    I helgen har jag frusit på morgnarna. Blir till att ha täcke i lakanet i natt. Ska byta sängkläder också, brukar ta sånt vid månadsskiftet.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Jag tycker framför allt krispig sallad och mjuk rätt går bra ihop. Jag vet inte riktigt hur de hade tänkt sig med salladen, men det kan ha varit så att sallad ingår i dagens, och grytan jag åt var en dagens. Man passerar först bestick, bricka och sådant, sen bröd, sen några olika salladsskålar, dricka, och sen gör man sin beställning. Antagligen tar alla sin sallad då, för om det står att det ingår sallad så plockar man ju på sig, då behöver de inte lägga det direkt på tallriken också när de serverar maten. Om jag kommer ihåg detta till nästa gång (år) jag passerar så ska jag se hur det fungerar, och om det är skillnad om man beställer en dagens eller något annat.

Nej, jag noterade inte slejfskon. Antar att det är en typ av sandal eller toffla. Googlade snabbt, såg ut ungefär som man kunde tänka sig; en sko med en rem.
    Jag förstår, bra beskrivning av skillnaden mellan "ock" och "dock".

Jag läste lite om näcken förut, och varianterna av en varelse som vill dränka människor förändras lite genom olika länder i Europa. Hos vissa är det en häst och hos vissa en man, till exempel. Bara bilden av näcken i Norge är annorlunda än vår bild i Sverige, enligt Wikipedia något som påverkats av hur man väljer att avbilda näcken. Ganska intressant.
    Precis, man kan förstå att väsen skapades, innan man visste mer och när man kanske också var ute i skog och mark på ett annat sätt än idag. Det är som att det påstås att björnar kan göra visslande ljud, men ingen verkar ha sett björn och hört visslingen samtidigt. Jag kollade upp det nyss då jag och min syster (och hästarna) hörde visslingar i skogen här om dagen, men det var ingen där. Det var inte så klart som när en människa visslar, och utan melodi som när en fågel visslar. Vi upptäckte att det sägs att även älgar kan vissla, och det är rimligare i vårt fall eftersom vi vet att det finns älg, men inte björn. Men man kan ju alltid tänka sig att så länge ingen har sett vem som visslar, kan det vara vad som helst!

Då vet jag vad du skrev. Roligt att lista ut sms som innehåller autokorrigeringar.
    Jag skulle fortfarande på ett vis föredra knapptelefon när jag skriver sms. Det är lättare att trycka på rätt knapp när man känner dem under fingret. Nu måste man aktivt titta på vad man skriver, och det är lättare att trycka på fel tangent. På jobbet har jag en Samsung. Jag tycker den är svår att förstå sig på men så använder jag den bara att ringa med och har inte satt mig in i hur resten av funktionerna är utformade.

Då får vi se om det passar.
    Kul när man kommer till en annan stad och det inte är samma drag där. Men som du skrev, lokaler och sådant kan vara annorlunda vilket påverkar. Tog ni det lugnare när de sa till? Antar att ni egentligen bara var som ni brukar vara på andra konserter.

Jag gillar inte att bara ha lakan för det blir så tunt, men sov bättre med det när det var varmare ute. Nu behövs ett täcke i påslakanet, men brukar ändå öppna fönstret en stund innan sovdags för att få lite sval luft i rummet till natten.

Sallad brukar vid bufféer vara gratis. Kostar inte särskilt mycket i förhållande till annat. Enkelt sätt för dem att ge mer mat genom, att lägga på extra sallad.

Precis, en sko med rem. Får se om det blir ett ord en någonsin kommer att använda. Haha.

Det är nog inte bara mellan länder, Näcken skiljer sig åt - men även inom länder. Ändå intressant hur såna figurer sprider sig och hur folk går med på att ta det för sanning. Inte undra på att folk i dag tror att ser medeltiden som en magisk värld, när det är så de som levde på den tiden verkar se på den. Men för dem, var det verkligheten.

Jag har inte hört om att björnar eller älgar skulle kunna visslar. Det första jag tänkte på var att det kan komma visslingar från dem, även om de inte visslar med flit. Det händer ju att det visslas från näsan bara man andas. Älgar och björnar har inte samma möjlighet att snyta sig eller bara klämma lite på nosen för att fixa till det. Men det vore kul att höra dem vissla ändå!

En del jag skriver oftare till har lärt sig de vanliga misstagen jag gör. Jag borde själv ha koll på dessa och reflexmässigt ändra medan jag skriver dem. Som "på" och "så". Jag tycker det är konstigt att "the" kommer först, när t. ex. "vid" eller "tid" borde komma före.

Jag har ju en ny telefon till jobbet (Sony Xperia X Compact) och där använder jag funktionen att bara dra fingret för att skriva. Tänker mig att det kunde vara effektivt. Dock är det många bokstäver på liten yta och bokstäverna sitter långt ifrån varandra. Däremot lär den sig vilka ord jag brukar använda, vilket är bra. Sedan har jag Svorak på den, vilket betyder att de vanligaste tangenterna är på samma rad. Vet inte om det är effektivare eller bättre än Qwerty, men nu är det för sent att gå tillbaka.

Jo, vi blev klart lugnare. För min del blev det att kolla mer när andra kom igång under någon låt. Jag tror inte att vi var mer på än vad vi vanligtvis är på spelningar. Det var klart mer drag på publiken när No Fun at All spelade på Gröna lund.

Nu har det varit så kallt inne, för att vi inte fått upp temperaturen än, att jag inte behövt öppna balkongdörren innan jag ska sova. Dock har jag snabbt öppnat och stängt för att få in lite frisk luft, även om jag inte tror att det egentligen påverkar. Det kan vara skönt att somna när det är kallt i rummet, men det är jobbigt att vakna och kliva upp i ett kallt rum.

Tillägg: Nämnde jag att Millencolin spelar i Uppsala 16 december? http://gigguide.se/event/384832/ Jag kanske dyker upp där om tillräckligt många tjatar eller om de får några intressanta förband.
    Last edited by Jojan; 10-08-2017 at 01:48 PM.
    I appreciate Jojan.
    Jojan fucking owns!
    Jojan, you are awesome
    Jojan für den Sieg.
    Jojan for President!
    Jojan is right
    Jojans planer låter bra.

Tags for this Thread